• Kjell2

Legal arvinge? Hjälp!

Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-28 12:38:21 följande:

Företaget som gör bouppteckningen vill inte lämna ut släktutredningen el det som för närvarande finns färdigt?

Tydligen är min släkting redan begravd?

Vi ska bland dessa dokument blivit kallade till ngt bouppteckningsmöte men har inte blivit det?

Den som beställt bouppteckningen är alltså vår avlidna släktings sambos yngsta syskons äldsta son?

X = vår släkting

Y = vår släktings sambo

Y2?Y4 = syskon till sambon

BB= barn till sambons syskon.

Nu är det BB som beställt bouppteckning och bestämt allt kring begravningen som redan varit. Han är begravd i ett helt annat län än det han bott i?

Enligt företaget så stod min morfar som legal halvbror. Så han blev aldrig ?bortadopterad? även om han blev bortlämnad.

Hur många led neråt sträcker sig testamentet? Det var styrt till y2-y4 men alla är döda.

Om det är din morfars halvbror som gått bort och han har barn eller det finns ett korrekt testamente har jag svårt att se hur ni skulle ärva.

Om han inte har egna barn, kolla med skatteverket, be att  få se testamentet. Verkar det konstigt så be ett proffs titta på det.

Om det rör sig om stora tillgångar kan det vara värt att redan nu hyra in något som företräder er i detta och kollar upp saker.

• Kjell2
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-28 15:52:40 följande:

Jag har tagit del av min avlidna släktings sambos bouppteckning och ser därmed testamentet jag antar är det dom utgår ifrån nu.

Trots testamentet där det står att dom ärver varandra så har min släkting hävdat sambolagen vi bouppteckningen. Vilket inte verkat vara poppis.

Finns det stora tillgångar?

Om inte, överväg att håller er utanför.
  • Kjell2
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-28 16:41:25 följande:

Dom har upplåtit ett gemensamt testamente där dom ärver varandra typ, i händelse av den ena eller andres död så ärver den andra. Men står i hennes bouppteckning att han hävdat sambolagen. Det finns anteckningar i bouppteckningen som känns lite syrliga.

Samt att hennes barn vill ha tillbaka pengar som deras mamma lagt på hans egendom? Sånna saker, typ el och betald parkeringsplats.

Om testamente är korrekt har ni väldigt lite att hämta ekonomiskt. Övrigt tjafs är mellan sambon och barnen.

• Kjell2
    Anonym (Z) skrev 2019-08-29 09:40:52 följande:
    Men om testamentet inte specar vad som händer efter parets död? Är det verkligen så självklart att den ena partens barn ärver hela boet då?
    Ett testamente ska reglera vad som händer om man dör.

Om inget testamenten finns ärver den avlidnes barn, efter eventuell bodelning.

.

Svar på tråden Legal arvinge? Hjälp!