får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist
Är det dokumenterat på något sätt?
Jag frågade senare pappan om han hade ringt familjer ätten, han sa ja, vad bra sa jag då sa han att han hade sagt att han inte vill gå.
Är det dokumenterat på något sätt?
Har du dåligt samvete eller dåligt självförtroende? Inte illa menat. Undrar eftersom du verkar acceptera pappans beslut. För det är ju inte så att han bestämmer på egen hand. Du har lika mycket att säga till om egentligen.
Har ni umgängesavtal? Det är alltid bra att ha. Tror man i värsta fall kan få hjälp av polisen om den andra föräldern struntar i att följa umgängesavtalet. Man kan skriva umgängesavtal hos familjerätten men det verkar ju inte vara aktuellt här. Nästa steg är att gå till en domstol för att få det.
Vad tror du pappan kommer att kräva i domstolen? Och hur tror du han kommer att motivera det? Hur kommer du att ställa dig till det?
Säg att han kräver ensam vårdnad. Kommer du också kräva det? Eller kommer du yrka på att ni ska ha fortsatt gemensam vårdnad?
Samma sak med umgänget. Vad ska du yrka på?
Jag kan trösta dig med att det är svårt att få till ensam vårdnad i Sverige. Och ännu svårare att förlora umgänge helt.
Är pappan en bra pappa annars?
Hur var det samtalet då? Hur kommer det sig förresten att du alls talade med honom i telefonen under ett återfall?
När du skriver att han flängt runt med barnen under sommaren, vad menar du med det? Att de inte varit på semester tillsammans utan att han i stället utsatt dem för något som inte är bra för dem? Annars förstår jag inte varför du uttrycker saken på det sätt du gör.
Ta hand om dig och koncentrera dig på din rehabilitering, nykterhet och hälsa istället för att hamna i depression. Alkohol ger mer ångest och ökar på ångest. Skicka kort och brev till barnen. Ring nykter.
Försök kom överens med pappan när ni kan träffas gemensamt med barnen. Be om en journalutskrift på uppvisad nykterhet. Var nykter.
Antagligen finns det mycket som hänt här som du inte återgett här. Tror pappan tröttnat fullständigt, kanske med "all rätt".
Detta är saxat direkt från en av många domslut i Hovrätten
Jag har under perioder hållit mina barn borta från deras pappa pga hans drickande. Det är soc som har uppmuntrat mig till det. Eftersom vi inte har någon dom eller avtal om umgänge är detta ok att göra eftersom jag inte bryter mot något avtal. Även vi har gemensam vårdnad.
I mitt fall har mitt ex jobb, hus och bil. Men både jag och barnen har farit väldigt illa av hans drickande. Något han inte har förmåga att inse.
Den som själv har ett olämpligt förhållande till alkohol inser det oftast inte och förskönar och förvränger ofta sanningen.
Så TS... handen på hjärtat... nog ligger det mer bakom detta. Låt barnen bo hos sin far för deras skull. Ni kommer att kunna få till ett bra helgumgänge på sikt.
Så det handlar inte bara om det enstaka återfallet. Har du frågat honom om vad det handlar om i så fall?
Kan det han gör vara en nackdel i en vårdnadstvist? Även fast det är jag som har tagit ett återfall men visar upp nykterhet med behandling och prover
Ett återfall som inte drabbat barnen direkt är inget giltigt barn för egenmäktigt ställa in umgänget helt.
Hur länge sedan var det återfallet skedde? Hur länge hade du varit nykter då? Har du en historia med många återfall?
Varför vill barnen enligt honom inte umgås med dig?
Men det kan ju inte ha med återfallet att göra. De känner ju inte till att du återfallit.