Ex vet inte vad hon vill
Får spontan känsla av att ni verkligen älskar varandra, av det du beskriver. Jag tror dock inte det rätta är att vara intima mitt i allt, eftersom det då kommer fortsätta (troligtvis) med en barriär mot det där seriösa och tvåsamheten som ni förmodligen vill ha egentligen. Förstår du vad jag menar? Det är lätt att bli bekväm även när det kommer till svåra saker. Det är lättare att låtsas som att allt är bra, men vad kan kännas bra till 100% när man går omkring och har en oro i magen om det ni har är seriöst, på väg att bli ni igen, eller ingenting alls etc etc
Däremot, jättefint att du får den typ av bekräftelse du uppskattar.
Med tanke på egna erfarenheter: Utgå från vad du vill, först och främst. Bestäm dig för vad du vill. Hennes val är inte ditt ansvar på det viset.
Sen kan du se vad det är hon vill. Ni lär ju behöva ta en riktig paus, eller bestämma er för att prova igen. Kanske särbo funkar i början? För delvis kan hon ha avstånd och perspektiv och verkligen se en förändring och du får avskildhet från pressen att vara förändrad inom snart när somligt säkert tar lite längre tid än man vill. Och vara en bra person och ha fokus på sin nya bebis... Ni måste prioritera där.
Hoppas det blir bra för er