Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Campinglivet

Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 12:45:26 följande:
    Ja det är ju lite märkligt att man har köpt en husbil för miljonklassen och campar 
    och lever på pasta eller billig fläskkarré
    Tror mest det är en falsk trygghet för kanske har deras föräldrar campat
    Läs gärna på om härmningsprincipen.

Känner igen detta bland folk som lever på marginaler i övrigt

Känner många familjer som har över 40 000 -50 000 i inkomster men ändå räcker inte pengarna till .
    De har köpt splitterny husvagn på lån men äter pasta om dagarna  

Någon som har en bra förklaring? 
    Olika prioriteringar.
    Jag vet hästägare som skulle kunna leva på havregrynsgröt i en månad för att hästen ska få ett nytt täcke.
    Jag är ingen campingmänniska, så jag skulle aldrig valt att köpa en husvagn, men jag vet de som både har en hög utbildning och en fet plånbok som gillar det livet.
    Sedan undrar jag, du skriver 40-50 000 i inkomster, då förutsätter jag att du nämner den totala nettoinkomsten för hela familjen och nej, det är förvisso en bra inkomst (kring medel) men ingen hög inkomst. Om det är brutto (innan skatt) så är det inte en hög inkomst alls.
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 13:00:43 följande:

Jag förstår det så klart men det finns de som är miljonärer som fortfarande lever på gröt :)

Jag skrev faktiskt att mest och sällan i TS:)

Finns alltid udda fall 

Jag jag menade 40-50000 ut för en familje med 1-2 barn 

50.000 kr är otroligt mkt pengar men återigen har man dyra drift blir inte ens en 100000 kr mkt 

Campar du själv eftersom du vet så säkert?

Brukar ni prata om lån, vad ni äter etc. Eller är det förutfattade åsikter du har?
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 13:37:05 följande:

nej vi campar inte tack och lov! vi släktingar folk som campar. Tack och lov umgås vi inte med de mer än vid enstaka tillfällen någon gång per år. 

vi har sett deras liv . och de är många ! Bor på olika platser i landet med. 

stora inkomster som aldrig räcker till lever ständigt i lyxfällan 

äter inte så ofta på dagarna och när de äter så är det skitmat 

stora kolhydrater intag för att överleva dagen typ 

allmänt grisiga är de också och inte trevliga att prata med massa svärord könsord och så 

Går dagligen på allmäna toaletter och hygien är bristfällig till allvar 

Tråkigt med sådan släkt. De jag känner som campar är inte sådana.
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 13:43:23 följande:
    javisst är det det men det skrämmande är att campingen var full som var likasinade som de :)
    Vilken campingplats var det (du skrev ju inte att ni inte campar) ?
    tror inte att programmet Böda Camping ger en rättvis bild av campingen.
    Lite OT, vi har en väldigt stor campingplats inte långt från vårt sommarhus, de gångerna jag gått igenom den campingen, så har jag alltid blivit förvånad hur fräscht och rent det är och hur fint faciliteterna verkar fungera.
    Många från andra delar av Europa, företrädesvis tyskar och danskar. Bilarna ser ut att vara rätt nya.
    Vad de har på grillen har jag ingen aning om.
    En vän har husvagn. Vintertid står den i någon av skidanläggningarna, eftersom de mer än gärna åker skidor och vill kunna komma när de har lust.
    Sommartid åker de runt i Sverige.
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 13:42:09 följande:
    du är inte ensam nej men du speglar inte campingfolket heller 
    Mandel skrev 2019-08-15 13:31:08 följande:
    Handlar om mobiliteten och avsaknaden av krav.

Jag kan åka dit jag vill efter att ha tittat på väderprognosen. Testa nya ställen och se och uppleva nytt istället för samma område år ut och år in kring en stuga.
    Behöver inte känna tvånget att fixa med trädgården vid stugan och måste åka och klippa gräset en helg det ösregnar.
    JA absolut du kan åka vart du vill och testa nya ställen men behöver du en vagn till det? tips: man kan hyra stugor?  bo i bangalows? med alla faciliteter och mat serveras och städ ingår 
    men det är klart en miljon räcker ju inte till det livsstilet 

Man behöver inte en miljon för att hyra en stuga. Inte heller för att äga en stuga heller.
    Bungalow har vi inte i Sverige, men de är rätt billiga att hyra när man är utomlands.
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 13:56:59 följande:
    det är ju det jag menar att folk unnar sig inte för de har inte socio-ekonomisk råd.
    Ja du hade inte lagt på dig dyrare vanor av socio ekonmoiska skäl.
    Det hamdlar om trygghet skapat av barndomen.
    Titta på Ingar Camprads livsstil han var multimijardär men snål som fan och cyklade till jobbet. Tror du verkligen han ville det??
    Nej han ärvde fattigdomen som han inbillade sig till trygghet.
    Kamprad föddes inte fattig och han var smålänning och kom från en relativt välbärgad familj.
    "Kamprads föräldrars hemgård där var den största i trakten och omfattade 450 hektar av huvudsakligen skogsmark."
  • sextiotalist

Lustigt, du vet allt om campinglivet, men du campar inte, men du har släktingar som tydligen campar.
    Jag vet inte allt om campinglivet, det enda jag vet att de som campar, som jag känner, är personer som inte stämmer in på din beskrivning.
    Utöver har vi en större campingplats inte långt från vårt sommarhus, där den beskrivning du har inte stämmer överens, går ofta igenom den campingen.
    Att du sedan inte hur Kamprad stavar sitt namn och än mindre har helt fel om hans uppväxt, känns som du inte bor i Sverige, stämmer det?

• sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 14:51:02 följande:

jag beskriver verklighet och ja den kan kännas provocerande för många!

du har nog levt på tur eller så har änglar tagit över föräldraransvaret! :)

Som sagt av ca 100 barn som var på lekplatsen var det 3 jag såg lida.

så det är inte många men ska man låta turen sköta sina barn?

Men du campar ju inte. Vilken campingplats var det (som du inte campar på). På vilket sätt led dom?
  • sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 14:56:39 följande:
    att du har kommit dit där små medel ger dig lycka är pga av de stora medel du har upplevt :)
    Jag tror du pratar om campa fritt? inte på en Campingplats med nästa granne 3 meter bort? och en stinkande pissoarer inte långt bort från dig? :)
    Men än en gång, vilken campingplats rör det sig om. Inte den som ligger i närheten av vårt sommarhus i varje fall.

Du vet väl att det finns olika standarder på campingplatser?

• sextiotalist
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 14:58:24 följande:
    du har nog inte läst mina inlägg? där finner svar om hur de led :)
    Och sådant händer aldrig annars eller hur?
    Tre barn av hundra som fick lite motgångar
Svar på tråden Campinglivet