Campinglivet
Varför är det mest utsatta människor som campar?
Ser sällan välbärgade på campingplatser
Varför är det mest utsatta människor som campar?
Ser sällan välbärgade på campingplatser
Vad menar du med "utsatta människor"??
Personer som inte har ett fett bankkonto?
Camping är förhållandevis billigt.
Men på campingarna står många mycket dyra husvagnar och husbilar också
Man har väl kanske olika intressen? Folk med mycket pengar kanske vant sig vid en bekvämare livsstil.
Sen är ju inte året runt vagnarna och bilarna som står på campingarna billiga.
Önskar vi hade råd med en hyfsad vagn. Det hade varit frihet och semester för mig.
Men än får jag nöja mig med att tälta:) omständigt men mysigt. På vilket sätt skulle vi vara utsatta?
[quote=79833325][quote-nick]Tintin i Amerika skrev 2019-08-15 12:50:43 följande:[/quote-nick]Jag menar självklart inte alla men de flesta som campar känns utsatta.
Många ggr campar folk för de känner någon som campar typ grupptryck.
har man genuint intresse eller är det pga pengabrist vet jag dock ej
Om ni hade haft råd ( anta att ni är miljardärer) att bo i fina stora stugor av olika stilar moderna eller gammaldags hyddor med alla bekvämligheter matbuffér m.m. och ger er samma frihet nära havet m.m. hade ni fortfarande bott i husvagn?[/
Nej klart man hade unnat sig.
Nu har vi tre små barn så detta är ett äventyr för oss och inte så att vi ligger ute i flera veckor under semestern.
Vi har råd att hyra ett hus/ stuga eller bo på hotell några nätter men inget som vi väljer.
Ska vi lägga större pengar på våra resor blir det solsemester med allt vad det innebär.
Ska vi på några dagars utflykt på något speciellt tar vi in på antingen hotell eller vandrarhem.
Hade vi haft några dagar för oss själva hade vi absolut prioriterat bekvämlighet och hyrt något härligt mindre hus eller större stuga. Fast vi har ju aldrig några dagar på tumanhand.
Hade jag haft några miljoner hade jag nog inte lagt mig till med dyrare vanor förutom några dröm semestrar .
Jag imponeras inte av maffiga hotell komplex. Hade inte lagt 20000 på ett hus för en vecka bara för att det är snyggt inrett. Dels pga mina intressen , syn på värde av pengar och kan jag hyra en stuga för 20000 i veckan hade det vettigaste varit att spara dom och köpa mitt egna.
Det jag kommer spara till och bo i bekvämlighet är främst vår bröllopsresa och solresor med barnen.
Kul tråd, jag undrar själv ibland och då är jag en av dessa personer. Vi har en husbil för en halv miljon, hyfsat höga inkomster men tycker camping-grejen är jättemysig. Vi reser övriga året också, charter och klassiska Thailandsresor. Men på sommaren vill vi vara i Sverige pga långa ljusa nätter osv. Själva camping-grejen har mycket med gemenskapen att göra tror jag. Det är enkelt för barnen att träffa lekkamrater och kan härja runt hyfsat fritt. Vi vuxna kämpar ju visserligen mer på semestern än hemma med tanke på att vatten ska fyllas på, toan tömmas, mat är omständigare att göra osv. Men man är fri att åka vart man har lust och känner sig närmare natur och socialt liv tror jag. Men det är säkert olika för alla.
Dock håller jag inte med om att det är utsatta personer som campar, man är inte utsatt om man kan ge sina barn semester utanför lägenhetens (eller för den skull husets) väggar och ge barnen mat på bordet även om man tältar eller har en husvagn för en spottstyver. Det är relativt dyrt med campingplats i Sverige dessutom. Kanske är det inte de som tjänar allra mest i samhället som campar dock, de har säkert ett umgänge i samma klass som de själva och får sitt sociala i samma kretsar där alla har råd att leva riktigt flådigt på semestern. Men vi ?vanliga? som har råd med det mesta men umgås med människor med varierad ekonomi uppskattar det sociala som campinglivet ger skulle jag säga.