Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Flytta till Skåne

DessieHolmie skrev 2019-07-31 10:42:30 följande:

Har körkort och bil, kanske borde tilläggas

Och som sagt, är inte kräsen vart jag bor, inga problem att pendla längre sträckor, är van vid det då jag jobbat utanför stan innan

Så här ni förslag på ställen som är billiga, alternativt förmånliga så tar jag hjärtligt emot dom.

Lund och Helsingborg so far.

Samt tror ni jag som kommer utifrån kommer ha problem att hitta jobb? Har familj i Småland och där vet jag att dom kan vara ganska anti i vissa orter, men hur är skåne? Har alötid kännt mig välkommen som turist i alla fall!

Tack alla för svar också!

Lund och Helsingborg är inte billiga, det var nog snarare ställen där det finns gott om jobb inom IT-sektorn. Malmö har givetvis en hel del jobb också. Sedan kan IT innebära litet av varje från inbyggda realtidssystem till databashantering till webbsidor.
    Jag skulle säga att var du skall bo bestäms en hel del av var du får jobb. Jobbar man i Helsingborg kan man visst bo i Perstorp eller Ängelholm för all del, men det är inte lika roligt om du jobbar i Malmö.
    Om du skulle jobba i Malmö/Lund skulle jag säga att orterna längs stambanan kan vara intressanta: Eslöv (som har oförtjänt dåligt rykte sedan 30-talets pilsnerfilmer), Stehag, Höör t.ex.
  • Mentat
    Oktobertjej skrev 2019-07-31 20:02:34 följande:
    Har man Sthlm som utgångspunkt prismässigt så är bostäderna i Lund och Helsingborg till salu för vrakpriser. Kvaliteten och storleken på bostäderna är i en helt annan liga.
    Jo, det är iofs sant att Stockholms löjliga priser kan få allt annat att verka billigt men efter skånska förhållanden är varken Lund eller Helsingborg billiga.
  • Mentat
    Oschlaka skrev 2019-08-04 23:06:19 följande:
    falsterbo m.m. som du nämner är bra är fulla av bla knark våldtäkter incester mm som överklassen konsumerar 
    det är den tysta krigszonen
    Jag känner väl till Skanör & Falsterbo, då jag har äldre släkt som bor där, och kan fastslå att detta påstående är totalt BS.

Däremot skulle jag själv inte ha lust att bo där men det bygger på helt andra saker, som att vägen ut till näset är en lång återvändsgränd och de månader på året som är verkligt fina därnere givetvis också är de månader då det är fullproppat med turister. Men att bo där som sådant är alldeles utmärkt för övrigt..
  • Mentat

Vad innefolket gör som kommer dit en gång om året har väldigt litet att göra med hur det är att bo ute på näset. Det är som att säga att Gotland är vedervärdigt pga Almedalsveckan eller Båstad pga tennisveckan etc, etc. Tämligen irrelevant med andra ord. Den enda nackdel vi har märkt med Falsterbo Horse Show är trafiken de dagarna till och från näset, inget annat.

TS ville diskutera hur det är att bo i Skåne, låt tråden fortsatt handla om det, tack.

• Mentat
    DessieHolmie skrev 2019-08-05 13:02:08 följande:

Ja hörni, inte tjafsa nu, behåll god ton ????

Kanske bör fråga hur året ser ut, har ju endast varit i Skåne sommartid, men hur är resten av året?

Maj till september kan vi nog säga är sommar, litet brittsommar in i oktober för all del. Mitten av oktober till februari är det höst. Mars till april vår. 
    Vinter infaller sporadiskt nu och då ett par dagar varpå det töar bort ett normalår.
  • Mentat
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-05 22:42:41 följande:
    https://www.sydsvenskan.se/2004-02-14/kafelivet-blomstrar-i-hardaste-vinterkylan

h
    änder mycket på dessa ställen även vintertid 

sedan skriver du själv massa goja om annat än TS men ändå ber du om att man skall hålla sig till TS Oskyldig
    TS ville diskutera hur det är att bo i Skåne. Det är exakt vad mina inlägg i den här tråden har handlat om, åtminstone så länge jag slipper pajkastning från andra skribenter. Förklara gärna vad du menar i ett privat meddelande till mig så slipper vi kapa den här tråden.

Förutom de orter jag nämnde ovan kan jag lägga till Kävlinge och Dösjebro, som båda har järnvägsstation så att det är enkelt att pendla till jobbet, åtminstone så länge arbetsplatsen ligger någorlunda centralt
  • Mentat
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-06 07:50:54 följande:
    så skrev du...
    vad har denna kommentar med TS flytt att göra?? 
    har du svårt att förstå att ditt inlägg skapar nya diskussioner? 
    Vad innefolket gör som kommer dit en gång om året har väldigt litet att göra med hur det är att bo ute på näset. Det är som att säga att Gotland är vedervärdigt pga Almedalsveckan eller Båstad pga tennisveckan etc, etc. Tämligen irrelevant med andra ord. Den enda nackdel vi har märkt med Falsterbo Horse Show är trafiken de dagarna till och från näset, inget annat.
    Ja, som svar på fem inlägg om hur fasansfullt det var med knark i Falsterbo.
    Vänligen kolla sammanhanget innan du klagar. Inlägg#63 är också meningslöst och respektlöst mot TS. 

Vilka erfarenheter har du av var man bäst bor i Skåne? Jag har bidragit med mina synpunkter och motiverat dem.
  • Mentat
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-06 11:14:25 följande:

TS efterfrågar vad man ska undvika och jag svarade undvik falsterbo för där är det mkt droger 
    ser inget fel med det 

OK, tack för det. Då fick vi veta att "Tintin i Amerika" är samma person som "Oschlaka". Det förklarar mycket!
  • Mentat
    DessieHolmie skrev 2019-08-06 14:33:25 följande:

Hur är Tomelilla? Vet att jag tjatar haha men tänkte liksom att det var billigt, hyfsat stort och så har du ju Bo Olson runt hörnet haha

Bo Ohlsson är nog inget att direkt stå efter. Bättre att köra dit en gång om året enligt min mening. Men bostäderna är säkert rimligt billiga.
    Jag tycker ju att det inte uppvägs av en total avsaknad av tillgång till naturen, allt runt Tomelilla är åkermark, och om man jobbar i Malmö/Lund är det rätt långt att pendla. Jobbar man i Ystad är det betydligt mer intressant.

Jag skulle nog säga att du skall först kolla var du kan få jobb och utifrån det kika på intressanta platser att bo på, utifrån ditt perspektiv. Du kanske är helt ointresserad av möjligheten att kunna gå ut i skogen, vilket jag gärna vill göra, etc.
Svar på tråden Flytta till Skåne