Min sambo stänger ute mig känslomässigt
Min sambo sedan ett år är på många sätt en fin man. Vi är båda i medelåldern med andra långa relationer bakom oss, vuxna barn och fungerande liv på alla sätt. Vi blev stormförälskade för fem pr sedan.
När han visar kärlek känner jag mig älskad. Men när han blir stressad (det kan vara jobbet, vår relation eller något annat) så sluter han sig och blir frånvarande och mer eller mindre subtilt avvisande. Han ger då inte minsta ord eller beröring. Svarar knappt eller inte alls på ömhet/närhet från mig. När jag undrar vad det är och om jag kan hjälpa honom säger han att det inte är något. Kommer vi igång med ett samtal vid dessa tillfällen är han allvarlig och blir lätt defensiv. Jag går som på äggskal och uttrycker tydligt att jag vill stötta, att han gärna får ta den tid han behöver om han vill vara ensam med egna tankar men mitt önskemål är att han iaf kort kommunicerar att han inte vill avvisa mig, att han älskar mig men att vi kan prata senare.
Oftast kommer han inte efteråt och berättar vad det var, utan fortsätter som vanligt. Frågar jag blir han obekväm och i värsta fall tyst igen.
Jag blir orolig av att bli ?utestängd? och när jag berättar om min upplevelse blir han ännu mer avvisande/tyst/irriterad och säger att han känner sig kritiserad.
Han är ingen utåtagerande person och absolut inte våldsam.
Är detta passiv aggressivitet? Silent treatment?
Jag mår dåligt av att inte få vara delaktig i hans känsloliv, och har svårt att känna mig trygg och älskad. Hur gör jag?