Inlägg från: DessieHolmie |Visa alla inlägg
  • DessieHolmie

Flytta till Skåne

Hej, har ruttnat helt på Stockholm och vill flytta här ifrån! Har planer på att flytta söderut, främst Skåne då jag som barn spenderade mycket tid där på sommaren.

Undrar då vad man ska tänka på, tex vart man ska undvika att bo osv.

Svårt att få jobb? Osv

Undrande Stockholmare

• Svar på tråden Flytta till Skåne
  • DessieHolmie
    Giftskåneman skrev 2019-07-31 08:04:14 följande:

Dina frågor skapar motfrågor.

Vad jobbar du med?

Var vill du bo?Storstad, mellanstor stad, samhälle eller landsbygd?

För tillfället jobbar jag som butiksansvarig, men har planer på att studera IT (lite oväntat kanske) då jag har lite av ett intresse för det. Det är väl efter studier som jag tänkt flytta, alternativt flytta till Skåne och studera där.

Ja du, har mest varit på Österlen och måste säga att det är otroligt vackert där, men dyrt.

Men jag är inte kräsen, föredrar kanske nära ett samhälle men inget krav så länge det finns tåg eller buss i närheten. Har kollat lite på bostäder och runt Simrishamn och lite runt Ystad (typ där jag hittar) är det ändå rätt förmånliga priser på hus.

Finns det områden jag bör undvika?
  • DessieHolmie

Har körkort och bil, kanske borde tilläggas

Och som sagt, är inte kräsen vart jag bor, inga problem att pendla längre sträckor, är van vid det då jag jobbat utanför stan innan

Så här ni förslag på ställen som är billiga, alternativt förmånliga så tar jag hjärtligt emot dom.

Lund och Helsingborg so far.

Samt tror ni jag som kommer utifrån kommer ha problem att hitta jobb? Har familj i Småland och där vet jag att dom kan vara ganska anti i vissa orter, men hur är skåne? Har alötid kännt mig välkommen som turist i alla fall!

Tack alla för svar också!

• DessieHolmie
    Anonym (E) skrev 2019-07-31 11:41:12 följande:

Du beskriver det som min man och jag också funderar på. Vi bor i Göteborg och har varsitt välbetalt jobb, men ändå jagar vi kronor och ören pga. bostadssituationen här i stan. Vi är så trötta på att livet i Göteborg är som ett ekorrhjul - pengar in - pengar ut. Vi bor trångt och dyrt, spenderar mycket tid på spårvagnen, handlar vår mat i dyra små matbutiker där storpack och extrapris inte existerar. Vi har en illusion av att livet i just Skåne, typ Helsingborg, är härligare. Där kostar inte en liten tvårummare 5 miljoner, där finns hav och frisk luft. Vi vill kunna välja boende, vi vill inte att marknaden ska bestämma hur vi ska bo.

Om en vecka ska vi få vårt första barn och jag vill absolut inte att han ska växa upp i Göteborg.

Men gud, är det så dyrt i Göteborg också?! 
    Ja nej, jag är så otroligt trött på Stockholm, allt kostar bara så himla mycket, så förstår verkligen vad du menar!
  • DessieHolmie

Har kollat på hus runt Ystad och runt Simrishamn (liten bit in) och ett lagom stort hus som är hyfsat fräscht ligger på priser under vad min sketna 2rummare ligger på nu, så pris är inte jätte viktigt, självklart letar man väl efter billigare, men känns det rätt så får det kosta lite vad som, så länge ekonomin går runt.

Undvik Malmö check!

Tack igen för alla svar, känns lite bättre nu! Kul att ni är positiva och jätte hjälpsamma!

• DessieHolmie

Jo men alla städer har sina stökiga områden, bor dessvärre ganska nära ett nu, så lite sådär osäker är man ju
    Men tänker liksom att man bör fråga er som bor i skåne vart man ska undvika att bo
    Hur är Tomelilla? Är inte det lite av en knytpunkt med tågen, har för mig att man kan byta där mellan linjen mot Simrishamn och den mot Ystad?

• DessieHolmie
    Oschlaka skrev 2019-08-02 17:41:48 följande:

Om du kan så flytta till bästa lande USA!

Nja, dit kommer jag aldrig flytta

Jaha, trodde det var lite av en knytpunkt, men hur är det annars, ganska billiga priser där, är det någon anledning till det eller är det bara billigare för att det ligger en bit in i länet?
  • DessieHolmie
    Oschlaka skrev 2019-08-04 12:30:26 följande:
    de brukar folk säga som inte kan men vill 
    Jag varken kan eller vill

ok, men då förstår jag priserna där, tack!

I vilket fall som helst är steg ett att skaffa mig min utbildning, men är otroligt tacksam för alla svar, känns som att jag har lite bättre koll nu!
  • DessieHolmie

Ska försöka besvara så många frågor som möjligt nu!

Jag bor helst på eller nära Österlen, men detta är inget krav, endast ett önskemål
    Vill inte bo i Malmö då jag är trött på livet i Storstad, men mindre samhällen fungerar fint, helst bor jag i hus med grannar runt om, känns tryggare så

De krav jag har är att det finns bra kommunikation i form av buss eller tåg, men eftersom jag har både bil och körkort så kan jag även pendla så om det är enklare, så kanske inte vart ett krav då i alla fall haha.

Men ja, gärna nära folk, ett mindre samhälle på Österlen är väl drömmen

Vill gärna undvika Malmö 

• DessieHolmie

Ja hörni, inte tjafsa nu, behåll god ton ????

Kanske bör fråga hur året ser ut, har ju endast varit i Skåne sommartid, men hur är resten av året?

• DessieHolmie
    Mentat skrev 2019-08-05 15:07:15 följande:
    Maj till september kan vi nog säga är sommar, litet brittsommar in i oktober för all del. Mitten av oktober till februari är det höst. Mars till april vår. 
    Vinter infaller sporadiskt nu och då ett par dagar varpå det töar bort ett normalår.
    Jag är ju inget fan av snö så slipper jag det så är jag nöjd haha
  • DessieHolmie

Jag vill ju inte påstå att jag sympatiserar med SD, tvärt om faktiskt

Dock vill jag inte låta politik vara anledningen till att jag avstår flytt. Har väl i princip redan bestämt mig angående flytten, frågan är bara vart i så fall :)

• DessieHolmie

Hur är Tomelilla? Vet att jag tjatar haha men tänkte liksom att det var billigt, hyfsat stort och så har du ju Bo Olson runt hörnet haha

• DessieHolmie

Hur är Tomelilla? Vet att jag tjatar haha men tänkte liksom att det var billigt, hyfsat stort och så har du ju Bo Olson runt hörnet haha

• DessieHolmie

Svar på tråden Flytta till Skåne