• annika42

47 år. För gammal

Jag är snart 47 år. Separerade i våras från min sambo. Den nya killen som jag flyttat ihop med vill gärna ha barn med mig. Men jag är lite osäker. Är jag för gammal?Och riskerna för mig och för barnet.

• Svar på tråden 47 år. För gammal
  • modsey
    annika42 skrev 2019-08-16 22:37:02 följande:

Jag är snart 47 år. Separerade i våras från min sambo. Den nya killen som jag flyttat ihop med vill gärna ha barn med mig. Men jag är lite osäker. Är jag för gammal?Och riskerna för mig och för barnet.

Du är sex år äldre än då jag, på naturlig väg blev gravid. Med tvillingar.

Visst kan du skaffa barn om du fortfarande kan bli gravid.

Tvärtom vad många verkar känna till, blev inte så få kvinnor gravida efter 40 års åldern förr med.
  • Anonym (Ja)
    modsey skrev 2019-08-17 20:31:56 följande:

Du är sex år äldre än då jag, på naturlig väg blev gravid. Med tvillingar.

Visst kan du skaffa barn om du fortfarande kan bli gravid.

Tvärtom vad många verkar känna till, blev inte så få kvinnor gravida efter 40 års åldern förr med.

Fast 6 år är extremt stor skillnad när man är över 40. Det går snabbt utför efter 40 och fertiliteten sjunker drastiskt för varje år, det är knappast som i 20 årsåldern när fertiliteten bara sjunker lite på 6 år. Så kan du inte jämföra.

Fast få blev gravida vid 47 års ålder förr.
  • modsey
    Anonym (Ja) skrev 2019-08-17 21:02:04 följande:

Fast 6 år är extremt stor skillnad när man är över 40. Det går snabbt utför efter 40 och fertiliteten sjunker drastiskt för varje år, det är knappast som i 20 årsåldern när fertiliteten bara sjunker lite på 6 år. Så kan du inte jämföra.

Fast få blev gravida vid 47 års ålder förr.

Jo då är det och som jag skrev. Visst kan du skaffa barn om du blir gravid.
  • Anonym (Undrar)

Det är tufft med spädbarn, även relativt unga föräldrar lider ofta av sömnbrist de första åren.

Det är ju en ny relation ni är i och ändå börjat prata om att "skaffa" barn.

Sen är det kanske inte så kul att folk kommer tro att du är farmor eller mormor väldigt ofta.

Om jag nu blir ännu mer negativ, så är tonåren ofta en pärs med konflikter. Även gymnasietiden är tuff man drabbas åter igen av sömnbrist eftersom man varken vill eller kan lägga sig och sova om ens son eller dotter är ute och man är orolig att något ska hända dem.

Jag kan förstå par som kämpat i många år och plötsligt helt oväntad så blir kvinnan gravid, då är det en annan sak, men att efter ett par månaders förhållande fundera på barn i din ålder låter omoget och desperat.

• Mrs Moneybags

Chansen är som sagt extremt liten. 

Du får göra som Titiyo och använda dig av någon annans ägg. 

• Anonym (Ellie)
    annika42 skrev 2019-08-16 22:37:02 följande:

Det är bara du själv som kan avgöra om du vill ha barn så sent. Och sen är det förstås väldigt väldigt svårt att bli gravid efter 45, även om vissa faktiskt kan ha ägglossning fortfarande och det kan hända på naturlig väg. Äggdonation är ju ett alternativ. Vill man verkligen så finns det ju möjlighet att det kan lyckas. Gör man äggdonation så är ju äggen dessutom unga.

Det mest avgörande är väl om du känner att du orkar ha små barn och tycker det känns ok att vara en äldre mamma. Och såklart om det känns stabilt i denna väldigt nya relation att gå igenom det...

Jag har själv en yngre man utan barn och vi ska försöka bli gravida. Men jag har sagt att vi ger det ett år -jag är 41 nu- mest pga att jag vill hinna se barnet växa upp innan jag själv är för gammal. Men där är ju individuellt och det är många pappor som är 50 när de får barn.
  • Solli

Har en i bekantskretsen som var 65. ALLA dessa förstå-sig-påare, läkare m fl rådde henne att göra abort.

Hon vägrade. Idag är pojken 7 år gammal, ett av det goaste, ödmjukaste, och intelligenta barn.

• Anonym (.....)
    Solli skrev 2020-05-24 16:01:15 följande:

Har en i bekantskretsen som var 65. ALLA dessa förstå-sig-påare, läkare m fl rådde henne att göra abort.

Hon vägrade. Idag är pojken 7 år gammal, ett av det goaste, ödmjukaste, och intelligenta barn.

Gravid 58 år år på naturlig väg menar du???

Omöjligt.
  • Anonym (Lilly)

Det är försent och nästan omöjligt att bli gravid när man närmar sig 50 år.Dessutom skulle det vara väldigt tufft och tröttsamt att i denna åldern ha ansvar för ett barn 20 år framåt .

• Solli
    Anonym (Lilly) skrev 2020-05-24 16:07:28 följande:

Det är försent och nästan omöjligt att bli gravid när man närmar sig 50 år.Dessutom skulle det vara väldigt tufft och tröttsamt att i denna åldern ha ansvar för ett barn 20 år framåt .

Hon är 72 idag. Klart det var pånaturlig väg! Vilken läkare skulle hjälpa någon i den åldern att få barn??

Omöjligt?? Läs och studera lite mer...
Svar på tråden 47 år. För gammal