• Anonym (Va?)

Lvu

Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 17:40:52 följande:

Hej de tog mitt barn som var bara några veckor gammal och är nu på jourfamilj, på grund av att barnet riskerad fara illa på grund av att man glömt hålla en hand på honom på skötbordet och inte samspelat med honom och inte pratat så mycket med honom. Är ny som föräldrar och visste inget om det här innan att man skulle göra de där sakerna, och nu när han är på jourfamilj så ska man bara visa att man kan och jag har ingen vilja eller lust och snart är det tingsrätten, tror ni jag har någon chans att få tillbaka honom? Har någon vart i samma sits som mig? Har ni då fått tillbaka barnet? Vad ska jag göra?

Det måste väl finnas annat bakom? Dom tar väl inte barn endast för att ni inte hållit en hand på honom vid skötbordet...
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 18:00:55 följande:

Jag mena inte att jag inte orkar läsa en bok jag mena om man inte har kraften o orken för att visa för man känner sig så jävla värdelös och bara tänker han ska hamna snart på kanske en annan familj

Hur ska du få chansen att visa att du kan ta hand om honom?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 18:07:59 följande:

Vi var på ett utredningshem med personal dygnet runt så därför vet dom allt vi gjorde

Vad var anledningen till att ni fick flytta till ett utredningshem? Det måste ju berott på något, att soc haft en oro innan barnet föddes?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 18:13:09 följande:

Är 25 och har diagnos ja!

Vad för diagnos?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 18:16:49 följande:

Mitt första barn dog i magen o sen när mitt andra barn kom anmälde hon til soc min barnmoska

Beklagar. Men det är ingen anledning för att ta ditt barn, måste bero på något annat..
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 18:20:54 följande:

Jag kom dock sent till MVG för pappan trodde inte han va pappa han tror jah sex på andra o han prata om att göra abort men jag bar rädd hela tiden att soc skulle komma in i bilden

Om pappan är lämplig så borde han få vårdnaden. Vill han inte ha barnet?
  • Anonym (Va?)

Jag tror att soc oro grundar sig på att de är rädda för att din pojkvän ska göra illa barnet eftersom han varit elak mot dig. Fullt förståeligt ifall du vägrar lämna honom.

• Anonym (Va?)
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 18:27:14 följande:

Är det sant? Min diagnos då?

Den spelar mindre roll i din situation. Det finns många med din diagnos som är bra föräldrar men i din situation beror det snarare på att ditt barns pappa är våldsam.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 19:07:29 följande:

Jag vet inte vilket papper du menar o när jag har bett om mina pappret har jag nästan inte alls fått dom

Du har rätt att få utredningen och Lvu-beslutet.
  • Anonym (Va?)
    SylviaPlath skrev 2019-08-04 18:35:20 följande:

Ursäkta men det vet ingen av oss någonting om. Autister har ofta lågt IQ (till skillnad från folk med aspergers som ofta har högt) och svårt läsa av signaler. Rimmar rätt illa med att vara förälder till ett spädbarn. Ingen av oss vet hur ts diagnos ser ut (det vet däremot soc) så hur kan vi veta vilken av föräldrarna de bekymrar sig över? Min gissning: Båda, men på olika sätt.

Autism och Aspergers är samma sak. Aspergers finns inte som diagnos längre. Jag vet inte men jag utgår ifrån att ts har högfungerande autism (Asperger) och att soc oro beror på att ts pojkvän är våldsam och att de är rädda att han ska göra barnet illa.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Jojjo) skrev 2019-08-04 19:22:44 följande:

Va ska jag göra då

Du måste göra slut med din pojkvän. Har inte soc varnat dig för att de tänkte omhänderta erat barn ifall du inte lämnade pappan?
  • Anonym (Va?)
    SylviaPlath skrev 2019-08-04 19:28:38 följande:

[quote=79805891][quote-nick]Anonym (Va?) skrev 2019-08-04 19:17:27 följande:[/quote-nick]Autism och Aspergers är samma sak. Aspergers finns inte som diagnos längre. Jag vet inte men jag utgår ifrån att ts har högfungerande autism (Asperger) och att soc oro beror på att ts pojkvän är våldsam och att de är rädda att han ska göra barnet illa.[/Du gör antaganden du inte borde göra. Med tanke på situationen borde vi väl luta åt att det inte är tal om en högfungerande autist vi har att göra med? Autismspektrumstörningarna har stor spännvidd och även om termen Aspergers syndrom är skrotad så fattar du vad jag menar. Det är stor skillnad på funktionsnivå och inget av det vi sett hittills av ts berättelse tyder på det du antagit.

Fast ts har ju skrivit att hon inte har en begåvningsstörning så troligen har hon högfungerande autism, mao normalbegåvad eller högbegåvad.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-04 19:34:09 följande:

Bara för att man inte är förståndshandikappad betyder det inte att man är varken högfungerande eller normal/högintelligent.

Om ts har fått diagnosen autism utan förståndshandikapp så är hon normal eller högbegåvad.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-04 19:37:07 följande:

Eller smått lågintelligent utan att för den sakens skull ha ett handikapp, precis som människor utan diagnos finns på iq-spektrat.

Fast när man har Asperger eller högfungerande autism som det nu heter så är ett av kriterierna att man måste vara normal/hög begåvad för att kunna få diagnosen. Man kan inte få diagnosen Asperger om man är smått ointelligent.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-04 19:44:16 följande:

Fast nu snackar du äpplen och päron för ts har inte Aspergers utan är autistisk.

Högfungerande autism är en ny benämning på Asperger. Och enligt ts så har hon autism utan begåvningsstörning så förmodligen handlar det om den högfungerande varianten.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (kp) skrev 2019-08-04 20:08:24 följande:

Det heter inte högfungerande autism, HA är ett knepigt begrepp som inte borde användas då det är förvirrande.

Nu går all form av autism inklusive asperger under benämningen autismspektrum tillstånd. Högfungerande autism är en benämning för att förstå att autismen är det som förr hette Asperger.
Svar på tråden Lvu