Inlägg från: Anonym (Lullimumba) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lullimumba)

Börja röka?! Hjälp!

Jag började själv röka vid 30 års ålder, hade innan dess enbart feströkt ibland. Många tycks reagera och anse det extra dumt att börja röka som vuxen. Förvisso kan jag hålla med om att man inte är lika sårbar för grupptryck och att man är mer medveten om riskerna nu, men det finns ju så många fler aspekter. En del har ju s.k. beroendepersonligheter och det krävs inte mycket innan man är fast.

I mitt fall hade jag cigg kvar från en festkväll. Jag kämpade sjukt mycket med ångest och visste inte var jag skulle göra av mig själv. Så jag gick ut och tog en cigg. Fick världens nikokick och blev sen helt lugn. Det varade inte så länge, men där och då började det. Jag hade äntligen funnit något som hjälpte. Idag mår jag mycket bättre psykiskt men är fast i rökningen. Den ger verkligen guldkant i tillvaron samtidigt som jag ju vet hur stora hälsorisker det innebär och har börjat oroa mig mer och mer för att bli sjuk. Så jag har kollat upp sluta- röka- grupper och sånt och vid ett tillfälle efter att jag haft halsfluss och inte rökt på en vecka så tänkte jag att det var läge att inte röka mer alls. Men så blev det jättestressigt i skolan och jag kunde inte hålla mig borta från ciggen. Så jäkla svårt.

Jag tänker om jag slutar nu, efter 3 år som rökare, så kan jag väl inte utvecklat KOL eller lungcancer redan? Kanske någon som jobbar i vården som har koll. ????

• Anonym (Lullimumba)

Förlåt, kanske ska tillägga som svar till ts. Du är inte korkad, rökning är ett sjukt starkt beroende och själv var jag nog fast efter bara ett par månader. Jag borde väl leva som jag lär, men vill verkligen råda dig att sluta innan du fastnar helt. ????

Svar på tråden Börja röka?! Hjälp!