• Fundersam Anhörig

Hittade detta vid tömning av ett dödsbo, Men vad är det för något?

Hjälpte till att tömma vinden på ett dödsbo och hittade två stycken stora sopsäckar med något som ingen av oss förstod vad det är för något, Det ser ut som enorma jätte dambindor men har svårt att tror att det är det.
    De är ca 60 cm långa och 20 cm breda och 3 cm tjocka men vad är det för något och vad används de till.
    Någon som vet vad det är och som vill ha dem. Gillar inte att slänga saker men kommer ställas i grovsoprummet om några dagar

om inget vet vad det är eller vill ha dem 

• Svar på tråden Hittade detta vid tömning av ett dödsbo, Men vad är det för något?
  • Anonym (X)
    Anonym (Johanna_e) skrev 2019-07-19 20:47:03 följande:
    Ok, Har ju inte jobbat i vården på några år så vet inte hur man gör nu men den du visade hade ju plast på baksidan så den kan väl inte funka som iläggsblöja eller?

Var ju någon som sa att de såg ut som babyblöjor förr i tiden man satte fast med plast, skulle det kunna vara att detta var motsvarande fast för vuxna eller fanns inte sånt till till vuxna på den tiden. Tänkte om de legat på vinden under väldigt lång tid. Någon som vet??
    Det var för att visa att strl stämmer och inte är för stor.

Vi har exakt sådana som visas på ts bild. Eller exakt kan jag ju inte vara säker på, men de ser ut så.
  • Anonym (Johanna_e)
    Anonym (X) skrev 2019-07-19 21:04:25 följande:
    Det var för att visa att strl stämmer och inte är för stor.

Vi har exakt sådana som visas på ts bild. Eller exakt kan jag ju inte vara säker på, men de ser ut så.
    Ok, Är det vanligt att de används i äldrevården nu. När jag jobbade i vården för 10 år sedan kan jag inte minnas att det användes iläggsprodukter i blöjorna. och jag har inget minne av att det läckte igenom speciellt ofta
    Är blöjorna sämre nu idag än tidigare eller hur kommer det sig att de behövs nu? 
  • Anonym (X)
    Anonym (Johanna_e) skrev 2019-07-19 21:17:19 följande:
    Ok, Är det vanligt att de används i äldrevården nu. När jag jobbade i vården för 10 år sedan kan jag inte minnas att det användes iläggsprodukter i blöjorna. och jag har inget minne av att det läckte igenom speciellt ofta
    Är blöjorna sämre nu idag än tidigare eller hur kommer det sig att de behövs nu? 
    De används inte jättemycket men ibland, beror ju på personen som har dem.
    Jag har jobbat länge i vården och jag tycker nog det varit samma ungefär hela tiden, dvs på vissa läcker det aldrig och på andra läcker det jämt.
  • Anonym (Johanna_e)
    Anonym (X) skrev 2019-07-19 21:44:16 följande:
    De används inte jättemycket men ibland, beror ju på personen som har dem.
    Jag har jobbat länge i vården och jag tycker nog det varit samma ungefär hela tiden, dvs på vissa läcker det aldrig och på andra läcker det jämt.
    Aha,  känner inte igen det men kanske beror på vilken typ av boende man jobbar på. Jag vet att jag minns att i alla fall en av vår SSKor sa att man absolut aldrig fick använda dubbla blöjor på några boende utan skulle bytas oftare istället. Därför intressant höra hur man tänker numera...
  • Anonym (X)
    Anonym (Johanna_e) skrev 2019-07-19 22:10:19 följande:
    Aha,  känner inte igen det men kanske beror på vilken typ av boende man jobbar på. Jag vet att jag minns att i alla fall en av vår SSKor sa att man absolut aldrig fick använda dubbla blöjor på några boende utan skulle bytas oftare istället. Därför intressant höra hur man tänker numera...
    Jo jag har också hört det men SSK lever inte riktigt i samma verklighet som uskor, saker låter fint i teorin men fungerar inte i praktiken. Mycket pga att vi är alldeles för lite personal för att hinna med. Tråkigt men sant.
  • Fundersam Anhörig

Ja då kanske vi gemensamt har listat ut vad det var för något, Det verkar alltså vara en form av blöjor till vuxna som jag förstår det.

Är det någon som skulle ha nytta av dessa blöjor eller vad ska man göra med dem.
    Antar det enda de duger till är att elda i öppna spisen så är väl risk de hamnar i soprummet om några dagar.
    Skulle ju vara roligare om de kom till nytta någonstans. ..

• Anonym (Johanna_e)
    Anonym (X) skrev 2019-07-19 22:17:27 följande:
    Jo jag har också hört det men SSK lever inte riktigt i samma verklighet som uskor, saker låter fint i teorin men fungerar inte i praktiken. Mycket pga att vi är alldeles för lite personal för att hinna med. Tråkigt men sant.
    Ja fanns ju en anledning till att jag slutade inom vården även om jag är säker på vi var personal då än nu. Tråkigt att de gamla ska behöva behandlas så.
    Är kanske så att SSKorna inte riktigt har koll på den dagliga vården. Vet att just detta med dubbla blöjor var väldigt uttalat hos alla sköterskor och chefer att det var förbjudet och det var risk för utskällning om någon såg det. Det skulle bytas oftare istället

Men sen hörde jag också kommentarer från bland annat chefer att moderna blöjor var så bra att de aldrig blev våta så det gjorde inget att de gamla låg och kissade flera gånger i samma blöja för det blev ändå inte blött!!

Känner du igen dig här också?
  • Tiina87
    Anonym (X) skrev 2019-07-19 22:17:27 följande:

Hade du vetat varför så hade du aldrig sagt en sådan korkad kommentar.
  • Tiina87
    Anonym (Johanna_e) skrev 2019-07-19 22:10:19 följande:

Det är helt rätt eftersom det blir för tätt och de äldre riskerar sopp, skav och sår. Vilket i västra scenario kan leda till blodförgiftning.
  • Tiina87
    Anonym (Johanna_e) skrev 2019-07-19 22:27:56 följande:

Ja fanns ju en anledning till att jag slutade inom vården även om jag är säker på vi var personal då än nu. Tråkigt att de gamla ska behöva behandlas så.

Är kanske så att SSKorna inte riktigt har koll på den dagliga vården. Vet att just detta med dubbla blöjor var väldigt uttalat hos alla sköterskor och chefer att det var förbjudet och det var risk för utskällning om någon såg det. Det skulle bytas oftare istället

Men sen hörde jag också kommentarer från bland annat chefer att moderna blöjor var så bra att de aldrig blev våta så det gjorde inget att de gamla låg och kissade flera gånger i samma blöja för det blev ändå inte blött!!

Känner du igen dig här också?

Finns blöjor som har en bra uppsugningsförmåga och då inte behöver bytas så speciellt ofta. De kan för många hålla i runt 8h men det finns även de där blöjorna inte håller så länge.
  • Anonym (Johanna_e)
    Tiina87 skrev 2019-07-19 23:49:10 följande:
    Finns blöjor som har en bra uppsugningsförmåga och då inte behöver bytas så speciellt ofta. De kan för många hålla i runt 8h men det finns även de där blöjorna inte håller så länge.
    Oj, 8 timmar det låter väldigt länge. Har för mig att när jag jobbade bytte vi betydligt oftare på dem. 
    Menar du att vissa gamla kan gå med samma blöja i 8 timmar om de inte kissat tillräckligt i blöjan, det kan ju inte vara skönt. Det borde ju märkas för dem för var skulle kisset annars ta vägen.
    Jag jämför också med när min son var liten och hade blöja  då bytte man ju på honom betydligt oftare än så
  • Tiina87
    Anonym (Johanna_e) skrev 2019-07-20 13:37:42 följande:

Oj, 8 timmar det låter väldigt länge. Har för mig att när jag jobbade bytte vi betydligt oftare på dem. 

Menar du att vissa gamla kan gå med samma blöja i 8 timmar om de inte kissat tillräckligt i blöjan, det kan ju inte vara skönt. Det borde ju märkas för dem för var skulle kisset annars ta vägen.

Jag jämför också med när min son var liten och hade blöja  då bytte man ju på honom betydligt oftare än så

Nej, det var på natten.

Där jag jobbar så byter vi på dem morgen, före middag och kväll och sedan när det är behov.
  • Anonym (Skank till vardboende)
    Fundersam Anhörig skrev 2019-07-19 22:19:51 följande:

Ja då kanske vi gemensamt har listat ut vad det var för något, Det verkar alltså vara en form av blöjor till vuxna som jag förstår det.

Är det någon som skulle ha nytta av dessa blöjor eller vad ska man göra med dem.
    Antar det enda de duger till är att elda i öppna spisen så är väl risk de hamnar i soprummet om några dagar.
    Skulle ju vara roligare om de kom till nytta någonstans. ..

Skank dem till ett vardboende. Skrivs allt som oftast om skrackscenarion dar aldre far ligga med nerkissade blojor for boendets ekonomiska vinning, sa ett par sackar extra blojor kanske gor att nagon stackars pensionar kan bli bytt pa lite oftare utan att spracka boendets kalkyl? Battre att de kommer till anvandning an att du slanger eller eldar upp dem.
  • Fundersam Anhörig
    Anonym (Skank till vardboende) skrev 2019-07-21 06:58:22 följande:
    Skank dem till ett vardboende. Skrivs allt som oftast om skrackscenarion dar aldre far ligga med nerkissade blojor for boendets ekonomiska vinning, sa ett par sackar extra blojor kanske gor att nagon stackars pensionar kan bli bytt pa lite oftare utan att spracka boendets kalkyl? Battre att de kommer till anvandning an att du slanger eller eldar upp dem.
    Har också läst om det men trodde det man läste var en sanning som uppkom av brist på personal, och tid och inte brist på blöjor. Vad säger ni som jobbar i vården här, stämmer det verkligen att gamla får ligga i nerhissade blöjor för att det ska sparas pengar på blöjorna eller hur funkar det i vården idag.

Självklart skänker jag dem gärna till ett vårdboende hellre än att slänga dem om ni tror att de vill ha dem
  • Ess
    Fundersam Anhörig skrev 2019-07-21 09:04:03 följande:
    Har också läst om det men trodde det man läste var en sanning som uppkom av brist på personal, och tid och inte brist på blöjor. Vad säger ni som jobbar i vården här, stämmer det verkligen att gamla får ligga i nerhissade blöjor för att det ska sparas pengar på blöjorna eller hur funkar det i vården idag.

Självklart skänker jag dem gärna till ett vårdboende hellre än att slänga dem om ni tror att de vill ha dem
    Möjligtvis att de tar emot oöppnade kartonger, men ring och fråga först. De öppnade kan ni slänga för de tas inte emot.

• Ess

Sorry, såg i ts att de låg i sopsäckar. Då kan ni ta dem till tippen för ingen kommer vilja ha dem.

• Fundersam Anhörig
    Ess skrev 2019-07-21 09:37:11 följande:

Sorry, såg i ts att de låg i sopsäckar. Då kan ni ta dem till tippen för ingen kommer vilja ha dem.

Ok, vissa ligger löst och andra ligger i oöppnade förpackningar men inlagda i samma sopsäckar så väldigt blandat
  • Ess
    Fundersam Anhörig skrev 2019-07-21 10:09:05 följande:
    Ok, vissa ligger löst och andra ligger i oöppnade förpackningar men inlagda i samma sopsäckar så väldigt blandat
    Ring och kolla med närmsta boende innan ni kör dit dem. När mina svärföräldrar dog så hade de källaren full med blöjpaket. Efter lite övertalning så tog ett boende emot de oöppnade förpackningarna. 
    Annars kolla med stadsmissionen om de vet någon som kan tänkas behöva dem, för de kommer ju i kontakt med människor som inte har råd att köpa allt som hemtjänsten pekar på.
  • mikk

Det är väl ingen som läser efter så lång tid, men jag hittade detta nu.
    Jag har också sådana, till exempel på natten och när jag ska vara borta hemifrån länge. På natten gör det ju ingenting om blöjan är stor, för det är ju bara de från hemtjänsten och min fru som ser. På dagen är det lite mer skämmigt, men de är ju väldigt praktiska för kläderna blir inte nedsölade.
    För ett tag sedan bodde jag på korttidsboende, för frun hade lite semester med en vän. Då skulle man ha med sig egna blöjor etc. Där kände de till de där iläggsgrejerna och tyckte inte det var konstigt. Jag hade dem nästan hela tiden där. På korttidsboende är det inte så skämmigt, för där hade nästan alla blöjor. I alla fall sa en personal där det till mig, och jag kunde se det själv också fast förstås alla hade kläder på sig. Personalen sa att hon alltid kunde se om det var så. 

Svar på tråden Hittade detta vid tömning av ett dödsbo, Men vad är det för något?