Inlägg från: makeupgirl |Visa alla inlägg
  • makeupgirl

Överviktig 7 åring, vad gör jag?

Hej

Har ett stort problem, min son som går på utredning på bup för uppmärksamhet, alltså adhd samt har svårt att förstå andras signaler. Han byter hela tiden aktivitet och det har alltid varit så att han varit galen i socker, vitt bröd, kolhydrater.

Han har alltid varit en standardavvikelse upp både längd och vikt.

Han vägrar vara med i sport som ger tävling mot andra, gick p parkour o simning vilket han ska gå igen. Han väger nog 36 kilo och är 130 lång, vi måste köpa kläder för en 10 åring. Försöker med allt positivt så det inte ska skapa skam. Han har blivit retad och han har en extremt utåtstående mage. Har sökt vårdcentralen för att se vad det kan vara.

Verkar dock vara att han hela tiden vill ha något i munnen.

Jag är medveten om att jag själv tycker att det är otroligt jobbigt då jag själv har ätstörning och är underviktig. Jobbigt när man vet att andra kanske tror att vi äter snabbmat. Lagar mat, varierad varje dag. Vad är ett bra mellanmål? Hans pappa är kraftig, jag har varit kraftig. Min stora son är 187 o väger 78 kg, väldigt aktiv 18 år.

Han säger att han hatar att duscha i skolan.

Hur hjälper jag min son att få en bra vikt? Han är ute o leker cyklar med kompisar. Men är väldigt bekväm. Vill inte skapa sämre självförtroende eftersom han redan har det.

Både hans pappa och jag är överens om detta, men han fuskar med ho om och han får pizza, glas mm.

Vad ska en sjuåring väga ca med

• Svar på tråden Överviktig 7 åring, vad gör jag?
  • makeupgirl

Hej

Ja det är inte så att han är emot mig, utan mer, är jag inte hemma eller de är ute så orkar han inte laga vettig mat utan det blir lätt mycket kolhydrater och att det blev en glass. Inte lika konsekvent helt enkelt o det gör också att sonen blir osäker på vad som gäller.

• makeupgirl

Hej, ja det är snarare så att han vill vara snäll och är lite bekväm somsagt. Men stämmer, alla måste vara med på tåget annars funkar det inte.

Jag lagar bra mat och gör alltid grönsaker till maten. Problemet ligger i att sonen hela tiden, tror av rastlöshet, vill ha något I munnen, samt om han är hos kompisar får saker där. Han äter nog egentligen bara för mycket när det är kolhydrater. Läsk får han inte alls. Han har godisstopp I ett år för att få en mobil, tyckte det var bättre. Äter bara en isglass och frukt till fredagsmyset. Inga kvällsmackor.

Saken är att eftersom jag själv har ätstörning och är underviktig så tycker jag att det är ångestframkallande att mitt barn är "tjock" men min stora son o man säger det försvinner med längden.

Jag vill stoppa det nu. För hans skull.

• makeupgirl

Hej

Han cyklar till o från skolan, är ute o leker, samt går på simning en ggn per vecka och ska börja på parkour igen snartdå han pga diagnos inte klarar av att tävla eller spela i ett lag, kan inte ens leka tre, blir konkurrens situation. Jag har träningsförbud själv, min man och andra son spelar fotboll och går promenader med hundarna.

• makeupgirl

Hej

Ja hans psykolog har sagt att det är adhdn som spökar med ständig tuggning, han tar inte från skafferiet, (än) skulle heller inte tillåta sånt.

Vad är en betaätare? Typ emotionell ätare? Tack för tipsen. Någon annan med överviktigt barn här?

• makeupgirl

Tack för alla tips

Pappan och jag är gifta o bor ihop, men han har nog inte förstått allvaret i det hela, trott att jag nojat. Märker nu att det blir jobbigt att se honom stå att spegla sig o säga att han är tjock. Jag vill bara att han ska vara hälsosam, samtidigt har man sett på olika program om vuxna m edövervikt som skyller på att de inte fick socker som mindre eller att föräldrarna tryckt ner dem o inte känt att de duger. Det är det värsta, de ska känna sig älskade oavsett, men kärlek är inte godis och annat kolhydrat rikt.

Tog bort plattan igår, de får leka ute, alla ungar kommer o spelar. Han får spela på helgen ett par timmar.

Ja han har fått köpa alla simmärken och hans pappa är tränare för dem. Men han väntar på plats för uppflyttning till en bättre grupp. Antar att det blir mer rörelse då.

Han gnäller på mig att jag ska inte vara så smal, ha ha, alla är olika.

Mindre intag o mer rörelse som någon sa.

Svar på tråden Överviktig 7 åring, vad gör jag?