Liberté skrev 2019-09-10 13:17:17 följande:
Det som är oklart är att om har 1 kalori i socker och 1 kalori i broccoli och äter dessa.. varför skulle du gå upp mer i vikt, det har du inte förklarat.
Du säger "ja men då äter man mer hurr durr" jag säger inte att om du äter mer så skulle du inte gå upp i vikt. Det jag säger är att om du äter samma mängd energi leder det till samma mängd energi finns tillgänglig.
Detta är termodynamikens andra lag. Du får gärna motbevisa fysiken där om du vill.
Jag visar vad som triggar hunger primärt med citat.
Det finns hur många tillfällen som helst när socker är bättre än broccoli och jag har givit dig flera exempel.
Men eftersom du uppenbart är rätt trög som person så kan jag ge ett par till.
Träning. Socker är vida överlägset då det går snabbare ut i systemet och kroppen kan använda detta, därav anledningen du inte ser folk äta broccoli under ett maraton exempelvis eller i paus på en boxningsmatch.
Vid arbete på hög höjd så är socker och fett vida överlägset att trycka i sig broccoli dels för att samma mängd broccoli för att täcka ditt kcal intag skulle innebär en säck extra att släpa med dig på X kg .
En person med högt behov av kcal kommer ha enklast att inte få sin näring från primärt broccoli utan pasta, såser eller mjölk då det är tätare.
För snabb energi som inte behöver bearbetas är socker (monosackarider) helt överlägset.
Missade du verkligen meningen "socker triggar hunger"??
Tränar man är socker absolut inte bra, inte i någon form. Protein däremot är något som är bra under träning, gärna utan att det innehåller tillsätt socker.
Så nej, finns ingen situation där socker är bättre än ex broccoli.
Enda gången socker kan vara fördel är till patienter som inte får i sig någon näring alls. Där är ex choklad bättre än ingenting. Men inge för dig som vill ner i vikt.