Inlägg från: Psyksyster |Visa alla inlägg
  • Psyksyster

Uppskjuten skolstart?

Hej!

Jag har en son som är 4,5 år. Han har alltid varit sen med talet, nu fått hjälp av logoped men ligger nog runt 6 månader efter övriga. Inga problem med språkförståelse eller ordförråd, ligger snarare högt där. Han är även född i december. Min fråga är om det finns någon (pedagog, lärare, förälder) som kan råda i att skjuta upp förskolestarten. Han kommer ju vara yngst och dessutom ligga efter uttalsmässigt. Vill inte skynda något som kommer drabba honom.

Mentalt är han lite blyg i nya miljöer men har lätt att få kompisar. Kan koncentrera sig och känns ganska mogen på andra plan. Är mindre än barn födda tidigare på året. Leker både med jämnåriga och yngre barn, men andra barn har ibland svårt att förstå precis vad han säger. (Saknar R och byter ibland ut några andra bokstäver).

Vi har funderat på att skjuta upp skolstarten till nästa höst. Man måste bestämma sig i januari så börjar tänka på detta nu. Har någon några råd att ge?

• Svar på tråden Uppskjuten skolstart?
  • Psyksyster

Tack för svar! Vad skönt att höra att allt gått bra. Generellt har ju sent födda pojkar sämre förutsättningar, och med uttalsproblem kanske ännu svårare. Det var så vi började fundera på det.

Alexi skrev 2019-08-20 21:15:53 följande:

Kan bara säga att min dotter var jättesen med talet, gick hos logoped som fyraåring och fick superbra hjälp då och också född i december. Vi tänkte aldrig tanken på att hon skulle börja senare och hon har alltid varit bland de bättre i klassen, börjar femman nu.

• Psyksyster

Ja men man måste ansöka i januari. Det är ett barn med höga krav på sig själv att klara saker/uppgifter och han blir ledsen när han inte blir förstådd. Därför vill jag inte göra honom en otjänst. Men svårt att veta vad som är en otjänst och inte.

Ville mest ha input från föräldrar i liknande situation och höra hur andra tänkt.

Orkide skrev 2019-08-20 21:19:34 följande:

Men han ska ju inte börja förrän näst höst? Tror du han börjar nu till våren eller jag förstår inte.

• Psyksyster

Ja det händer ju jättemycket förstås. Han är intresserad av bokstäver, kan skriva sitt namn och så. Det är mest talet som är ett hinder för honom själv, eftersom han socialt blir väldigt hindrad av att inte kunna uttrycka sig ordentligt. Men tack för att du delade med dig, det är bra att få lite olika perspektiv ????

Alexi skrev 2019-08-20 21:23:07 följande:

Det kan också hända oerhört mycket på ett år i den åldern.

Men det vi faktiskt satsade på lite var att uppmuntra intresse för bokstäver och sånt, för att kompensera lite för att hon var född sent på året.

• Psyksyster

Var nog otydlig i trådstarten: han ska börja nästa höst, man måste ansöka i januari om uppskjuten start och det skulle isåfall bli hösten 2021 istället för 2020.

Orkide skrev 2019-08-20 21:19:34 följande:

Men han ska ju inte börja förrän näst höst? Tror du han börjar nu till våren eller jag förstår inte.

• Psyksyster

Tack för svar, och skönt att höra. Har mest träffat barn födda samma år med väl utvecklat språk och de känns så mycket större på något sätt. Men förstås händer det mycket på ett år. Började tänka på det eftersom hans personlighet (otroligt viktigt för honom att han är som andra/passar in) i kombination med född sent och språkstörning kanske blir tufft för honom. Vad tänker du är nackdelen med att skjuta upp?

Linnis92 skrev 2019-08-20 21:44:49 följande:

Det händer oerhört mycket med språket under året i förskoleklassen. Jag hade inte skjutit upp skolstarten om det bara är språket de rör sig om. Det är jättemånga barn som kommer till f-klass som byter ut R mot alla möjliga bokstäver, L mot J osv, men de släpper med tiden. Fortsätter man dessutom ha kontakt med logoped så kommer det gå galant!

• Psyksyster

Ja precis, det är där mina tankar går också. De pratar ju redan om skolstart som något fantastiskt därframme. Tack för din input, det är hjälpsamt!

Linnis92 skrev 2019-08-20 22:01:20 följande:

En nackdel är den sociala biten, att han är ett år äldre än sina blivande klasskamrater, nu är han visserligen född i december så kanske inte så stor skillnad. Många av förskolekompisarna byter nästa sommar så det kan bli en frustration. Oftast så är 5åringarna väääldigt redo för att gå vidare till f- klass så att ha kvar honom ett år till kan ju rent av bli jättejobbigt för honom, att behöva vänta ett år till.

• Psyksyster

Jag tänker att det hade varit det bästa om det inte hade varit för att det då blir en helt ny barngrupp han ska in i igen. På förskolan är det ju tryggare än att börja i ny klass två gånger om på något sätt. Tror att jag kommer dra mig för att låta honom gå om ifall han väl fått vänner i sin klass etc. Men annars klart lättare, då har man ju facit i hand på nåt sätt.

.

cosinus skrev 2019-08-20 22:34:12 följande:

Jag hade nog valt att låta honom börja förskoleklass med sin riktiga årskurs och sen på våren bestämt om han ska gå där ett år till. Då kan du även ta hjälp av hans lärare o förskoleklass och höra vad de anser.

• Psyksyster

Tack för svar! Har själv funderat på hur vanligt det är, men då är det kanske inte så ovanligt iallafall

brallison skrev 2019-08-22 08:48:14 följande:

Min chef hade skjuttit upp skolstart för en av sina söner (mamman där jobbar som förskollärrare och tyckte att han behöver mer tid för att hinna ikapp andra barn). I min dotters klass i förskoleklassen, hade de en pojke, som fick gå om just förskoleklassen på lärarnas råd vilket var bra för honom. Jag hade en klasskamrat som var jättedålig på typ alla ämne. Han fick gå om nåt år (tror jag det var 4:an) och det gick mycket bättre för honom då. Så, jag skulle säga - om du tvekar, lämna honom i förskola längre - han får ingen skada av det, dock kan ha nytta i o m att det finns problem med tal (det kan ni jobba extra mycket under just detta extra året). Och i o m att han är född i december, så behöver ni inte ens förklara för nån varför ni gjort så - helt logiskt att vänta ett år.

• Psyksyster

Okej! Vill du utveckla?

GGN skrev 2019-08-22 20:45:58 följande:

Hade inte skjutit upp skolstarten!

Svar på tråden Uppskjuten skolstart?