Inlägg från: Klimat Apokalypsen |Visa alla inlägg
  • Klimat Apokalypsen

VARFÖR SOVER HAN INTE?

Hej Ts. 

Vi har en high need baby hemma hos oss (säger inte att din är det) som också har svårt att somna både dagtid och kväll.

Vi upptäckte för en kort tid sedan att vår bebis somnar som en stock praktiskt taget direkt när hon gungas i hängmatta. Har du provat det?

• Klimat Apokalypsen
    Pope Joan II skrev 2019-07-23 11:28:05 följande:
    Men vad då "kan inte ens duscha eller gå på toa utan att han är där"? Var ska han vara menar du? Han är inte ens ett år. Självklart är och ska han vara där du är. Egentid hör inte samman med spädbarnstiden och särskilt inte när du är ensamstående.

Nattetid tycker jag att du ska sluta amma, vara nära honom och stå ut tills dess att han är avvand. Han kommer förmodligen att få ett annat sovmönster av det, och du en mer sammanhängande sömn. 

Resten måste du naturligtvis inse hör till föräldragärningen. 
    Hur kan du med?! En ensamstående mamma som mår skit och ber om råd och stöd på fl och du passar på att vara förringande och nedvärderande? Har du någon form av empatisk förmåga? Alls? 

Har du något råd att ge ts eller vill du bara trycka ned någon annan för att själv känna dig "duktigare"?
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (Ts) skrev 2019-07-25 00:21:00 följande:

Han har problem med mjölkprotein and har inte fått mjölk sedan 2 månaders ålder, eftersom jag ammar avstår även jag 100% mjölkprotein! :)

När jag har provat andra rutiner har jag självklart gjort de mer än 1-2 dagar.. varje gång jag provar något nytt gör jag detta 2-3 veckor.

Vi har vart hos doktor för hans nattskräck och de är detta han har eftersom han är sovande och tom kryper i sömnen.. Om jag inte get tutte skriker han brutalt i ca 20min innan han kommer till ro.. och ger jag tutte är han gnällig men skriker iaf inte! Detta gör jag både för att jag är jätte trött och för att de gör ont att se ens barn ha de jobbigt..

Bvc har pratat om medicinering men jag skulle självklart vilja undvika det och få honom att kunna sova av sig själv.. anledningen till att jag nu låter honom sova 10-30mim vid 16 är för att han inte somnar tidigare ändå utan blir bara mer grinig om jag skippar de

Men gud vad hemskt! Och ensamstående på det. Din stackare! 

Jag önskar jag kunde ge dig mer tips men nattskräck har jag ingen erfarenhet av. Har du någon möjlighet att lämna honom till en släkting eller någon nära vän som  du litar på så att du kan få vila lite? De flesta lösningar kommer från en själv när man är pigg och utvilad och får en möjlighet till distans...

Ps. Skit i idioterna som skriver i tråden. Vissa människor är bara ignoranta och elaka. Ps2. Jag kommer inte lyda mitt eget svar utan skriva ett elakt svar till elaka Qwert­y
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-07-25 00:37:38 följande:
    Nej, era rutiner inte bra. En 1110-mpnaders ska inte behöva ammas på natten.
    Och alla barn är och fungerar som dina? Har du ens egna barn för jag undrar ju lite när du inte verkar förstå att alla barn är olika. 

De människor som faktiskt kan något om barn brukar inse att alla barn är olika, fungerar olika, har olika behov och olika svårigheter.

Hon ammar på natten för att han vaknar orolig och rädd på natten och det är det ända som lugnar honom. Har väldigt svårt att se hur det kan ha med rutiner att göra faktiskt.
  • Klimat Apokalypsen

Han har problem med mjölkprotein and har inte fått mjölk sedan 2 månaders ålder, eftersom jag ammar avstår även jag 100% mjölkprotein! :)

När jag har provat andra rutiner har jag självklart gjort de mer än 1-2 dagar.. varje gång jag provar något nytt gör jag detta 2-3 veckor.

Vi har vart hos doktor för hans nattskräck och de är detta han har eftersom han är sovande och tom kryper i sömnen.. Om jag inte get tutte skriker han brutalt i ca 20min innan han kommer till ro.. och ger jag tutte är han gnällig men skriker iaf inte! Detta gör jag både för att jag är jätte trött och för att de gör ont att se ens barn ha de jobbigt..

Bvc har pratat om medicinering men jag skulle självklart vilja undvika det och få honom att kunna sova av sig själv.. anledningen till att jag nu låter honom sova 10-30mim vid 16 är för att han inte somnar tidigare ändå utan blir bara mer grinig om jag skippar de

Jag kom på en annan sak. Du kanske kan prova att ha tv ljudet på för bebisen under natten? Ibland när det är för tyst kan våran bebis vakna och undra om vi är där. Hon sover betydligt bättre de dagar sambon somnar på soffan och tv'n står på...
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-07-25 01:20:25 följande:
    Självklart är alla barn olika men normalt så ska inte en 11-möånaders behövas ammas på natten.

Något fel är det med rutinerna annars hade ta inte haft set som hon har.
    Nattskräck har inget med rutiner att göra. Fasta och tydliga rutiner kan däremot minska risken att barnet får nattskräck men det garanterar ingenting.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/barn--gravid/att-ta-hand-om-barn/barns-somn/barn-som-drommer-mardrommar-har-nattskrack-eller-gar-i-somnen/
  • Klimat Apokalypsen

Mitt sista svar innan jag själv ska ge det ett försök att somna om...

Det kanske inte är en så dum idé som läkaren har trotts allt. Att ge medicin några nätter så att mönstret bryts. Läste precis om nattskräck och sömnbrist är en bidragande orsak till att det uppkommer. 

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/barn--gravid/att-ta-hand-om-barn/barns-somn/barn-som-drommer-mardrommar-har-nattskrack-eller-gar-i-somnen/
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-07-25 01:28:57 följande:
    Har du läst länken du hänvisar till? Du skriver nämligen motsatsen av vad din länk visar....
    Minska risken ja. Men nattskräck uppstår pga sömnbrist. 

Ts skrev dessutom att hon har fasta rutiner såg du inte det?

Urs, för trött för den här tråden idag. Loggar in någon dag när jag fått sovit ordentligt själv.
Svar på tråden VARFÖR SOVER HAN INTE?