• Anonym (Ts)

VARFÖR SOVER HAN INTE?

Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre!

Min son är nu 11månader och han sover knappt något alls?

Jag är ensamstående och har ingen runt mig för avlastning tyvärr.. I 11 månader har jag konstant vart med min son.

Han är världens goaste och snällaste men han HATAR att sova. De tar minst 1 timma att få honom att sova men oftast tar de mycket längre än så och han skriker hela tiden.. jag går runt och vaggar honom och har gjort sedan han va liten och nu börjar de ta rejält på armar o rygg.

Han vägrar napp, snutte o nalle. Han sover ca 30min på dagen och somnar aldrig innan 23 på kvällen och sedan på natten vaknar han flera gånger..

Han är inte understimulerad inte överstimulerad.

Rutinerna är bra!

Jag vet inte vad jag ska göra längre?

Jag får ingen egentid för han ska konstant vara runt mig. Kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där.

Jag fattar att förändra livet är svårt.. men de här tär otroligt mycke.. när jag försöker förklara för folk så är de ingen som förstår..

Är de någon som har haft liknande problem??

Hur länge ska de vara såhär?

Jag ammar fortfarande på natten då de är det ända sättet att få honom att somna om. Han vägrar flaska på natten.

Jag önskar bara att vi båda två kunde få mera sömn så man orkar med dagen och kan njuta av att vara mamma..

• Svar på tråden VARFÖR SOVER HAN INTE?
  • Anonym (jenny)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-07-25 01:20:25 följande:
    Självklart är alla barn olika men normalt så ska inte en 11-möånaders behövas ammas på natten.

Något fel är det med rutinerna annars hade ta inte haft set som hon har.
    Mina 4 barn har alla ammats fritt och har alla ammat på natten upp över året. Jag ser absolut inget onormalt i att en 11-månaders baby ammar eller äter på natten. Och visste du att många som forskar på spädbarns sömn definierar 5 timmars kontinuerlig sömn som "sova hela natten"? Jag läste nyligen en studie från Australien som visade att 30-40% av 12 månader gamla bebisar behöver hjälp att somna om på natten, under denna 5-timmars "hela natten" alltså. Nu sade de inte om de ammade eller åt vid de tillfällena, men jag skulle gissa att åtminstone några av dem gjorde det.

I den studien klassificerade de barn som totalt sov mindre än 9 timmar om dygnet som problematiska (även de som sov mer än 16 timmar).
  • louisa83

Ts får jag fråga en sak? Är ditt barn fött för tidigt och legat i kuvös?

• Anonym (T)

Det första jag tänker på är att ta bort sömnstunden på dagen, 
    Och att han behöver kanske mer stimulans än vad du kan ge honom hemma.
    Jag tror att det kan lätta när han börjar på förskolan.

• Anonym (A)
    Anonym (Sömnbrist) skrev 2019-07-25 01:48:15 följande:
    Det fanns eller finns ett par trådar om EyeQ. Där skrev flera föräldrar att deras barn blivit av med nattskräck sen de började ge dem EyeQ.

Mitt barnbarn fick det och det gick över. Det är ju väldigt obehagligt när barnen "får" det.
    Hade faktiskt inte hört talas om nattskräck innan.

Ditt barn kanske helt enkelt har ett annat sömnmönster och är kvälls- eller nattmänniska.
    De flesta små barn brukar vakna tidigt och somna sent.
    Även mina barn när de var små, de vaknade tidigt, sov de till 7 på morgonen, då var det sovmorgon. De somnade som senast 20.00, då var de verkligen trötta.
    Jag blev ensamstående när yngsta barnet var baby, ibland var jag så trött på morgonen att ljuset från lampor gjorde ont i ögon, så jag hade små värmeljus som belysning.

Kanske skulle det funka om du helt enkelt struntade i klockslag och lätt honom sova när han vill och även om klockan är 22.00 inte tvinga honom att sova då om han inte vill, utan vänta till 00.00 om det skulle funka.
    Då kanske du skulle få lite mer sömn, vilket faktiskt är väldigt viktigt

Det är tufft de första åren med barn, ännu tuffare är det för ensamstående föräldrar eftersom man då inte ens får sitta på toaletten och bajsa, vilket ger ont i magen i längden.
    Jag förstår verkligen din situation, hoppas det vänder snart med sömnen för er båda
    Kram
    +1
  • 1234568
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-07-25 01:20:25 följande:

Självklart är alla barn olika men normalt så ska inte en 11-möånaders behövas ammas på natten.

Något fel är det med rutinerna annars hade ta inte haft set som hon har.

Håller med. Varför frågar ts om råd när hon inte ändå verkar vilja ha dem?

För hur hon hanterar det är den direkta orsaken till problemet. "Låter honom sova efter kl 16, och ger bröstet på natten för att tyst/lugna honom". Inget av det kommer främja nattsömnen, inte heller dags sömnen för den delen.
  • Anonym (Eva)
    Pope Joan II skrev 2019-07-23 11:28:05 följande:
    Men vad då "kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där"? Var ska han vara menar du? Han är inte ens ett år. Självklart är och ska han vara där du är. Egentid hör inte samman med spädbarnstiden och särskilt inte när du är ensamstående.

Nattetid tycker jag att du ska sluta amma, vara nära honom och stå ut tills dess att han är avvand. Han kommer förmodligen att få ett annat sovmönster av det, och du en mer sammanhängande sömn. 

Resten måste du naturligtvis inse hör till föräldragärningen. 
    Vilken okänsligt svar!
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-07-25 01:28:57 följande:
    Har du läst länken du hänvisar till? Du skriver nämligen motsatsen av vad din länk visar....
    Minska risken ja. Men nattskräck uppstår pga sömnbrist. 

Ts skrev dessutom att hon har fasta rutiner såg du inte det?

Urs, för trött för den här tråden idag. Loggar in någon dag när jag fått sovit ordentligt själv.
  • Anonym (Nattamning)

Det finns inget som säger att ett barn som sover dåligt skulle sova bättre om man slutar amma på natten.

• 1234568
    Anonym (Nattamning) skrev 2019-07-25 14:42:34 följande:

Det finns inget som säger att ett barn som sover dåligt skulle sova bättre om man slutar amma på natten.

Det gör det visst det.
  • Anonym (Suck)

Att folk måste lägga sig i amning, ammade till dottern skulle fylla två, är jag glad för då hon va dålig på att äta annat, och mjölken innehåller mycket antikroppar osv samt hon behövde närheten. Alla barn är inte likadana och idag äter hon nästan allt och är väldigt trygg.

I många länder är det normalt att amma länge.

Svar på tråden VARFÖR SOVER HAN INTE?