Inlägg från: Anonym (En som varit där och vet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En som varit där och vet)

får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist

Jag har under perioder hållit mina barn borta från deras pappa pga hans drickande. Det är soc som har uppmuntrat mig till det. Eftersom vi inte har någon dom eller avtal om umgänge är detta ok att göra eftersom jag inte bryter mot något avtal. Även vi har gemensam vårdnad. 
    I mitt fall har mitt ex jobb, hus och bil. Men både jag och barnen har farit väldigt illa av hans drickande. Något han inte har förmåga att inse.
    Den som själv har ett olämpligt förhållande till alkohol inser det oftast inte och förskönar och förvränger ofta sanningen.
    Så TS... handen på hjärtat... nog ligger det mer bakom detta. Låt barnen bo hos sin far för deras skull. Ni kommer att kunna få till ett bra helgumgänge på sikt.

• Anonym (En som varit där och vet)
    DVQ skrev 2019-08-15 13:32:23 följande:
    Fast när du skriver "under perioder" uppfattar jag att du menar att du hållit barnen därifrån när han haft en aktiv missbruksperiod.

Är ju viss skillnad mot att som pappan i det här fallet kräva enskild vårdnad och övervakat umgänge för överskådlig framtid.
    Jo det är sant, det jag menade var mer att jag fått rådet att hålla barnen borta från pappan, trots att vi har gem vårdnad. Och att jag kan göra det utan att riskera så mycket beror på att inget avtal finns att bryta mot.
    Första vändan fick han inte träffa barnen alls å 4 månader då det förekommit våld. Då sade soc till mig, de som utreder alltså, att det var min skyldighet och plikt att vara en bra förälder och inte låta barnen åk dit. (Det tyckte jag förstås var jättebra!)
    Nu andra gången så är det en rådgivande enhet inom soc som sagt att jag ska hålla barnen hemma, att inget kan hända mig rättsligt om jag gör det. 
    Så jo man kan hålla barn borta från den andra föräldern. 
Svar på tråden får knappt träffa mina barn, vårdnadstvist