• sextiotalist

Min sambo stänger ute mig känslomässigt

Varken passiv aggressivitet eller silent treatment.

Både sambon och jag är som din man. När det är tufft, motgångar så drar vi oss undan och när vi är redo så pratar vi om det. Vi brukar inte heller fråga utan mer visa att vi finns när vi behövs.

• sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2019-08-24 07:45:51 följande:

Säkert massor som kommer hävda att detta är helt normalt och sunt beteende. Men faktum är att du inte mår bra av det och även om det inte är din sambos avsikt så blur det en form av silent treatment. Jag har själv varit med om det i min förra relation. Jag mådde, precis som du, väldigt dåligt. Tassade på tå kring honom. Det fanns andra saker som mitt ex gjorde som var nedbrytande och sammantaget var det att klassas som psykisk misshandel.

Jag har inga råd att ge om hur du kan förändra situationen. Eftersom man ändå inte kan ändra på andra människor så vilke jag bara säga att det är viktigt att du inte bagatelliserar dina känslor i det här. Mår du dåligt av det så är det inte bra.

Saken är att man inte behöver tassa omkring på tå. Det gör varken sambon eller jag. Men att pressa sig in i andras människors känsloliv är respektlöst.

Ts man berättar ju när han är redo, inte när ts vill.
  • sextiotalist
    BurningDiamond skrev 2019-08-24 07:51:34 följande:

Problemet är att ni är felmatchade. Du behöver/kräver att vara inkluderad, han behöver/kräver att få vara ifred. Båda har rätt till sitt eget sätt att hantera livet. Men det blir problem när båda vill ha det på sitt sätt och inte kan kompromissa.

Själv hade jag kvävts till döds om min partner hade agerat som du, vilja prata om allt och få förklaringar och gräva, och sedan tar det personligt när jag inte vill öppna mig. Å andra sidan så känner jag till den sidan av mig själv och skulle aldrig välja en sådan partner.

Det hade både sambon och också känt. Men vi är lika och vi pratar mycket med varandra och lyssnar desto mer. Lyssnar även på det som inte sägs.

Vi är båda personer som behöver processa själva innan vi pratar med varandra. Och jag märker när han processar och låter honom göra det och vice versa
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2019-08-24 08:02:13 följande:

Okej. Så vilket råd vill du ge TS? Som leder till att TS mår bra och inte bara sambon?

Att acceptera att han behöver processa själv och att det inte har med henne att göra. Att hon inte behöver tassa runt på tå. Att backa lite och ge honom utrymme. För jag är rätt säker på att, genom att hon försöker tränga sig på, så sluter han sig mer.
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2019-08-24 08:11:56 följande:

Tror du att TS skulle må bättre av det aöltså? Av att, med andra ord, bita ihop och ignorera sina egna behov? Jag tycker du förmonskar hennes upplevelse. Kanske inte så konstigt eftersom du kan relatera mer till sambon och empatisera med honom. Jag känner å andra sidan igen dragen från andra hållet och tänker att det är mycket nedbrytande för den egna självkänslan att trycka ner sina egna känslomässiga behov. Det blir inte en sund relation då.

Ni är uppenbarligen väkdigt olika i detta. Kanske för olika för att det ska gå att lösa.

Men skulle hon må bättre av att han mår dåligt?

Jag tror inte det har med behov utan mer en förväntan som inte uppfylls.

Jo, jag tror ts skulle må bättre om hon inser vad det egentligen är och faktiskt även acceptera hur hennes sambo är, inte hur hon vill att han ska vara.

Hon tolkade det som passiv aggressivitet eller silent treatment, vilket är härskartekniker. Såklart hon mår dåligt då. Om hon istället accepterar att han behöver processa det själv, så blir inte detta så infekterat.

Sedan ett tips till ts, man får ofta veta mer genom att bara lyssna (Och självklart visa att man är där) än att fråga.
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2019-08-24 08:41:02 följande:

Hon skriver att hon känner sig avvisad och otrygg. Att hon bara vill ha en bekräftelse på att relationen är okej och sedan kan hon tryggt ge honom den space han behöver. Det är i allra högsta grad känslomässiga behov hon uttrycker.. Det hade inte varit svårt för en trygg partner att säga "allt är bra och jag älskar dig, jag behöver bara vara själv en stund" eller dylikt. Det är inte så sambon reagerar, han känner sig trängd och kritiserad (när syftet inte är det utan bara säkerställa relationen) och blir avvisande vilket triggar oro. Klassisk krock i känslomässiga behov där båda blir triggade i sin otrygghet.

Jag tror inte din idé om lösning är helt realistisk. För en person som antingen har en starkare grundtrygghet och/eller där relationen är övervägande trygg så är det kanske möjligt att tänka mer rationellt och vifta bort oron. Även om det inte är helt sunt att agera som sambon gör så skulle en trygg partner kanske kunna ta det, emellanåt. Nu är det mer komplicerat.

Ok, men vad är ditt råd?
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2019-08-24 09:05:22 följande:

Jag hade nog övervägt att lämna relationen.

Jag hade inte heller stannat, eftersom det är en sådan obalans
  • sextiotalist
    Anonym (44) skrev 2019-08-25 08:19:07 följande:

Jag tar gärna emot fler synpunkter och förslag, särskilt från er som känner igen er.

Att lämna känns inte aktuellt just nu. Jag älskar honom och vill honom så väl. Jag bara önskar att jag visste att jag kommer att orka jobba vidare mot en bättre balans och ömsesidig trygghet.

Ok, då får du fundera på vad som är viktigt att kommunicera om.

Att förvänta sig att någon, som inte vill kommunicera alls, säga jag älskar dig, jag behöver vara ifred. Det är lite väl höga förväntningar.

Fungerar kommunikationen om ekonomi. Om den inte gör det, så är det en sak jag skulle lägga krut på.

Inför räkningarna (även det som sker automatiskt) så får du göra klart för honom att nu måste ni gemensamt sätta er ner och titta över. Oavsett om man har gemensam eller separat ekonomi så har man utgifter som berör båda.

Större utgifter som väntas bör ju informeras om.

Om man har planer på resor, utekvällar, informera, beslut man tar som påverkar den andra, informera.

Sedan kan du be honom signalera om han behöver utrymme.

Släpp dina känslor ett tag, du vill ju bryta mönstret, och försök hitta lösningar som inte känns som jättekliv för honom.
Svar på tråden Min sambo stänger ute mig känslomässigt