• Anonym (åh)

får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist

Anonym (förstörd) skrev 2019-08-16 10:47:03 följande:

Kan det han gör vara en nackdel i en vårdnadstvist? Även fast det är jag som har tagit ett återfall men visar upp nykterhet med behandling och prover

Ett återfall som inte drabbat barnen direkt är inget giltigt barn för egenmäktigt ställa in umgänget helt.

Hur länge sedan var det återfallet skedde? Hur länge hade du varit nykter då? Har du en historia med många återfall?

Varför vill barnen enligt honom inte umgås med dig?
  • Anonym (åh)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-08-16 12:07:30 följande:

1 återfall på 2 år som skedde för 3 månader sen.

Jag vet inte varför, han ger mig ingen svar på det bara att barnen inte vill vara själva med mig.

Men det kan ju inte ha med återfallet att göra. De känner ju inte till att du återfallit.
  • Anonym (åh)

Dina barn har vuxit upp med dig och ditt missbruk. Kan barnen ha dåliga minnen? Att de känner sig otrygga med dig?

• Anonym (åh)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-08-16 12:21:55 följande:

Så skulle det kunna vara men jag har aldrig upplevt dom som otrygga med mig. Jag känner att om så är fallet så är det någonting som jag vill försöka laga.

Missbruk påverkar alla närstående negativt. Dina barn är inga undantag.

Vet du hur du ska gå till väga för att ta reda på om något är trasigt och hur det i så fall kan lagas?

Vad har du genomgått för behandling för ditt missbruk? Känner du att den behandlingen du fått varit tillräcklig?
  • Anonym (åh)
    Anonym (D) skrev 2019-08-16 18:43:31 följande:

Det enda sätt jag kan tänka mig att man kan laga en sådan skada på (vi vet inte om TS barn har tagit skada) är att hålla sig nykter!

Missbrukare skadar alla i sin omgivning på ett eller annat sätt. En del av tillfrisknandeprocessen handlar om att ta ansvar för de skador man åsamkat.

Ts barn kan ju bara en massa känslor från sin barndom som bubblar upp till ytan som gör att de har svårt med sin mamma.

Nu spekulerar jag bara. Har ingen aning. Kan ju likväl vara att pappan bara vill kunna flytta.
  • Anonym (åh)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-03 19:13:50 följande:

Sitter och läser igenom stämningen och kollar på vad han yrkar. I första hand yrkar han på ensam vårdnad och i andra hand yrkar han på att barnen ska stadigvarande bo hos honom.

Jag förstår inte riktigt, inget yrkande om umgänge?

Nån som förstår bättre än mig och kan förklara.

Har möte med min advokat på torsdag men skulle gärna vilja veta nu.

Han yrkar om det han vill ha. Du måste göra det samma. Vad vill du ha? Du ska väl inte bara yrka om umgänge?
  • Anonym (åh)
    Anonym (Lo) skrev 2019-09-10 19:51:45 följande:

TS bör väl yrka på gemensam vårdnad med barnen varannan vecka i första hand. I andra hand ett schema på umgänget.

Sedan måste det ju gå att få till ett snabbeslut i ärendet som gäller from nu.

Jag undrar även vad rätten kan tycka om att pappan undanhållit barnen från sin mor. Hade en mamma gjort så är jag personligen rätt säker på att hon hade straffats hårt.

Pappor kommer lindrigare undan med allt känns det som.
  • Anonym (åh)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-11 19:01:58 följande:

Jag vill ha hem mina barn, pappan gör allt för att hålla oss ifrån varandra. Min äldsta skickade massa meddelanden till mig i helgen att hon vill komma till mig, själv. Att hon vill att vi ska åka på stan osv. Känns helt sjukt att jag ska fråga pappan om jag får träffa mina barn! Har muntlig redovisning i okt och hoppas verkligen att jag får hem dom igen. Saknar ihjäl mig!

Har ni haft varannan vecka tidigare? Varför fortsätter ni inte med det tills domstolsförhandlingen? Du vet väl om att pappan inte har mer bestämmanderätt än vad du har? Har du gjort bedömningen (med din advokat) att det är för barnens bästa att du accepterar pappans självsvåldiga umgängesstopp tills vidare?
  • Anonym (åh)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-11 19:32:26 följande:

Ja vi har haft varannan vecka tidigare. Det är pappan som har bestämt att dom ska bo hos honom utan min tillåtelse. Han har sagt att det kommer vara så tills vi får en dom. Har kontaktat soc, familjerätten osv men ingen kan göra någonting.

Det är klart de inte kan göra någonting. Det är olagligt att hämta andras barn och göra vad man vill med dem.
  • Anonym (åh)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-13 11:14:47 följande:

Han gör verkligen allt för att hålla oss ifrån varandra. Hela veckan har jag velat träffa dom men han skyller på diverse saker hela tiden. imorgon ska deras kusin döpas och jag vill såklart att dom ska följa med men han påstår att dom inte är hemma fast barnen säger något annat, att dom ska vara hemma och få besök.

Jag hoppas verkligen att det han håller på med kommer straffa sig i längden. Det här är verkligen det värsta jag varit med om, jag saknar mina barn så mycket!

Att ställa in umgänge pga dop, kalas, bröllop etc är inget giltigt skäl. Det säger sig självt. Tror du att folk som har fungerande varannan vecka håller på så? Antingen så kommer man överens om byte eller så missar barnet kalaset etc.

Är det du eller din advokat som pratar med honom? Har du/ni testat att hävda att umgänge ska gälla oavsett vad tills domstolen eventuellt beslutar om något annat?

Har du testat att bara informera honom om att på fredag hämtar du barnen i skolan?
  • Anonym (åh)
    Anonym (åh) skrev 2019-09-13 11:26:06 följande:

Att ställa in umgänge pga dop, kalas, bröllop etc är inget giltigt skäl. Det säger sig självt. Tror du att folk som har fungerande varannan vecka håller på så? Antingen så kommer man överens om byte eller så missar barnet kalaset etc.

Är det du eller din advokat som pratar med honom? Har du/ni testat att hävda att umgänge ska gälla oavsett vad tills domstolen eventuellt beslutar om något annat?

Har du testat att bara informera honom om att på fredag hämtar du barnen i skolan?

Har du spelat in det och polisanmält det? För jag tycker att det låter som olaga hot.
  • Anonym (åh)
    Giftskåneman skrev 2019-09-13 12:17:23 följande:

Olaga hot? Förklara!

"Jag sa i början att jag hämtar dom på skolan men fick till svar att nej det gör du inte, pröva så kommer du få se vad som händer."

Det tycker jag låter som hot om brottslig gärning.
  • Anonym (åh)
    Anonym (D) skrev 2019-09-13 18:45:00 följande:

Ring igen och meddela att när det är din tur så hämtar du barnen på skolan. Spela in samtalet.

Behöver du hjälp med att hitta bra appar? Testa också appen innan du ringer. Ring din mamma eller någon affär eller vad som helst och testa så du vet att den spelar in.

Hotar han dig igen, så skulle jag om jag vore du ändå hämta barnen och sedan får man se vad hans hot var värt. Det kommer också ligga honom väldigt i fatet...

Kämpa på TS!

KRAM

Att chansa? Är det inte bättre att polisanmäla?
  • Anonym (åh)
    Anonym (D) skrev 2019-09-14 11:01:35 följande:

Menar du att hon inte ska försöka hämta sina barn?

Bara polis-anmäla och finna sig i att hon inte får vara med sina barn på 4 månader?

Ja, jag kan inte såna här processer och kanske är det den bästa vägen? Om TS blir rädd för hotet och det gör att hon inte vågar hämta sina barn så är det rätt som du säger, men då är det också något som ska fram till ytan såklart. Det ska registreras någonstans att TS är rädd pga hotet.

Jag utgår från mig själv, jag hade hämtat mina barn. Jag hade inte låtit det gå 4 månader, men jag antar att TS är i en ganska sårbar sits, nykter alkoholist med ett återfall under sommaren... Kanske en känslig och sårbar person från början, kanske därför TS är nykter alkoholist...

Därför jag försökt ingjuta lite "tro på dig själv" i TS. Hon är stark som äter antabus och kör på med alla prover som visar att hon är nykter. Det är viktigt och j-igt starkt.

Men TS om du på riktigt känner dig rädd av hotet din f.d. kommer med så följ rådet ovan och hämta inte barnen, polisanmäl det bara. Bifoga din inspelning, så ring ändå på nytt och säg att du kommer hämta dem. Och var tydlig i polisanmälan med att du inte vågar hämta dina barn trots att det är allt du vill.

Jag tror också att ts är i ett ganska skört tillstånd. Tror inte att hennes tillstånd skulle förbättras av våld och misshandel. Men tror att det är bra att hon anmäler alla hot och sparar alla bevis på umgängessabotage. Det är enda sättet för henne att få fram en sanningsenlig bild i rätten.
  • Anonym (åh)
    Anonym (förstörd) skrev 2019-09-19 19:07:52 följande:

I samband med den muntliga i början av oktober

Fick du nån känsla för hur det gick?
Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist