• Anonym (Hjälp)

Legal arvinge? Hjälp!

Idag fick min mamma hämta ut ett rekommenderat brev från en begravningsbyrå.

I det låg ett dokument som skrev att X avlidit och att hon var legal arvinge. Enligt tolkat testamente får min mamma inget (står i brevet) och att den avlides fd sambos barn ska ärva allt.

Man önskar nu att hon signerar och godkänner testamentet.

För det första vet vi inte vem X är? Kan ha en svag aning men är en gissning. Hur tar man reda på vem han var? Vi gissar på att det är ett syskon till min mammas pappa som dock sägs ha adopterats bort då hon var väldigt ung när hon fick honom.?

Ska man bara godkänna? Eller begära att se testamentet? Vad gör man?

• Svar på tråden Legal arvinge? Hjälp!
  • Anonym (Hjälp)

Begära uppgifter från begravningsbyrån?

Hur tar vi reda på hur vi var släkt?

Vi har bortlämnade barn, bortadopterade barn, hittebarn på bägge sidor av släkten så det finns mkt vi inte vet.

• Anonym (Hjälp)

Företaget som gör bouppteckningen vill inte lämna ut släktutredningen el det som för närvarande finns färdigt?

Tydligen är min släkting redan begravd?

Vi ska bland dessa dokument blivit kallade till ngt bouppteckningsmöte men har inte blivit det?

Den som beställt bouppteckningen är alltså vår avlidna släktings sambos yngsta syskons äldsta son?

X = vår släkting

Y = vår släktings sambo

Y2?Y4 = syskon till sambon

BB= barn till sambons syskon.

Nu är det BB som beställt bouppteckning och bestämt allt kring begravningen som redan varit. Han är begravd i ett helt annat län än det han bott i?

Enligt företaget så stod min morfar som legal halvbror. Så han blev aldrig ?bortadopterad? även om han blev bortlämnad.

Hur många led neråt sträcker sig testamentet? Det var styrt till y2-y4 men alla är döda.

• Anonym (Hjälp)

Jag har tagit del av min avlidna släktings sambos bouppteckning och ser därmed testamentet jag antar är det dom utgår ifrån nu.

Trots testamentet där det står att dom ärver varandra så har min släkting hävdat sambolagen vi bouppteckningen. Vilket inte verkat vara poppis.

• Anonym (Hjälp)
    Kjell2 skrev 2019-08-28 15:56:17 följande:

Finns det stora tillgångar?

Om inte, överväg att håller er utanför.

Nu har jag förstått citeringsfunktionen!

Jag har ingen aning. Vet att när hans sambo dog hade han en tomt och fastighet som togs upp i bouppteckningen som var värd en hel del. Men redan då hade han godman. Vi har ju som sagt ingen aning och det är därför vi vill ta reda på saker.
  • Anonym (Hjälp)

Dom har upplåtit ett gemensamt testamente där dom ärver varandra typ, i händelse av den ena eller andres död så ärver den andra. Men står i hennes bouppteckning att han hävdat sambolagen. Det finns anteckningar i bouppteckningen som känns lite syrliga.

Samt att hennes barn vill ha tillbaka pengar som deras mamma lagt på hans egendom? Sånna saker, typ el och betald parkeringsplats.

Anonym (säljare) skrev 2019-08-28 16:20:23 följande:

Men om släktingen har skrivit att ex sambon ska ärva gäller det, förstår inte varför sambolagen kommer upp då hon ju ärver allt enligt testamentet.

Man behöver inte skriva testamente det är frivilligt men nu har släktingen gjort det och ex sambon ärver allt eller har släktingen skrivit in någon mer person i testamentet?

Vad menar du med att det inte är poppis? exsambon får ju ärva?

Det är ju inget konstigt med att släktingen skrivit ett testamente om han inte hade barn och ger allt till någon som betytt mycket för honom.

• Anonym (Hjälp)

Oj! Mkt åsikter folk kommer med.

Tack för alla råd.

Vår släkting hade inga barn, hans sambo hade inga. Sambon hade fyra syskon varav två är barnlösa. Den yngsta brodern till sambon har två barn. En av dom har hand om bouppteckningen.

Mamma fick enbart ett brev om att hon var legal arvinge men att testamente finns och att hon inte har ngt att hämta. Att hon ska skicka in ett papper om att hon avsäger sig bouppteckningen. Typ så.

Vår släkting har bott på servicehus sista fem åren har jag tagit reda på.

Testamentet tycker jag säger att dom ärver varandra. Är hon död ärver han henne. Är hon död och han dör så ska hennes fyra syskon ärva. Men dom är döda allihop. Dock har hennes två yngsta syskon två barn var som lever.

Svar på tråden Legal arvinge? Hjälp!