Inlägg från: Anonym (Mamma till barn med asperger) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma till barn med asperger)

Funktionsnedsättningar på Liseberg. Hur gör man för att köpa åkpass för att komma in bakvägen till attraktioner?

Min son har autism ( den typen som tidigare hette asperger). Han klarar inte av köer och har mycket svårt att vänta, svårt för intryck osv. Ja alla barn tycker det är tråkigt att stå i kö, men jag har fler barn utan diagnos så jag VET att det inte är samma sak utan funktionsnedsättningen. Vi var på Liseberg i början av sommaren. Visade upp ett läkarintyg på diagnosen (stod bara autism, inget om specifika svårigheter) och min man fick gå in som ledsagare till sonen. Till sonen köpte vi vanligt åkband. Att sonen fick gå före i köerna gjorde att vi kunde få en bra dag på Liseberg. Utan detta hade vi inte kunnat åka. Även med bandet orkade han bara stanna 4 timmar medan de två andra barnen som bar med på resan orkade stanna till stängning. Som sagt STOR skillnad. Trots alla förberedelser hann vi med några sammanbrott och konflikter i typisk autism-anda. Ni som uttalar er negativt om funktionsnedsättningar i den här tråden vet inte vad ni pratar om. Att ha asperger är i de flesta en kamp VARJE dag. Att ha ett barn med autism som får utbrott och slåss offentligt är jobbigt - dels ska man hantera utbrottet och dela känner man andras blickar på sig. Att då få en liten fördel någon gång som gör att ett besök på Liseberg - som för de flesta andra endast är förknippat med positiva känslor - men som för den med autism kan kräva enorma förberedelse, är inte för mycket. En stor eloge till Liseberg som förstår detta!

Svar på tråden Funktionsnedsättningar på Liseberg. Hur gör man för att köpa åkpass för att komma in bakvägen till attraktioner?