• Phalaenopsis

Jag vill inte flytta ihop

Anonym (Tänkande) skrev 2019-08-19 15:32:51 följande:

Fast i detta faller det förbud mot allehanda kost och ingredienser skapat av barnets mamma som ligger till grund för detta.

Det ena utesluter ju inte det andra. En selektiv ätstörning kan naturligtvis försämras om man mer eller mindre ser till att barnet utvecklar diverse matfobier också. Även om man har verkligt knepiga idéer om mat brukar inte barnet landa på tre maträtter.
  • Phalaenopsis
    Elin2014 skrev 2019-10-23 10:31:16 följande:
    Visst, det kan vara så.....men jag kämpade i många år med min son, han kräktes upp precis allt. (Om han fick ner det över huvud taget) Sen skrek han hysteriskt, ibland tills han svimmade. Och jag provade måååånga gånger, för det var ju så man skulle göra.... Han åt i flera år endast en sorts gröt, sedan har vi gradvis kunnat lägga till saker så att han idag äter ganska varierat. Men det värsta var inte att behöva kämpa med maten varje dag och oroa sig för näringsbrist, det värsta var hur ALLA - släktingar, vänner, barnmorskor, folk på internet - talade om för en att det minsann var att man var en dålig förälder som var problemet.
    Visst kan det vara det, men det behöver inte vara det.

När jag träffade min särbo så tyckte han (såklart) att jag var mesig som lät honom "äta vad han ville" osv. Lätt att säga när man kommer in efter tio år och inte har behövt sitta där de första åren.

Jag rekommenderar INGEN att flytta ihop med någon annans barn som har diagnos. Aldrig. Oavsett. Glöm det. 
    Det finns en utmärkt Fb-grupp som heter Barn med selektiv ätovilja/ätstörning. Många goda tips och råd, och framför allt inget dömande! Sedan är det ju så att föräldrakärleken verkligen behövs när det kommer till diagnosbarn.
Svar på tråden Jag vill inte flytta ihop