Anonym (Fröken Apelsin) skrev 2019-07-26 16:25:33 följande:
Men ts är ju vuxen? Det måste väl ändå inte gå att jämföra ett barn med diagnoser som med en vuxen? Om man normalt sett klarar sig utan ledsagare i vardagen, kan man väl ändå inte kräva att man skall ha det + i och med det förtur till alla attraktioner i en nöjespark?
Eller har jag missat något? Jag tycker det låter helt orimligt att en vuxen människa som inte har så stora svårigheter att hen behöver ledsagning, stöd etc i alla normala vardagliga situationer ex gå till affären eller gå på bio eller vad som, just i en nöjespark skall ha rätt till ledsagare och förtur överallt.
Själv har jag både kronisk migrän och epilepsi och ljus/ ljud mycket folk etc kan trigga anfall, men jag skulle aldrig drömma om att försöka få förtur.
Jag väljer dagar med lite folk, konstiga tider, och bara de attraktioner med lite kö etc etc.
Märkligt att du skriver om mig på ett sätt som du tror att du känner mig och vet hur jag fungerar. Jag vet inte hur normalt du tycker det är att ha sjukskrivningar, in och ut på psyk, självmedicinering med tabletter och alkohol, dåliga relationer, boendestöd och har svårigheter att klara av vardagssysslor och svårigheter att klara av känslor. Mina panikattacker sitter i att jag har svårt att hantera känslor. Ja jag är ung vuxen till åldern men inte mogen som en vuxen tyvärr. Har på sistonde börjat få mer och mer ordning på mitt liv. Jag har fått mediciner som fungerar ganska bra äntligen, psykologkontakt, terapeut och kontakt med en arbetsterapeut på en klinik för de med Autism. Jag har fått utbrott flertalet gånger i mitt liv att jag både fått åka ambulans och polisbil till akutpsyk pga saker jag gjort i ren panik. Jag tycker det är tragiskt när andra förväntar sig att vi med funktionsnedsättningar ska fungera lika bra som alla andra.
Jättebra för er som bor nära och kan åka till liseberg när som helst. Inte alla som kan det. Ska alternativet vara att jag tackar nej till att åka dit med släktingarna som har typ 9 timmars resa dit? När det finns möjligheter för oss att få ett ledsagararmband och kan ha kul i några timmar och känna lite mindre ångest?