• Cic

Min sambo stänger ute mig känslomässigt

Hej! 

Väldigt intressant tråd då jag själv är i en relation med en undvikande och jag är ambivalent. Min undvikande ?sida? visade sig mer när jag va yngre men nu är den ängsliga (eller hur man ska översätta det) mer framme. 

Jag skulle säga till både dig och din partner att läsa boken Hemligheten och Kärlek på allvar. Två otroligt lärorika böcker om anknytning. Sätt på ljudbok högt och lyssna tillsammans? 

Jag måste också säga att det jag lärt mig och jobbar med hela tiden är att inte gå på min första känsla som kan vara tex ?nu stöter han bort mig?. Istället låter jag den känslan gå över och lyssnar sen på den meningen i mitt huvud igen och och frågar mig själv om den tanken hjälper mig just nu och vad säger magkänslan? Om svaret är nej så är det min anknytning och egentligen inte verklighet. Det är otroligt viktigt för oss med otrygga anknytningar att förstå att vi kan arbeta bort dom och att inte föda den utan lita på relationen, lita på processen. stanna upp, låt känslan gå över, tänk samma tanke igen och lyssna inåt. Är det rimligt? Vet jag att han älskar mig? Hur visar han det?

Vi ambivalenta är otroligt rädda för att bli övergivna och det är precis det din anknytning säger till dig när din sambo går iväg med sina känslor. Men det handlar inte om dig, det handlar om honom. Ska det funka för er långsiktigt måste han våga möta sina rädslor. MEN för en undvikande så är det otroligt hotfullt att visa minsta känsla när man hamnar i känslomässiga krav från en partner. Han skulle nog behöva gå ensam i terapi men det är inte du som ska övertala honom till det. 
    Jag förstår att det är tufft att höra men så länge han inte erkänner sin otrygga anknytning kommer det vara otroligt svårt för er. Men läs/lyssna på dom böckerna, gärna tillsammans!
    Önskar er all lycka! 

Svar på tråden Min sambo stänger ute mig känslomässigt