• Jordgubb90

Hur funkar det?

Hej! Någon som kan hjälpa... jag har valt att gå ner till 75% då jag har barn som är under 12 (enligt nya regeln). Jag har valt att ta ut detta som tjänstledighet istället för att ta föräldraledigt med föräldrapenning för att spara mer dagar att ta ut längre fram... jag vet att min SGI sjunker till 75% och det är jag okej med. Men min fråga nu... jag har alltså valt att jobba 6 timmar/dag inställer för 8. Men skulle även vilja vara ledig helt på onsdagar. Denna dag vill jag ta ut som föräldraledigt med föräldrapenning. Kan arbetsgivaren vägra mig det med motiveringen att jag först och främst får ta ut föräldraledigt på de 25 procenten jag idag valt att vara tjänstledig för barn under 12 år? Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Hur funkar det?
  • Anonym (Ellen)

För barn över 18 mån gäller att du har rätt att vara ledig i den omfattning som du tar ut f-penning . Du har även rätt att minska din arbetstid ner till 75% utan att ta f-penning.

I vår verksamhet hade detta varit ok, det är tbå olika sorters f-ledighet om du läser lagen.

Däremot hoppas jag att det är f-ledighet du sökt, inte tjänstledigt? För tjänstledigt ger ingen tjänstepension vilket många kollektivavtal kompenserar för om du är f-ledig.

Det skulle jag kolla upp med personalavdelningen om jag vore du.

Tänk också på att lagen ger rätt till tre perioder per år, därefter kan du få nej från din arbetsgivare.

• Jordgubb90

Tack för svar... det står nog föräldraledig nu när jag går in och tittar :) Så det borde gå bra kopplat till pension.

Hoppas det är som du säger att det går att kombinera de olika lagarna :)

Men vad menas som en period? Om jag är ledig varje onsdag i ett år så räknas det väl inte som en ny period varje onsdag utan då är väl det en period?

• Anonym (Ellen)

Enkelt förklarat så kan man säga att en ansökan = en period. Om du har en procentuell nedsättning 1 jan - 31 dec på 20% och du vill att ledigheten läggs på onsdagar så räknas det som en period.

Men söker du en onsdag i taget så räknas varje enskild onsdag för sig.

Svar på tråden Hur funkar det?