Inlägg från: BurningDiamond |Visa alla inlägg
  • BurningDiamond

Min sambo stänger ute mig känslomässigt

Problemet är att ni är felmatchade. Du behöver/kräver att vara inkluderad, han behöver/kräver att få vara ifred. Båda har rätt till sitt eget sätt att hantera livet. Men det blir problem när båda vill ha det på sitt sätt och inte kan kompromissa.

Själv hade jag kvävts till döds om min partner hade agerat som du, vilja prata om allt och få förklaringar och gräva, och sedan tar det personligt när jag inte vill öppna mig. Å andra sidan så känner jag till den sidan av mig själv och skulle aldrig välja en sådan partner.

• BurningDiamond

TS, har du försökt att formulera dina tankar och känslor i ett brev? Skriva ner precis hur hans reaktioner och agerande får dig att känna, att vilka behov du har, och avsluta med "Jag skulle vilja att du funderar på detta ett tag, sedan återkommer till mig nästa vecka/om två veckor/annan tidsram så vi kan hitta en gemensam väg framåt."

Om jag utgår från mig själv, som då är ganska lik din sambo, så har jag lättare att ta till mig och får bättre möjlighet att tänka och reagera på ett bra sätt om jag får "jobbig" kritik i skrift.

• BurningDiamond
    Anonym (44) skrev 2019-08-24 14:30:41 följande:

(BurningDiamond)

Ja det har jag gjort flera gånger, och även varit tydlig med formuleringar i jag-form och med uttrycklig förståelse och acceptans av hans känsligheter inför långa muntliga samtal. Jag har fått svar några gånger men inte alltid och han har även sagt flera gånger att skriftlig kommunikation inte passar honom så bra. Dock anser jag att han är mycket bra på det, vilket jag också framfört när jag tackat för hans svar.

Mycket bra förslag! Jag har inte gett upp skriftlig kommunikation än men det tar mycket energi och besvikelse de gånger han ignorerar mina brev/mejl.

Hur ställer ha sig till samtalsstöd/parterapi? För mig låter det som om ni behöver hitta ett sätt att kommunicera med varandra, för att alls kunna ha en fungerande relation. Ni har ju båda rätt till era känslor och behov, men det låter inte som om han är speciellt angelägen om att försöka mötas halvvägs.
Svar på tråden Min sambo stänger ute mig känslomässigt