-
Nej, det finns variationer inom autism men allt går under autismspektrumtillstånd. Så TS kan mycket väl ha autism utan att vara utvecklingsstörd precis som hon säger. Det är en tilläggsdiagnos.SylviaPlath skrev 2019-08-04 18:35:20 följande:Ursäkta men det vet ingen av oss någonting om. Autister har ofta lågt IQ (till skillnad från folk med aspergers som ofta har högt) och svårt läsa av signaler. Rimmar rätt illa med att vara förälder till ett spädbarn. Ingen av oss vet hur ts diagnos ser ut (det vet däremot soc) så hur kan vi veta vilken av föräldrarna de bekymrar sig över? Min gissning: Båda, men på olika sätt.
-
Det heter inte högfungerande autism, HA är ett knepigt begrepp som inte borde användas då det är förvirrande.Anonym (Va?) skrev 2019-08-04 19:39:41 följande:Fast när man har Asperger eller högfungerande autism som det nu heter så är ett av kriterierna att man måste vara normal/hög begåvad för att kunna få diagnosen. Man kan inte få diagnosen Asperger om man är smått ointelligent.
-
Du har inte svarat på om din kille slår dig. Gör han det eller är väldigt hotsam?
-
Nej, nej, nej. Det vanliga är att man nu sätter autismspektrumtillstånd (nivå 1).Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-04 20:12:05 följande:Asperger går in under Autism. En asperger diagnos ges inte längre utan då kallas det högfungerande autism.
-
Ja, om det brister så rejält i omsorgen på BB att TS åkt direkt till utredningshem är något fel. Men att säga att autism gör en till en dålig förälder...helt individuellt.Anonym (Autism) skrev 2019-08-04 20:19:48 följande:
Mitt yngsta barns pappa har A-typisk autism. Han klarar inte av att ta hand om ett småbarn. Han läser inte alla signaler, är väldigt känslokall mot barnet, sätter egna intressen före barnet, omogen osv osv. Han är numera mitt ex och jag tar hand om barnet helt själv.
Ville bara informera att autism kan vara belägg för att omhänderta barn.
Skulle inte jag funnits som är helt frisk så skulle inte pappan ha klarat av barnet själv.
Att han råkar vara pappa till mitt barn är en annan historia.
-
Japp. Jag har själv nyligen fått diagnos så jag vet detta. Däremot är högfungerande autism fortfarande ett missvisande begrepp. En autist kan kunna allt om ett ämne men ändå inte knyta skorna, kunna laga gourmetmåltider men ha svårt att diska. Ojämn begåvningsprofil är klassiskt för autism och ord som högfungerade autism gör att autisten blir misstrodd när denne säger att den inte klarar av något vanligt.Anonym (Va?) skrev 2019-08-04 20:12:18 följande:Nu går all form av autism inklusive asperger under benämningen autismspektrum tillstånd. Högfungerande autism är en benämning för att förstå att autismen är det som förr hette Asperger.
-
Hur sent?Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 20:41:47 följande:O sen att jag uppsökte mvc sent
-
Var du inte till någon läkare innan det?Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 20:44:08 följande:
V.31 men mig mage va liten inte stor
-
Har du lättare att förstå muntliga instruktioner än skriftliga?
-
Jag förstår inte varför du svarar på min fråga med en helt annan fråga?Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 20:59:51 följande:
Ska jag ställa ett vilkor?
-
Advokaten kan ha sagt att han ska försöka fixa allt men det är ingen garanti att allt blir som du vill. Det kan bli besöksrätt.
-
För att TS inte hade en hand på barnet när denne låg på skötbordet. Så tappa ner från skötbordet.Scrootie skrev 2019-08-05 17:34:50 följande:
Vet inte om det givits något svar på det i tråden, men varför skulle du TS och pappan tappa barnet?