Inlägg från: Fialotta75 |Visa alla inlägg
  • Fialotta75

BVC avråder från att använda pandakudde, vad använder ert barn

Bvc har i detta fall rätt. Köp ej pandakudde. Den avlastar inte huvudet utan formar sig efter huvudet. Mimoskudden avlastar det platta och om du vill behandla det platta är det mimos du ska köpa. Det finns en sidokudde att köpa så att barnet måste ligga kvar på vä sida. Den viktigaste åtgärden är dock att ha bebisen i magläge för att träna nacken. Nackträning ska du utföra i magläge många ggr dag. I början förstås korta stunder.

• Fialotta75

Jag skulle ha använt mimoskudden på alla sovplatser. Spädbarn sover ju mkt och ryggläget är ju det som gör dem platta. Ofta är det så att de får en favoritsida att sova på och det måste man försöka motverka på alla sätt (dvs Mimoskudde kan inte vara ända insatsen). En sidokudde som gör att de måste ligga en stund på icke-favoritsidan är ett hjälpmedel. Mina barn ville ligga med ansiktet mot mig så jag vände på babynestet och lade dem med huvudet mot ?fotändan? i spjälsängen som stod precis mot min säng. Får de en favoritsida (eller haft det ända sedan födelsen) är ofta halsmusklerna lite korta på ena sidan. Detta kan behövas sjukgymnastkontakt för. För att motverka detta är det viktigt att träna nacken ofta dvs lägga barnet på mage ofta (inte när de sover förstås). Bebisen ska ha magläge många gånger per dag. Korta stunder i början. Svenska bebisar får, generellt sett, för lite nackträning.

Svar på tråden BVC avråder från att använda pandakudde, vad använder ert barn