Catnap skrev 2019-08-22 21:44:31 följande:
Ja, och jag är helt övertygad om att folk i den situationen gör en annan bedömning. Men att vissa behöver barnvakter från att barnen är väldigt små betyder ju inte alla alla gör det, eller hur? Som jag skrivit här flera gånger nu, så är barnuppfostran och hur man ordnar sitt liv något som är upp till familjen själv.
Javisst, ni gör som ni vill.
Men till din fråga så gissar jag att folk tjatar om barnvakt av två anledningar:
1. Många tycker att småbarnstiden har en del jobbiga sidor och att det är jätteskönt att komma ifrån några timmar någon gång ibland. Många är också lite martyrer och vill visa utåt att de är sååå nöjda med att bara vara hemma, samtidigt som de innerst inne längtar efter lite egen tid. Därför kanske man "tjatar", för att visa att det verkligen ÄR okej att ha barnvakt ibland. De flesta som tjatar har nog haft egna bebisar och småbarn och kan relatera till den tiden själva.
2. Man vill så hemskt gärna skapa en egen relation till det lilla barnet man är släkt med och älskar. Kanske känner man att mamma tar över helt när hon är med och att man inte riktigt får lära känna sitt barnbarn/syskonbarn. Låter man släktingar hålla, leka, mysa, mata, klä på etc? Lämnar man dem ensamma i ett rum med barnet eller är man hela tiden där?
En del föräldrar (främst mammor) verkar inte riktigt tänka på att också släktingar till barnet kan älska det från första stund. Självklart är det föräldrar som bestämmer och är viktigast, men utgår man från BARNET är det ju en egen person och inte en förlängning av föräldern eller förälderns ägodel. Och för den egna lilla personen är ju trygga och fina relationer till nära släktingar bara positivt, oavsett om man har barnvakt eller inte.