• Anonym (säljare)

Legal arvinge? Hjälp!

Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-27 17:37:17 följande:

Idag fick min mamma hämta ut ett rekommenderat brev från en begravningsbyrå.

I det låg ett dokument som skrev att X avlidit och att hon var legal arvinge. Enligt tolkat testamente får min mamma inget (står i brevet) och att den avlides fd sambos barn ska ärva allt.

Man önskar nu att hon signerar och godkänner testamentet.

För det första vet vi inte vem X är? Kan ha en svag aning men är en gissning. Hur tar man reda på vem han var? Vi gissar på att det är ett syskon till min mammas pappa som dock sägs ha adopterats bort då hon var väldigt ung när hon fick honom.?

Ska man bara godkänna? Eller begära att se testamentet? Vad gör man?

Man får dokument om en släkting har gått bort om man är legal arvinge om det som du tror att det är ett syskon till din mammas pappa så har personen inga barn eller är gift. Om personen inte skulle ha skrivit ett testamente till sin fd sambo skulle arvet gått till din mammas pappa men eftersom han inte lever (utgår från det eftersom din mamma fick brevet) så kommer din mamma i sin pappas ställe. Men det är bara barn som har rätt till arv inte syskonbarn  så om begravningsbyrån skickat brevet så är det så att fd sambon fått arvet.

Samma sak hände min man i våras, en av hans farmors syskon gick bort och hade inga barn, då går arvet till syskon om dom lever annars syskon barn, så det var egentligen min mans pappa som legal arvinge men han lever inte och därför fick min brevet ifrån begravningsbyrån men det stod samma sak, inget arv då släktingen skrivit testamente till förmån för andra personer och välgörenhet, däremot fick min sen arv från liknande släkting på sin mormors sida fast dom var flera syskon barnbarn som fick dela.

Du kan ringa till begravningsbyrån om du vill dom har alla papper men godkänn  testamentet för det dom skriver gäller ju, dom undanhåller inget för er. 
  • Anonym (säljare)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-28 12:38:21 följande:

Företaget som gör bouppteckningen vill inte lämna ut släktutredningen el det som för närvarande finns färdigt?

Tydligen är min släkting redan begravd?

Vi ska bland dessa dokument blivit kallade till ngt bouppteckningsmöte men har inte blivit det?

Den som beställt bouppteckningen är alltså vår avlidna släktings sambos yngsta syskons äldsta son?

X = vår släkting

Y = vår släktings sambo

Y2?Y4 = syskon till sambon

BB= barn till sambons syskon.

Nu är det BB som beställt bouppteckning och bestämt allt kring begravningen som redan varit. Han är begravd i ett helt annat län än det han bott i?

Enligt företaget så stod min morfar som legal halvbror. Så han blev aldrig ?bortadopterad? även om han blev bortlämnad.

Hur många led neråt sträcker sig testamentet? Det var styrt till y2-y4 men alla är döda.

Alltså man går sällan på bouppteckningsmöten, det har vi inte gjort med med någon släkting, alt finns ju nerskrivet..
    Testamente är något man skriver om man vill att någon/några ska ärva och man inte följer det generella som att barn/barnbarn ärver alla, att make/maka ska ärva mer eller mindre, om det finns särkulls barn osv.

Har personen som avlidit skrivit ett testamente till fördel för sin sambo/exsambo är det så. Man får skriva testamente och ge arvet till vem man vill.

Det är bara barn som har rätt till arv, ni har alltså inte rätt till arv om testamente finns.
    Men om personen inte hade barn skulle syskon ärva eller syskonbarn/barnbarn om inte testamente fanns men nu finns det ju det och ni får bara veta att personen dött och att testamente fanns.
    Ni är inte på något sätt lurade, det vanliga är att personer utan barn skriver testamente och ger till personer som stått dom nära eller till olika organisationer.
    Ni är säkert några släktingar bland många som fick dessa papper.
    Det jag skrev om min man som var liknande då var dom över 20 personer.
    Det är inget konstigt med det hela.
  • Anonym (säljare)

Glömde skriva att ni förstås har rätt att få läsa bouppteckningen, den trodde jag ni fick med i det rekommenderade kuvertet, det är praxis.

• Anonym (säljare)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-28 15:52:40 följande:

Jag har tagit del av min avlidna släktings sambos bouppteckning och ser därmed testamentet jag antar är det dom utgår ifrån nu.

Trots testamentet där det står att dom ärver varandra så har min släkting hävdat sambolagen vi bouppteckningen. Vilket inte verkat vara poppis.

Men om släktingen har skrivit att ex sambon ska ärva gäller det, förstår inte varför sambolagen kommer upp då hon ju ärver allt enligt testamentet.
    Man behöver inte skriva testamente det är frivilligt men nu har släktingen gjort det och ex sambon ärver allt eller har släktingen skrivit in någon mer person i testamentet?
    Vad menar du med att det inte är poppis? exsambon får ju ärva?
    Det är ju inget konstigt med att släktingen skrivit ett testamente om han inte hade barn och ger allt till någon som betytt mycket för honom.
  • Anonym (säljare)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-28 16:41:25 följande:

Dom har upplåtit ett gemensamt testamente där dom ärver varandra typ, i händelse av den ena eller andres död så ärver den andra. Men står i hennes bouppteckning att han hävdat sambolagen. Det finns anteckningar i bouppteckningen som känns lite syrliga.

Samt att hennes barn vill ha tillbaka pengar som deras mamma lagt på hans egendom? Sånna saker, typ el och betald parkeringsplats.

Ok, verkar lite rörigt, men står det att dom ärver varandra vid händelse av död gäller ju det, man kan inte skriva in olika saker i testamentet, han måste ha menat att sambolagen skulle vid separation men att dom ärvde varandra vid dödsfall.

Det låter vettigt att hennes barn vill ha tillbaka pengar som deras mamma lagt på hand egendom vid ev separation men du har dom ju skrivit att dom ärver varandra vid dödsfall och det är ju det som har hänt nu.
    Men formuleringen som du beskriver det i testamentet låter rörig men om dom skrivit korrekt och det är undertecknat av två personer gäller det.
  • Anonym (säljare)
    Anonym (Z) skrev 2019-08-29 09:40:52 följande:
    Men om testamentet inte specar vad som händer efter parets död? Är det verkligen så självklart att den ena partens barn ärver hela boet då?
    Testamente är frivilligt att skriva, de flesta skriver inte ett testamente utan följer arvslagen men om man vill kan man skriva ett och det är att rekommendera om man t ex har särkullebarn dvs en eller båda i förhållandet har barn sen innan eller om man är sambo och vill ärva varandra.

Testamente skriver man ju föra specificera vad man vill ska hända efter man har gått bort, man kan skriva det själv eller skriva det som par.

Ett testamente som inte specificerar vad som ska ske efter bortgång är ju inte då ett testamente, då hade man ju inte behövt skriva ett.

När man skriver ett testamente ska det undertecknas av den som skriver det och två vittnen som inte får ingå i arvet, dom behöver inte veta vad som står i testamentet men måste veta att dom är vittnen till ett testamente.

I ts fall finns ett testamente där släktingen och sambon skrivit att dom ska ärva varandra vid bortgång, sen om testamentet är skrivit på korrekt sätt gäller det.
    Det måste ju finnas en bouppteckning och där ska tillgångar och skulder stå , vilka som är legala arvingar osv. Det kan finnas flera legala arvingar än ts mamma, troligtvis finns det ju flera syskonbarn och syskon barnbarn som fått samma brev och inte heller får något arv som är vanligt när någon äldre dör som inte har barn utan man testamenterar sina tillgångar till någon som stått en nära istället för släktingar man inte har någon kontakt med.

Som sagt min man fick först ett brev ifrån begravningsbyrån om att en släkting på hans pappas sida gått bort, det var hans pappas fasters man dvs min mans farfars syster och hennes man fick inga barn först dog hon och sen hennes man och när bägge var döda fick syskonbarn ärva på bägges sidor, min svärfar dog i cancer och därför fick min man ärva men dom ju flera syskonbarn/barnbarn så det var ungefär 15 000 per person i arv.

Men sen dog även en släkting på min mans mormors sida, en syster till min mans mormor, hon och hennes man hade heller inga barn (dom var fem syskon och de andra hade barn)
    Återigen var syskon arvtagare men eftersom alla syskon var döda gick det vidare till syskonbarnen, även min svärmor gick bort i en sjukdom och därför blev min man legal arvtagare istället för sin mamma som syskon barnbarn men i det här fallet hade paret skrivit testamente och skrivit personer som dom ville ärva då dom inte hade barn som har rätt till arv, man får välja själv vem man vill ska ärva, det är bara barn som har rätt att få ut sin arvslott.
    Paret hade också skrivit att dom vill ge en stor summa till hjärt och lungfonden och cancerfonden.

Så i ett fall fick min man ärva lite och i det andra fick han bara skriva på att han fått veta att testamente fanns, vilket han fick se.

Precis så har det antagligen gått till i ts fall.
    Men hon ska absolut kunna få läsa bouppteckningen och se testamentet.

Men finns giltigt testamente är det det som gäller.
  • Anonym (säljare)

Fast det brukliga är om begravningsbyrån har skickat ut papperen för påskrift har dom (ofta ha begravningsbyrån jurister som gör det men någon annan kan naturligtvis har gjort den)  bouppteckningen och testamentet och sett att allt är i sin ordning. Begravningsbyrån skickar inte ut papper som inte är i sin ordning för påskrift.
    Men ts och hennes mamma ska förstås få kopia på allt om dom begär det.
    Vi har alltid fått bouppteckning vid dödsfall om vi är arvtagare så ts mamma borde ha fått den.

TS vad fick din mamma i kuvertet? bara ett papper där det stod att släktingen var avliden och att testamente fanns?  inga andra papper eller bouppteckning?

Svar på tråden Legal arvinge? Hjälp!