Anonym (Nojig) skrev 2019-10-11 20:12:37 följande:
Är det någon av er som vet hur vanligt det är med missed abortion eller ofostrig graviditet? Har googlat alldeles för mycket och är såå nojig! Har KUB nästa onsdag men det känns ju som en evighet, har verkligen fått för mig att fostret inte lever längre... är i v.12 och har fortfarande en del symtom och superstarkt + hos bm, men har haft två "blödningar" med några veckor mellan, typ blod på pappret när jag torkade mig men inget mer...
Det där en supersvårt fråga. Man kan tänka såhär. Att så många embryon som faktiskt blir en fulländad bebis är helt otroligt med tanke på hur otroligt komplex hela processen är. En blödning när man är gravid är inte ovanligt, och behöver inte betyda att det är ett MF eller MA. Min kompis blödde i början av sin graviditet (pga att hon hade haft sex och hade sköra slemhinnor). Frisk gosse idag på 4 år.
Vet inte riktigt hur statistiken ser ut för missfall eller MA.
Jag har 3 systrar, varav jag är den enda av oss som fick ett MA. I v 6 började jag blöda brunt i två dagar (ej färskt rött blod). Jag har för mig att mycket av mina gravsymptom avtog ganska snart därefter. Gjorde ett VUL i b 9 och då såg man att fostret hade slutat utvecklad i v 6. Bara några få dagar senare kom allt ut av sig självt. Men jag hade ändå gått ett tag med detta. Min första graviditet. Kort efter blev jag gravid och fick en frisk flicka. Andra gången en frisk pojke. Tredje gången en flicka med grava hjärtfel - vi avbröt i v 17. Denna gången inga tecken på MA så jag hoppas det blir en frisk tredje bebis. KUB 22 okt.
Det är sällan jag hör om MA, tidigt missfall är betydligt vanligare. Jag vet att det är så himla tufft att vänta men snart är det din/er tur att kolla läget. Jag håller tummarna att allt ser bra ut. Finns alltid risker på vägen men det är ovanligt tack och lov!