• FuckGoggleAskMe

Legal arvinge? Hjälp!

Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-28 12:38:21 följande:
    Företaget som gör bouppteckningen vill inte lämna ut släktutredningen el det som för närvarande finns färdigt? Tydligen är min släkting redan begravd? Vi ska bland dessa dokument blivit kallade till ngt bouppteckningsmöte men har inte blivit det? Den som beställt bouppteckningen är alltså vår avlidna släktings sambos yngsta syskons äldsta son? X = vår släkting Y = vår släktings sambo Y2Y4 = syskon till sambon BB= barn till sambons syskon. Nu är det BB som beställt bouppteckning och bestämt allt kring begravningen som redan varit. Han är begravd i ett helt annat län än det han bott i? Enligt företaget så stod min morfar som legal halvbror. Så han blev aldrig bortadopterad även om han blev bortlämnad. Hur många led neråt sträcker sig testamentet? Det var styrt till y2-y4 men alla är döda.

Vad menar du med att alla är döda? Om någon testamenterat till X, är det inte självklart att barn till X får ärva, om X är död. Testamentet ska tolkas, och är det stora värden kanske du ska skaffa advokat. Sambolagen kanske blir intressant om boet först ska delas, sen ärver någon, och när denne arvtagare dör, ärver någon annan den avlidnes del. Det beror på hur testamentet är utformat. Vem som beställt bouppteckning spelar ingen roll.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-29 19:49:44 följande:
    Oj! Mkt åsikter folk kommer med. Tack för alla råd. Vår släkting hade inga barn, hans sambo hade inga. Sambon hade fyra syskon varav två är barnlösa. Den yngsta brodern till sambon har två barn. En av dom har hand om bouppteckningen. Mamma fick enbart ett brev om att hon var legal arvinge men att testamente finns och att hon inte har ngt att hämta. Att hon ska skicka in ett papper om att hon avsäger sig bouppteckningen. Typ så. Vår släkting har bott på servicehus sista fem åren har jag tagit reda på. Testamentet tycker jag säger att dom ärver varandra. Är hon död ärver han henne. Är hon död och han dör så ska hennes fyra syskon ärva. Men dom är döda allihop. Dock har hennes två yngsta syskon två barn var som lever.

Om det står i testamentet - om X (kvinnan) dör, ärver Y (mannen), om Y dör, ärver X. Om inte X lever när Y dör, ärver Xs syskon efter Y - då är väl en rimlig tolkning att om Xs syskon inte heller lever, så ärver arvingarna till Xs syskon. Men det är inte glasklart. Om någon inte är legal arvinge och inte är omnämnd i testamentet, är det inte säkert att de ska ärva, bara för att de är arvingar till någon som omnämns. Om testamentet enbart säger att Y ärver X och X ärver Y, är en rimlig tolkning att om inte X lever när Y dör, ska Ys legala arvingar ärva. Men om Xs syskon är nämnda, verkar det ju troligt att Y ville att Xs släktingar skulle ärva. Om det gäller stort belopp kan det vara värt att anlita en jurist, men exakt formulering i testamentet är viktig, och det finns säkert redan liknande rättsfall som ger en indikation om trolig utkomst.
Svar på tråden Legal arvinge? Hjälp!