• annika42

47 år. För gammal

Jag är snart 47 år. Separerade i våras från min sambo. Den nya killen som jag flyttat ihop med vill gärna ha barn med mig. Men jag är lite osäker. Är jag för gammal?Och riskerna för mig och för barnet.

• Svar på tråden 47 år. För gammal
  • Anonym (Ja)

Ja det är du. Chanserna för att du skulle bli gravid och dessutom inte få missfall är mindre än 00,01%

• Limajo
    annika42 skrev 2019-08-16 22:37:02 följande:

Jag är snart 47 år. Separerade i våras från min sambo. Den nya killen som jag flyttat ihop med vill gärna ha barn med mig. Men jag är lite osäker. Är jag för gammal?Och riskerna för mig och för barnet.

Det finns ju exempel på äldre kvinnor som blir gravida, med hjälp i de flesta fall. Men jag tycker framförallt att det går för fort! Du separerade i våras och bor redan med någon och planerar barn!? Fixa lite stabilitet innan ni börjar tänka på barn, annars är det ju bara som du ber om en ny separation. Har du barn sedan tidigare?
  • viseversa

Definitivt för gammal. Tror din kille att kvinnor kan bli gravida upp till 60år eller?

• sextiotalist

Finns inget enkelt svar. Jag kommer från en släkt där man fått barn långt upp i åldrarna.

Så länge du har mens så har du en teoretisk chans att bli gravid . Men att det blir en fullgången graviditet är inte så stor chans.

Däremot så vet man inte med säkerhet hur lätt det är, eftersom det är få som väljer att skaffa barn i den åldern
  • Pimpinellan

Extremt liten chans spontant så vill du också ha barn är äggdonation enda vägen. Tillåtet till 51 år.

• Anonym (Ola)

Vill du själv ha barn?Har du barn sen tidigare?
  • Fiona M

Det är väl inte optimalt att skaffa barn med någon man inte känner än, och när du skriver att du är osäker så tycker jag du ska lyssna på magkänslan.

• Anonym (Nja)

Så här tänker jag:

1. ni har varit ett par aaaaaldeles för kort tid.

2. Dina statistiska möjligheter att få ett barn den naturliga vägen är mycket, mycket små.

3. Var aktsam med män som vill gå snabbt fram i början av förhållande. De kan visa väldigt fula sidor efter ett tag.

4. Prata med en läkare vg din hälsa vid en ev graviditet.

Svar på tråden 47 år. För gammal