Inlägg från: Anonym (Sallie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sallie)

Jag vill inte flytta ihop

Anonym (Anna) skrev 2019-08-19 14:56:13 följande:
    Jag har ett barn med den diagnosen. Inga som helst problem med maten. Det handlar om vad man vänjer barnet vid som liten. Och att man faktiskt ser till att barnen får smaka på allt. Ger man med sig hela tiden och enbart kokar makaroner med färdigköpta köttbullar så blir smaklökarna därefter. Det är sällan barnets fel att de är selektiva med maten. Det är föräldrarnas. Och nu hukar jag mig - jag kommer få skäll för de raderna.
    Jag tänker inte skälla, men jag har gjort som du - barnet fick smaka på allt och jag gav inte med mig och lagade annat utan det som stod på bordet är den mat som ska ätas. Tyvärr blev mitt barn ändå mer och mer selektivt, och det slutade med att han antingen kräktes när han smakade, eller inte åt alls.
    Nu anpassar jag maten, men inte fullt ut. Dvs, lagar inte massa olika rätter. Men olika tillbehör så att alla blir mätta och kan njuta.
    Mat ska aldrig vara en maktkamp, man äter för att stilla hunger, för att kunna växa och må bra. Ibland måste man välja sina strider, och att ha ett barn som svälter är det ingen förälder som vill.
    Det är skönt för dig och ditt barn att maten fungerar, här gör det inte det. Och det har inte varit jag som förälder som brustit, lika lite som det är mitt fel att han har autism.
Svar på tråden Jag vill inte flytta ihop