• Anonym (Tes)

Lvu

Pierott skrev 2019-08-04 17:53:50 följande:

Nej, det måste berott på något mer. Soc sätter inte upp kameror i varje nyfödds hem för att kolla hur dom sköter barnet. Antagligen så hade dom ögonen på sig redan under graviditeten.

Håller med. Någon var ju anmält detta på något sätt. Oftast är det ju en orosanmälan som göra om man är orolig över något som utomstående men då tas ju inte barnet om det inte verkligen är något som är fel.

Här låter det som något helt annat än bara en hand som inte ligger på barnet eller att man ger barnet tillräckligt med uppmärksamhet
  • Anonym (Tes)
    Anonym skrev 2019-08-04 18:40:04 följande:

Vi vet inte ett jota om detta, ts kanske är berusad och därför osammanhängande och otydlig.

Tycker du att det vore fel att stödja och hjälpa ts att bli en bra mamma?

Fast om TS skulle vara berusad efter att ha blivit av med sitt barn under de omständigheter hon nämner så bevisar ju bara det att beslutet från soc är rätt?
  • Anonym (Tes)
    Anonym skrev 2019-08-04 18:52:05 följande:

Dumheter.

Om det är någon som far med dumheter så är det du.

Soc har förmodligen gjort en bedömning för barnets bästa. Annars hade dom aldrig tagits till ett utredningshem.
  • Anonym (Tes)
    Anonym skrev 2019-08-04 18:57:28 följande:

Så OM en mor som fått sitt barn taget ifrån sig, tröstar sig med en rejäl fylla så betyder det att soc gjort rätt.

Hon hade troligen inte supit om hon fått behålla sitt barn.

"Förmodligen"... just det. Eller också inte.

Har en mor blivit fråntagen sitt barn så vänder man sig inte till flaskan för att söka tröst om fallet är att soc förmodligen har gjort fel. Då sitter man lugnt i båten och håller huvudet högt eftersom soc då skulle ha haft fel i frågan.

Måste man dränka sina sorger i sprit för att situationen är så hemsk så anser jag att soc förmodligen har gjort rätt.

Vad får dig att tvivla på att soc har gjort fel i frågan?

Och TS har ju till och med svarat att hon inte dricker över huvudtaget.
  • Anonym (Tes)
    Anonym skrev 2019-08-04 19:08:32 följande:

Vad "man" gör är är nog olika från person till person.

Personligen ser jag inte problemet med att dränka sorgerna en gång, eller två. Så länge man inte bedövar sig med alkohol rent generellt.

Det är många, många som skulle göra. Ja, förutom det som leker präktiga på ett anonymt forum då.

Sluta generalisera, folk agerar olika.

Och ja, ts har sagt det och då är det väl lugnt?

För attans också om en 25-åring skulle gå på bolaget för att köpa sig ett rus...

Och vad DU tycker... ja det spelar mindre roll. För du har för mycket fördomar. alternativt har du växt upp i ett alkoholisthem, därav din åsikt.

Inget speciellt får mig att tvivla på någonting. Jag blir bara så TRÖTT på alla som hela tiden ska dissa folk som soc tagit barnen från, som hela tiden ska påstå att soc minsann har gjort rätt. Alltid. Alltid. Utan undantag.

DET stör jag mig på.

Och jag stör mig på personer som dig - som inte ser det från barnets bästa.

Att dricka får man absolut göra men om man har blivit fråntagen sitt barn på grunder där man brister på intellektuell nivå samt omsorgsbrist så dricker man sig inte full utan man gör allt för att bevisa att man är kapabel till att ta hand om sig själv och att ta hand om sitt barn.

Här har vi en mamma som öppet skriver att hon inte orkar ge sitt barn den tillsyn som krävs för att barnet ska vara tryggt. Vi har en pappa som inte har uppehållstillstånd och som heller inte är snäll och behandlar TS väl och som även han brister i sitt föräldraskap. För hade mannen ifråga vart en duglig far så hade han kompenserat TS brister.

TS har bett om hjälp och det är ett domstolsbeslut som kommer upp snart. Kan TS få hjälp och stöd i det dagliga livet så barnet får rätt tillsyn och omsorg inte brister så ska hon absolut ges en chans.

Men blir hon inte berättigad hjälp och öppet säger att hon inte klarar av att ta hand om sitt barn - tycker du då på fullaste allvar att TS ska ha barnet hos sig istället för att barnet ska omplaceras?

Och bara för att barnet omplaceras så betyder inte det att hon inte kommer få ha en relation till barnet heller. Barnet Ian likaväl få komma till en stödfamilj där hon får ungås med barnet tills TS är kapabel och stark nog i aug själv att klara av att han barnet själv.

Du vet inte mer om situationen än vad vi gör men här har - igen - soc förmodligen agerat rätt för hade det bara vart en orosanmälan så hade dom inte gått in och tagit barnet
  • Anonym (Tes)
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 19:32:29 följande:

Tycker ni soc har gjort rätt?

Utifrån vad som skrivs så ja.

Soc tar inte så små barn i de allra flesta fall. Det ska mycket till att dom gör det.

Men bara för att jag anser att dom har gjort rätt utifrån vad du skriver så betyder inte det att du inte ska få en chans att få honom tillbaka. Men något ligger bakom till att soc har tagit barnet, hade det inte funnits en stor oro så hade ni fått behålla honom utan en tvekan
  • Anonym (Tes)
    Anonym skrev 2019-08-04 19:40:42 följande:

Inte ser det från barnets bästa?

Hur tolkar du mig så?

Berätta exakt vad som gör att du säger så. Citera vad jag skrivit som gjort att du tolkat mig så.

Återigen "man", sluta generalisera och låtsas som att du har facit på hur gemene man ska agera. För att passera ditt nålsöga.

Varför säger du att ts brister på intellektuell nivå?

Sen behöver du inte förklara en massa för mig, jag har full koll på hur det fungerar.

Så här tolkar jag det.

-Förmodligen"... just det. Eller också inte. - Det var ett av dina svar i tråd 80. Jag hade skrivit att jag trodde att soc antagligen hade agerat rätt. Att du skriver att dom kanske inte har gjort det efter vad TS har skrivit får mig att tolka att du inte ser det från barnets bästa.

Jag låtsats inte att jag har facit på hand för då hade det vart lätt att skriva till TS om beslutet är helt rätt eller helt fel. Jag skriver att jag tror och tycker och det är inte ett rättande svar utan mer om bad min åsikt är och varför jag tycker/tänker som jag gör.

Däremot så kan jag säga att jag vet att socialen inte bara tar ett barn utan en stark anledning till oro och det är väldigt skrämmande att många inte verkar begripa det.

Att jag skriver att TS brister intellektuellt är för att hon brister i sin kunskap om att ta hand om ett barn gällande omsorg och tillsyn.

Bra att du har full koll på läget, då borde du ju faktist förstå varför jag tycker som kah gör även om du inte håller med mig

Och jag generaliserar inte. Hade jag generaliserat så hade jag skrivit att en 25 års mamma inte ska dricka eller gå på krogen generellt. Men det här är en helt annorlunda situation där en ansvarsfull människa inte tar till flaskan när man blivit fråntagen sitt barn, speciellt inte om man ska upp i domstol inom kort
Svar på tråden Lvu