Inlägg från: Anonym (Aspie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aspie)

Funktionsnedsättningar på Liseberg. Hur gör man för att köpa åkpass för att komma in bakvägen till attraktioner?

Kverulant67 skrev 2019-07-26 02:34:18 följande:

Kan du förklara varför du inte kan stå i kö som alla oss andra????

Jag har aspergers och börjar stortjuta i köer, mitt bland alla andra sprutar tårarna så det hörs en kilometer bort typ. Jag håller mig borta från köer så mycket som möjligt. Det är funktionsnedsättning, då är man just inte som alla andra.
  • Anonym (Aspie)
    Anonym (Hon med atypisk autism) skrev 2019-07-26 13:34:39 följande:

Jag tror dig, men det har inget med Asperger att göra. Det finns inte ett enda diagnoskriterie i någon diagnosmanual som nämner något om köer och det finns inget annat kriterie som kan påverka heller. Man kan ha svårt för ljud, ljus och andra sinnesintryck men då kan man inte vara i parken alls.

Du vet inte vad du pratar om, det finns massa diagnoskriterier som ingår i att köa om du tänker ett steg till. Tex stresstålighet, man behöver en viss ordning och reda, inte tillräckligt organiserat i kön, folk kommer in från sidan eller ansluter sig till ett sällskap, man kan inte räkna ut när det är ens tur, det blir lätt stimmigt och surrar i en kö...
  • Anonym (Aspie)
    Anonym (Fröken Apelsin) skrev 2019-07-26 16:25:33 följande:

Men ts är ju vuxen? Det måste väl ändå inte gå att jämföra ett barn med diagnoser som med en vuxen? Om man normalt sett klarar sig utan ledsagare i vardagen, kan man väl ändå inte kräva att man skall ha det + i och med det förtur till alla attraktioner i en nöjespark?

Eller har jag missat något? Jag tycker det låter helt orimligt att en vuxen människa som inte har så stora svårigheter att hen behöver ledsagning, stöd etc i alla normala vardagliga situationer ex gå till affären eller gå på bio eller vad som, just i en nöjespark skall ha rätt till ledsagare och förtur överallt.

Själv har jag både kronisk migrän och epilepsi och ljus/ ljud mycket folk etc kan trigga anfall, men jag skulle aldrig drömma om att försöka få förtur.

Jag väljer dagar med lite folk, konstiga tider, och bara de attraktioner med lite kö etc etc.

Ja du har missat något. Människor är olika och har olika styrkor och svagheter, och det finns dessutom olika grader av besvär. Alltså ts fixar inte att stå i kö som du gör, men något annat kanske hon fixar utan problem som du har svårigheter med. Du vet, en del är bra på matte andra på språk.
  • Anonym (Aspie)

Vad stör det er om ts får lite handikappsanpassning som hon behöver egentligen? Är ni även emot att människor som skadar foten får kryckor? Ätt människor som inte ser får glasögon? Att hörselskadade får hörapparater? Att rullstolsbundna boardas först på flygen?

Svar på tråden Funktionsnedsättningar på Liseberg. Hur gör man för att köpa åkpass för att komma in bakvägen till attraktioner?