Inlägg från: Gasellen87 |Visa alla inlägg
  • Gasellen87

Är det verkligen vanligt att kunna läsa innan första klass?

Arbetar som lärare och hade förra året en åk 1. Kan säga att spannet är väldigt stort och de mesta räknas inom normalspannet. I min grupp fanns de elever som läste helt flytande och de som kunde runt 4-5 bokstäver. Det är min uppgift att utmana båda och samtidigt alla andra. Läseböcker finns i olika nivåer och likaså efterarbetet. Skriv går oxå lägga på olika nivåer.

Jag tror mycket beror på hur de arbetar i förskoleklassen oxå. En del kör ju mest gruppstärkande och mycket lek. Medens andra kör bokstäver, siffror och har arbetsböcker både i matte och svenska.

Barn är olika och jag tycker det låter som din dotter är helt inom de "normala". Ingen räknar med att de ska kunna läsa när de börjar ettan. Var glad och uppmuntra hennes intresse.

• Gasellen87

Kan tillägga att vi även märker att många av de som ligger långt fram redan i början oftast saktar av och att de andra kommer ikapp och går om. Så är inte säkert att de alltid är positivt att redan kunna. Sen är det stor skillnad på att kunna läsa och skriva och att ha läsförståelse och skriva "korrekt" med små bokstäver, rätt skiljetecken osv.. Upplever att de som läser och skriver tidigt ibland har svårare med detta då de gör på sitt sätt och tycker stt de redan kan.

Svar på tråden Är det verkligen vanligt att kunna läsa innan första klass?