4 mån ointresserad av människor och ögonkontakt
Hej! Jag blir så fundersam... Jag läser överallt att små barn söker ögonkontakt och älskar att titta rakt in i ögonen och älskar att studera ansikten och tittar på dem som försöker ta kontakt med barnet....
Min son är 4 månader och har aldrig varit en ögontittare, alltså ALDRIG. Han gillar att titta omkring och på saker t.ex. i babygymmet. Han visar INGET intresse för människor som försöker ta kontakt genom att prata och le mot honom. Han tittar bara på mig (om ens det). Bästa och i stort sett enda sättet att få kontakt med honom är på lite håll t.ex. om han sitter i babysittern!!. Sitter eller står han i famnen så kollar han inte på någon människa överhuvudtaget, då stirrar han bara omkring. . Det går inte att få kontakt med honom. Han viker bort ansiktet och blicken om man kommer närmare än 1 meter. Han tittar flyktigt om någon passerar honom i rummet.
Har väldigt lite erfarenhet av små bebisar.. så jag behöver era tankar, låter detta normalt för en 4 månader bebis? Vet att alla barn är olika men när jag läser att barn äääälskar ögonkontakt så kan jag inte låta bli att bli fundersam och orolig.
/orolig mamma