• Anonymsju

Stressigt att lämna på förskolan..

Hej, skulle vilja höra av er som har erfarenhet att jobba skift och lämna barn på förskolan.

Jag börjar kl. 13. två dagar i veckan. Förskolan vill att jag lämnar tidigast 12.30.

Först var det prat om att jag skulle lämna innan deras lunch så att han inte kommer mitt i sovstunden, men nu ska jag hinna få i honom lunch, han ska sova efter hemma, och sedan lämna, sen ska jag hinna komma i tid till arbetet. Jag tycker det låter så stressigt, då han rätt ofta inte vill sova även fast han behöver, och han rött ofta inte äter även fast han är hungrig. Det kan ta lång tid för att få honom att sova och äta, men han behöver verkligen båda delarna för att orka och vara på bra humör.

Någon som varit/Är i samma sits som kan lugna mig?

• Svar på tråden Stressigt att lämna på förskolan..
  • Anonymsju

Hallå alla! Idag pratade jag med pedagogen och hon sa att självklart är det ingen bra idé att lämna mitt i lunchen, och dom verkar äta 10.45 och ibland vid 11.00, det verkar vara lite olika.

Jag sa: Bra det tycker inte jag heller är en bra idé, jag lämna 10.30. Hon sa väl typ att "Ja eller 20 i 11"

Men jag kommer lämna 10.30, tror inte någon kommer att påpeka att jag bör lämna 10 min senare.

Dom är oftast ute vid den tiden innan lunch, så hon sa att du kan ju komma då och lämna honom ute på gården.

Jag tyckte det lät som en bra lösning. Då får han gå in med alla andra och är med när maten plockas fram och från början av hela matprocessen liksom.

• AnkiC
    Anonymsju skrev 2019-08-20 14:15:46 följande:

Hallå alla! Idag pratade jag med pedagogen och hon sa att självklart är det ingen bra idé att lämna mitt i lunchen, och dom verkar äta 10.45 och ibland vid 11.00, det verkar vara lite olika.

Jag sa: Bra det tycker inte jag heller är en bra idé, jag lämna 10.30. Hon sa väl typ att "Ja eller 20 i 11"

Men jag kommer lämna 10.30, tror inte någon kommer att påpeka att jag bör lämna 10 min senare.

Dom är oftast ute vid den tiden innan lunch, så hon sa att du kan ju komma då och lämna honom ute på gården.

Jag tyckte det lät som en bra lösning. Då får han gå in med alla andra och är med när maten plockas fram och från början av hela matprocessen liksom.

Så bra! Problemet löst.
  • cutepoison
    AnkiC skrev 2019-08-20 16:32:30 följande:

Så bra! Problemet löst.

Förundras fortfarande extremt över exaktheten. 10 min!!! Haha, jag kan inte ens räkna på mina fingrar för det är så många fler gånger jag råkat komma 15 min för tidigt till förskolan och lämnat! Ingen har sagt något!! Lika många gånger har jag hämtat 30 min - 3 h för tidigt också. För jag jobbar så, flexar. Men det är inget jag behövt informera förskolan om. Jag blir så paff....
  • Vildbi

Det är kanske skillnad på pedagogisk verksamhet som kräver struktur och ordning, och ren och skär barnpassning.

Det sistnämnda kräver ju ingen direkt ordning och tidsanpassning.

cutepoison skrev 2019-08-20 18:05:59 följande:

Förundras fortfarande extremt över exaktheten. 10 min!!! Haha, jag kan inte ens räkna på mina fingrar för det är så många fler gånger jag råkat komma 15 min för tidigt till förskolan och lämnat! Ingen har sagt något!! Lika många gånger har jag hämtat 30 min - 3 h för tidigt också. För jag jobbar så, flexar. Men det är inget jag behövt informera förskolan om. Jag blir så paff....

• cutepoison
    Vildbi skrev 2019-08-20 18:15:38 följande:

Det är kanske skillnad på pedagogisk verksamhet som kräver struktur och ordning, och ren och skär barnpassning.

Vad menar du? Att de bara har barnpassning på mitt barns förskola? Har du varit där? Visste inte att du visste vem jag är, var jag bor och mitt barns förskola men där ser man. Suck.
  • cutepoison
    Vildbi skrev 2019-08-20 18:15:38 följande:

Att lämna 15 min tidigare en dag kl 7 på morgonen förstör inte en pedagogisk verksamhet. Det kanske du som borde sluta vara så nitisk. Det finns olika anledningar varför man inte kan lämna på minuten.
  • AnkiC
    cutepoison skrev 2019-08-20 18:05:59 följande:

Det är faktiskt väldigt viktigt att man kommer den tiden man har satt upp. Personalens schema läggs efter barnens tider. Vi lägger ingen vikt vid vilken tid föräldrar sätter upp men bara de håller de tider de sagt. Bättre då att gardera sig så man kan hålla tiderna. Det funkar inte att komma en 15 minuter för tidigt ofta. Säg att vi har 5 barn som börjar före 7 på morgonen och klockan 7 kommer 5 till. Då kanske det bara finns en personal på plats före 7. Om flera kommer typ 6:45 fast de inte ska så blir det för många barn för en person att ta emot.
  • Gameofthrones

[quote=79845245][quote-nick]AnkiC skrev 2019-08-20 20:45:25 följande:[/quote-nick]

Det är faktiskt väldigt viktigt att man kommer den tiden man har satt upp. Personalens schema läggs efter barnens tider. Vi lägger ingen vikt vid vilken tid föräldrar sätter upp men bara de håller de tider de sagt. Bättre då att gardera sig så man kan hålla tiderna. Det funkar inte att komma en 15 minuter för tidigt ofta. Säg att vi har 5 barn som börjar före 7 på morgonen och klockan 7 kommer 5 till. Då kanske det bara finns en personal på plats före 7. Om flera kommer typ 6:45 fast de inte ska så blir det för många barn för en person att ta emot.

Det där har jag aldrig hört kommer förtidigt att det klagas på det. Hellre förtidigt än sena människor. Jag fattar inte varför är man sen varje dag? Vi är aldrig sena. Jag har varit en princi människa hela mitt liv sen skolan. Jag har nog försovit mig en gång, under skoltid, kommit sent från tunnelbana, buss stop i trafiken. Det är nära till skolan ifrån oss. Man kan ta tuben, buss om man är extremt lat och trött. Samma föräldrar sena vaejedag i skolan. Och dagis. Dem är oftast sena 10-20 min. Då har det haft samling och lektion har börjat. Mina barn berättar att det är störande speciellt under lektionstid.

Fritids och dagis öppnar 06.15. Fritids är alltid öppet innan skoltiden.

• Kabbleka

Men vad är det för konstig förskola? Vi jobbar skift, har alltid lämnat 09 när vi börjar 14. På inskolningen sa vi att vi jobbar oregelbundna tider. Personalen sa att 09.30 är sista lämningstid, eftersom verksamheten börjar då, barn kan inte släntra in hur som helst. I annat fall handlar det om barnpassning, och det tycker väl inte personalen att de sysslar med? 

Vi har aldrig behövt lämna in intyg etc på arbetstider, utan vi skriver bara tiderna vecka för vecka. Jätteskönt att lämna 09, då har jag 5 timmar att göra annat på. Storstäda, klippa håret, förbereda middagen osv. 

• mamma 86

Håller med någon hör som skrev att man inte ska komma för tidigt och lämna. På mitt jobb öppnar vi själv, jag kan ha ett visst antal barn själv men om de börjar dyka upp för tidigt blir det inte alls bra. Det säger sig själv att det handlar om både säkerhet och trygghet för mig och barnen. Jag vill kunna ta emot barnen bra och så ska jag göra frukost också.

Däremot kan jag inte riktigt se problemet 10.30, om det handlar om att din son ska få en bra start på dagen, då är väl förhoppningsvis all personal på plats :)

Svar på tråden Stressigt att lämna på förskolan..