• Mimmi1

Bara resa med handbagage tips!

Har precis bokat en sista minuten o tänkte åka med bara handbagage , nån som har tips på vad man ska tänka på? Vet att max vikten är 5 kg, men får man ta med typ en axelväska också? Hur räknas datorn? Bara den väger ju en hel del.

• Svar på tråden Bara resa med handbagage tips!
  • viseversa
    Ms H skrev 2019-08-20 18:38:44 följande:
    Köpa massa nytt, för en veckas användning?
    Ja shampoo och sånt. Vad är fel med det? Kläderna man köper tar man med sig hem igen såklart.
  • Grusibrallan1

Jag reser i princip alltid med enbart handbagage. Tycker att det är smidigare. Oftast finns shampoo och sånt på hotellet, annars köp på plats. Brukar i princip ha en deo och mascara med mig. Kläderna är aldrig några problem. En bikini tar väldigt liten plats och även klänningar. Plagg går att använda flera gånger, speciellt om du har på dig badkläder mellan varven. Har tom åkt på höst och vinterresor med handbagage. Då är det bra med någon neutral tjocktröja och sen t-shirts eller liknande (som inte rar så stor plats) som kan varieras eftersom det är närmst kroppen.

Som sagt, handbagage räcker.

• flygrl

Självklart ska man på förhand kolla flygbolagets bagage regler. Sen kan jag säga att jag aldrig flygit med nåt bolag som inte tillåtit en mindre väska utöver ordinarie handbagaget. Regeln brukar va man får ta nåt litet som får plats under framförvarande säte. Jag har alltid en kabinväska med hårt skal plus en liten ryggsäck i vilken jag bla. har min iPad och massa annat.

Men som sagt kolla först flygbolagets info så du säkert vet va som gäller.

• Ruter

Sist vi åkte med tui så gällde ett handbagage på 5kg och endast 1 väska. Vilket gjorde att vi hade en lite axelväska med en systemkamera i. Den var tvungen att rymmas i resväskan och klara sig inom viktgränsen. Så mitt tips är att köpt en liten bagagevåg och väg väskan när du provspackar innan och väger inte väskan mindre än 5kg får du lägga till (betala) för att få mera vikt.

• Mimmi1

Ruter: Så ni hade bara handbagaget o ingen

annan väska ? Ingen IPad el liknande ? Vägde de eran väska ?

• nnnnnnnn

När vi åkte med Tui så sa de att allt måste rymmas i handbagaget.
    Så vill du ha en handväska + en datorväska, så måste du kunna packa ner det i ditt handbagage och ändå hålla dej inom måtten och vitgränsen.

Så gör som alla tipsat:
    packa mkt lätt
    tvätta upp vid behov
    ta på dej kläder att resa i som täcker de flesta behov, de kommer inte be dej att ta av dej kläder så du kan ha typ 1 linne + 1 t-shirt + 1 långärmad tunnare tröja + 1 tjockare kofta/hoodie + 1 vindjacka + långbyxor (har hört rykten om att vissa har shorts under , men det verkar sjukt obekvämt...) Så kan man packa de tunna luftiga kläderna i väskan.
    Små burkar till nödvändiga hygien/skönhetsprodukter.

Mitt resetips för att slippa tvätta för mkt är att ta med nästan utslitna kläder tex underkläder man redan borde slängt, den där t-shirten man borde göra sig av med osv. så kan man slänga dem när man använt dem = lättare resväska på hemvägen så man kan köpa med något litet hem.

Tänk också på vikt och storlek på olika kläder, en tunn blus kan bli väldigt liten, väger nästan inget, jämfört med en t-shirt eller tröja. Samma sak med alla kläder, vissa klänningar är supertunna o superlätta, andra är av ett tjockt tyg som väger massor och inte viks ihop så lätt.
    Tänk: Litet och lätt, varje gång du packar något!

• Mascaraklumpar

Packa i en mjuk väska eller påse som inte väger något. Jag brukar ta en vanlig plastpåse. Ta med dig max kg med saker som inte är kläder. Packa sen ner de kläder som får plats. Säger de något vid gaten (vilket de i princip aldrig gör, så länge man följer måttreglerna) så sätter du bara på dig alla kläder, går på planet och tar av dig dem igen.

• Mascaraklumpar

Max FEM kg, skulle det stå

• Mimmi1

Mascaraklumpar: Det var ett supertips, varför ta en kabinväska dom väger nått kg. Måste kolla vad jag har för lätt väska .

Svar på tråden Bara resa med handbagage tips!