Inlägg från: Tintin i Amerika |Visa alla inlägg
  • Tintin i Amerika

Campinglivet

Linda5 skrev 2019-08-16 00:09:51 följande:
    Nej det är inte billigare att campa om du räknar med att du skall köpa en vagn/bil. Behöver du sen ta lån på den så blir det ännu dyrare.

Bra hotell sommartid får du för 1000kr/natt, billiga får du för 700kr boka på Hotel.com så är vårt 10e natt gratis dvs 20 dagar betala 18000kr/12600

Campinplats på camping med hög klass 450kr/natt lite sämre 350kr

20 nätter på camping 9000kr/7000kr

Lägg till 1500-5000kr skatt och försäkring.

Extra drivmedel vår bil drar 0,4 mer milen med vagnen 400 mil ca. 2500kr

Värdeminskning 2000kr/år

Hotellet har även gratis frukost som man står sig bra på.

Här man sen även lånat till husvagnen/husbilen så tillkommer det ränta på lånet.
    Nu har jag pratat med folk och de flesta säger att de köper ny husvagn pga status, man vill kompensera det billiga sättet att leva genom att visa en dyr vagn 

för att uppleva det fria behöver man inte en dyr vagn till det 
    finns gott om dugliga vagnar för 15000 klassen 
  • Tintin i Amerika

blev nu själv sugen på att fricampa men aldrig stationerad på en campingplats bland massa bönder :)

• Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-17 12:02:31 följande:
    Vad är det fel på bönder?

De flesta driver företag som omsätter flera miljoner.

Du har en fruktansvärd syn på andra och verkar vara nyrik.
    alla vet vad bönder går för :)
    Ja jag blir nyrik på kunskap varje dag :)
  • Tintin i Amerika
    Elie skrev 2019-08-17 13:31:24 följande:

Jag kan inte svara på varför en viss grupp väljer att boskaps-campa såsom på stora campingplatser. Vi älskar att campa och är högavlönade och högutbildade. Men vi gör det där vi inte syns eftersom vi vill åt naturupplevelsen och inte känner någon gemenskap på en stor campingplats.

Tack exakt så menar jag också 
    Jag gillade boskaps-campa :)
  • Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-17 13:33:30 följande:
    Vet alla?

Du vet det uppenbarligen inte.
    varför är du alltid emot? 
  • Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-17 13:58:28 följande:
    Nej, jag är inte emot. Däremot reagerar jag när man, mot bättre vetande, minimerar grupper av personer.

När man uttrycker sig som en tonåring och tror att "bonde söker fru", "Böda camping" visar den enda sanningen.
    Var har jag skrivit om bonde söker fru? 
    Ljbs skrev 2019-08-17 14:03:16 följande:
    Fast knappast camping i samma syfte som Svensson ?? Eller hur??

För det första kommer dom ju Inte få campa för att dom är på semester i den bemärkelse Svensson campar.

Utan att läst mig in i artikel. Så är det ju också säkerligen i syfte att få bort dom från allmänna parkeringar, privata parkeringar och andra ytor färg dom bosätter sig och på så vis ställer till problem för markägare , kommun, boende och t ex hyrare av p platser.
    Jag menar vanligt svesson campande på campingplatser  ;)
    inte på parkeringsplaster och gator å dylikt 
    Ljbs skrev 2019-08-17 14:09:23 följande:

För övrigt så är min reflektion kring din bild av utsatthet följande:

Den som av fri vilja väljer att campa i tält, husvagn, bil , på anordnad campingplats eller nyttjar allemansrätt, i syftet rekreation är på inget sätt utsatt. Dom gör aktiva val utefter intresse o ja ekonomi kanske spelar in Som med allt annat i livet.

Camping är ett hälsosamt intresse och i vilken mån man nu väljer att lägga pengar på det, senaste husbilen eller ett tält som hängt med några år, garn ingen betydelsen och äger ingen signalering för huruvida man är socio ekonomiskt utsatt.

Signalerar min gnälliga gråtandes barn som jag ger förtroende under ansvar, mitt tält och mina secondhand jeans utsatthet för dig?

Kom du till campingen så ska du få se hur många som gör aktiva val och hur många som campar för att de har kompisar som campar och av att slippa ensamheten. Att köpa en slitter ny vagn och äta gröt på dagarna är inte en intresse utan saknad efter annat.

Hälsosamt? har du varit på toaletterna på campingplatser? 
    Har du varit i duscharna? tvättstugorna? där man diskar? 
    hur och i vad man fyller på vatten till vagnerna med? 
    https://www.hemgallerian.se/tradgardsverktyg/4394-vattenkanna-10l-gron.html?dv_chgroup=sem&dv_channel=google&gclid=Cj0KCQjwy97qBRDoARIsAITONTJN5DXT6lbMgf1Bsfya1HmEVAIJrDew_HEPapcI8DbgGXuBc9UDzucaAr4mEALw_wcB

Alla , alla somi en masspsykos hade sådana 10 liters vattenkannor till trädgården och fyllde på vattentankarna i husvagnen! Dessa kannor är inte godkända till dricksvatten! De innehåller gifter! Folk körde på dessa för att de är billiga!

Sedan är själva vattentanken i vagnen gjord av plast! Hur varmt blir det egentligen i den tanken en varm sommar dag på 25-30 grader utomhus? Hur hälsosamt är det??

Nä du mig får du aldrig boskaps-campa! och jag är inte ensam!

• Tintin i Amerika
    Virriga Vera skrev 2019-08-17 16:25:49 följande:
    Men är det inte skönt att ingen tvingar dig och att du faktiskt slipper om du vill, precis som att de som gilla att campa faktiskt får göra det om de vill, utan att någon tvingar dem?
    exakt :) men det var inte det ts handlar om :)
  • Tintin i Amerika
    sextiotalist skrev 2019-08-16 09:25:41 följande:
    Äter alla gröt på en camping, hur vet du det?
    Har du tittat in på i alla husvagnar och tält på morgonen?
    Så de äter inte bacon och ägg, inte smörgåsar, inte yoghurt, inte flingor, inte äggröra.
    OK, de äter ingen hotellfrukost, men alla vill inte ha en stor hotellfrukost på morgonen. När man är på hotell så kan man snabbt lista ut personers frukostvanor, för de brukar äta ungefär samma sak som hemma, några undantaget.
    Och än en gång, vilka är dessa utsatta personer. För en sak är säkert, det är inte personerna som bor i de socioekonomiska utsatta områdena i Sverige som du hittar på en campingplats.
    Om du googlar och läser de rapporter som analyserar vilka som campar, så visar det sig att campingen är en typ av semester som medelklassen gör, att det är mer vanligt bland villaägare än bland de som bor i lägenheter.
    Böda Camping är en av flera campingar i Sverige och jag har en känsla av att pga prorgammet så lockar Böda Camping en annan typ av campare än de som väljer att campa på campingar som inte har samma "kändisstatus" (finns flera fina längs västkusten, längs de stora sjöarna i inlandet)
    bacon och ägg  smörgås flingor är ännu värre än gröt ju :)
  • Tintin i Amerika
    Ljbs skrev 2019-08-17 17:20:53 följande:
    Angående aktivt val, indier exempel så är det väl ingen som satt en pipa mot tinningen på dom o tvingat dom campa?

Ja jag har besökt campingens gemensamma toaletter och duschar. Just dom jag har besökt har varit av varierande kvalitet men alltid rent o fint skick mot andra typer av offentliga toaletter på caféer restauranger och andra i stan. Duschutrymmena likaså.

Vad gäller parkeringen måste du missat vad jag skrev. Jag menade på att romerna inte campar av samma anledningar som Svensson och att syftet för , vad jag antar vara kommunerna som ser över möjligheterna för romerna att campa, gör detta för att få bort dom romer som campar på allmänna ytor i våra städer.

I övrigt är jag hemskt nyfiken på din nuna, för att ytterligare förvånas över vem som gömmer sig bakom diverse fl trådar, dina resonemang blir ju bara tokigare och tokigare och jag tror inte att du på riktigt.
    va kul att det blir så
    då har jag ju lyckats 
    Ljbs skrev 2019-08-17 17:23:47 följande:
    Ursäkta felen i texten, tror min touch screen börjar ge sig för den beter sig udda och så har jag så bråttom att skriva för jag blir så full av frågar angående denna ts. Bland dom roligare senaste tiden.
    vad kul att jag kan roa dig :)

• Tintin i Amerika
    Ljbs skrev 2019-08-17 17:20:53 följande:
    ........

I övrigt är jag hemskt nyfiken på din nuna, för att ytterligare förvånas över vem som gömmer sig bakom diverse fl trådar, dina resonemang blir ju bara tokigare och tokigare och jag tror inte att du på riktigt.
    Hur då gömma mig? 
    Jag är ju inte anonym :)
Svar på tråden Campinglivet