får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist
Du ska ABSOLUT INTE skriva över vårdnaden på honom.
Hur länge pågick ditt missbruk?
Som jag förstått har ni haft varannan vecka i 8 år, men du fick behandling för 2 år sedan. Hur såg ditt missbruk ut då? Drack du när du hade barnen då?
Du tog återfall när barnen inte var där (dvs du försatte inte barnen i någon risk) och ni lämnar du prover för att visa din nykterhet. Hans chans för någon enskild vårdnad är i princip obefintlig om det du skriver är sant. Däremot kan du anmäla honom för egenmäktighet med barnen. Han har ingen rätt att förhindra dig att träffa dem så länge du lämnar prover som visar din nykterhet. Du har rätt att träffa dina barn. Att han inte väljer att ta del av proven är hans problem. Han har inte heller rätt att utse sig själv till något umgängesstöd för att övervaka dig. Du har haft barnen. Det räcker med att han ser att du är nykter när barnen lämnad. Ett umgängesstöd finns till när den ena förälder t ex inte passar tiderna (Det finns risk att barnen inte kommer återlämnas) eller om föräldern varit borta ek lång tid och barnen behöver bygga en ny relation eller om föräldern tidigare försummat barnen t ex inte gett dem mat, det har förekommit våld etc.
Jag tycker DU ska stämma honom. Anmäla honom för egenmäktighet med barnen och stämma honom på umgänge för att få det fastslaget i rätten. Du behöver endast stämma honom på umgänge och inte vårdnad. Står barnen skrivna hos honom? Gör dem det kan du även stämma honom på boendet om du vill. Har du hemförsäkring kan du få rättasskydd med 80% av kostnaderna. Täcker inte hemförsäkringen kan du ansöka om rättsskydd vilket då är inkomstbaserat. Har du ingen inkomst eller väldigt låg inkomst kan du få mer procent i stöd än från hemförsäkringen. Advokaten hjälper dig med ansökan.
Han har INGA skäl att hålla barnen ifrån dig. Han har ett föräldraansvar att skydda barnen om han misstänker att de får illa t ex att du är aktiv i missbruk. Men så länge du lämnar prover kan han inte hävda att det är för att skydda barnen.