Inlägg från: Anonym (Hon med atypisk autism) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hon med atypisk autism)

Funktionsnedsättningar på Liseberg. Hur gör man för att köpa åkpass för att komma in bakvägen till attraktioner?

Du kan gott stå i kö. Bara för att du har ADHD och autism ska du inte ha någon gräddfil, du lär få en hel del sura blickar också, själv skulle jag skämmas ögonen ur mig om jag skulle gå före pga mina diagnoser. Med rullstol är det en helt annan sak, de har inget val. Välj en dag när det inte är så mycket folk istället.

Anonym (Aspie) skrev 2019-07-26 08:09:02 följande:

Jag har aspergers och börjar stortjuta i köer, mitt bland alla andra sprutar tårarna så det hörs en kilometer bort typ. Jag håller mig borta från köer så mycket som möjligt. Det är funktionsnedsättning, då är man just inte som alla andra.

Jag tror dig, men det har inget med Asperger att göra. Det finns inte ett enda diagnoskriterie i någon diagnosmanual som nämner något om köer och det finns inget annat kriterie som kan påverka heller. Man kan ha svårt för ljud, ljus och andra sinnesintryck men då kan man inte vara i parken alls.
    Anonym (Lite empati är inte skadligt) skrev 2019-07-26 13:35:29 följande:

Jag skulle tro att en person i rullstol i många lägen har lättare för att köa än en person med den problematik ts beskriver. Om du nu själv bär på någon sorts problematik, är det så jäkla svårt att ha empati? Eller ingår det i din diagnos att du får ångest av att nån går före dig i kön till karusellerna?

Empati har man för folk det är synd om, som är sjuka eller råkat ut för något, inte för de som omotiverat ska roffa åt sig fördelar.

Jag menade inte att de med rullstol har svårt att stå i kö, de kan inte gå in genom den vanliga ingången eller stå i köfållan då de inte är anpassade för det.

Asperger/autism/ATS och ADHD innebär inte att man får ångest av köer.
Svar på tråden Funktionsnedsättningar på Liseberg. Hur gör man för att köpa åkpass för att komma in bakvägen till attraktioner?