Ensam 13-årig dotter som ”ingen tycker om”
Usch vad barn kan vara hemska mot varandra! Jag tycker du ska gå på rektorn i det här fallet. Får hon avslag på byte så är det upp till rektorn att lösa detta! Han/hon är ansvarig för sina elever, och lyckas de inte stävja mobbingen så bör ett skolbyte vara prioriterat för din dotter. Jag undrar om skolan gjort några förebyggande åtgärder alls?
Sedan tror jag faktiskt det är viktigt att du inte sitter och gråter med din dotter. Känslan av hopplöshet måste ju bara bli ännu mer gigantisk om de vuxna faller in i gråten. Du måste fightas för hennes rätt till en skolgång utan plågoandar. Det är skolan ansvar, du måste läsa på och vara kunnig kring vilka rättigheter din dotter faktiskt har och sedan utkräva av skolan och rektorn att de agerar. Det är inte ok det som pågår, och visst är det svårt att styra hur barnen ska bete sig, men då bör rektorn ha en skyldighet att hjälpa till med skolbyte åtminstone.
Lycka till och jag hoppas verkligen den fortsatta skoltiden blir bättre för din dotter. Tror också starkt på att hitta en hobby för henne, något hon älskar och där hon kan få ett social sammanhang utanför klassen.