Anonym (Z) skrev 2019-08-29 09:40:52 följande:
Men om testamentet inte specar vad som händer efter parets död? Är det verkligen så självklart att den ena partens barn ärver hela boet då?
Testamente är frivilligt att skriva, de flesta skriver inte ett testamente utan följer arvslagen men om man vill kan man skriva ett och det är att rekommendera om man t ex har särkullebarn dvs en eller båda i förhållandet har barn sen innan eller om man är sambo och vill ärva varandra.
Testamente skriver man ju föra specificera vad man vill ska hända efter man har gått bort, man kan skriva det själv eller skriva det som par.
Ett testamente som inte specificerar vad som ska ske efter bortgång är ju inte då ett testamente, då hade man ju inte behövt skriva ett.
När man skriver ett testamente ska det undertecknas av den som skriver det och två vittnen som inte får ingå i arvet, dom behöver inte veta vad som står i testamentet men måste veta att dom är vittnen till ett testamente.
I ts fall finns ett testamente där släktingen och sambon skrivit att dom ska ärva varandra vid bortgång, sen om testamentet är skrivit på korrekt sätt gäller det.
Det måste ju finnas en bouppteckning och där ska tillgångar och skulder stå , vilka som är legala arvingar osv. Det kan finnas flera legala arvingar än ts mamma, troligtvis finns det ju flera syskonbarn och syskon barnbarn som fått samma brev och inte heller får något arv som är vanligt när någon äldre dör som inte har barn utan man testamenterar sina tillgångar till någon som stått en nära istället för släktingar man inte har någon kontakt med.
Som sagt min man fick först ett brev ifrån begravningsbyrån om att en släkting på hans pappas sida gått bort, det var hans pappas fasters man dvs min mans farfars syster och hennes man fick inga barn först dog hon och sen hennes man och när bägge var döda fick syskonbarn ärva på bägges sidor, min svärfar dog i cancer och därför fick min man ärva men dom ju flera syskonbarn/barnbarn så det var ungefär 15 000 per person i arv.
Men sen dog även en släkting på min mans mormors sida, en syster till min mans mormor, hon och hennes man hade heller inga barn (dom var fem syskon och de andra hade barn)
Återigen var syskon arvtagare men eftersom alla syskon var döda gick det vidare till syskonbarnen, även min svärmor gick bort i en sjukdom och därför blev min man legal arvtagare istället för sin mamma som syskon barnbarn men i det här fallet hade paret skrivit testamente och skrivit personer som dom ville ärva då dom inte hade barn som har rätt till arv, man får välja själv vem man vill ska ärva, det är bara barn som har rätt att få ut sin arvslott.
Paret hade också skrivit att dom vill ge en stor summa till hjärt och lungfonden och cancerfonden.
Så i ett fall fick min man ärva lite och i det andra fick han bara skriva på att han fått veta att testamente fanns, vilket han fick se.
Precis så har det antagligen gått till i ts fall.
Men hon ska absolut kunna få läsa bouppteckningen och se testamentet.
Men finns giltigt testamente är det det som gäller.