Betty Boop skrev 2019-08-07 22:24:54 följande:
Nej, som jag skrev tidigare så har jag ingen titel. Man måste vara gift med en friherre för att ha titeln friherrinna. Som ogift var min titel fröken och nu som gift är jag fru. Oäktingar blir aldrig adliga då de inte är födda inom äktenskapet. Barn i samboförhållande räknas inte heller som adliga. Som kvinna räknas man inte lika mycket (som vanligt). Mina bröders barn, barnbarn och barnbarnsbarn kommer att stå med i adelskalender. Under mitt namn stå det bara datum när jag är gift med en ofrälse (han heter Svensson, ironiskt nog!) och sen är jag inte intressant längre.
Som adlig eller ättling kan man söka stipendier i Riddarhuset när man studerar. Jag har pluggat till lärare och sökte då stipendium. Jag fick ca 12000/läsår och blev överlycklig. Fonderna som passar för kvinnliga studenter är ofta upprättade av änke-grevinnor som vill stötta unga kvinnliga studenter. Där finns det inte lika mycket pengar som till fonderna för manliga studenter. Mina båda bröder pluggade sen inom medicin och juridik. Det finns många fler fonder som är upprättade av gamla gubb-grevar. Ena brorsan fick 60000/läsår och den andra 93000! Det suger att vara kvinna ibland!
Vad händer om en friherre gifter sig med en karl då har dom tänkt på det i stadgarna. Lol. Blir det en man som är friherrinna eller blir det två friherrar eller lir det inget alls.