Inlägg från: LillaTjockaBertil |Visa alla inlägg
  • LillaTjockaBertil

Flytta till Skåne

DessieHolmie skrev 2019-07-31 08:42:22 följande:

För tillfället jobbar jag som butiksansvarig, men har planer på att studera IT (lite oväntat kanske) då jag har lite av ett intresse för det. Det är väl efter studier som jag tänkt flytta, alternativt flytta till Skåne och studera där.

Ja du, har mest varit på Österlen och måste säga att det är otroligt vackert där, men dyrt.

Men jag är inte kräsen, föredrar kanske nära ett samhälle men inget krav så länge det finns tåg eller buss i närheten. Har kollat lite på bostäder och runt Simrishamn och lite runt Ystad (typ där jag hittar) är det ändå rätt förmånliga priser på hus.

Finns det områden jag bör undvika?

Om du funderar på att satsa på IT-branschen är kanske inte Simrishamn det bästa stället att flytta till då de flesta IT-jobben i Skåne finns på västkusten. Har du körkort och kan tänka dig att pendla med bil hade jag rekommenderat någon mindre ort norr om Lund om du vill komma ner lite i bostadspriser. Vill du helst åka kollektivt kan Hässleholm vara ett bra alternativ då det finns tåg till Malmö/Lund, Helsingborg och även Kristianstad.
  • LillaTjockaBertil
    Anonym (Nej) skrev 2019-08-04 15:44:28 följande:

Rekommenderar inte att flytta till Skåne. För mycket kriminalitet och elände. Malmö är en krigszon!

Skåne som helhet är inte värre än någon annan del av Sverige. Jag kan hålla med om att det finns stadsdelar i Malmö, Helsingborg och Kristianstad som man inte vill flytta till men att kalla Malmö för krigszon är en grov överdrift. Jag har bott i Skåne i totalt 30 år och jag har aldrig blivit beskjuten, misshandlad, rånad eller hotad. Inte ens de gånger jag åkt ner till Malmö.
  • LillaTjockaBertil
    DessieHolmie skrev 2019-08-05 15:26:56 följande:

Jag är ju inget fan av snö så slipper jag det så är jag nöjd haha

Jag kan passa på att varna lite för kombinationen snö och Österlen. Eftersom det är ett så öppet landskap tenderar snön att blåsa runt och lägga sig i drivor på vägarna redan vid någon centimeter. Österlen är alltså inget bra ställe att köra bil på vid vinterväglag.
Svar på tråden Flytta till Skåne