Vissa är ju helt knäppa och okunniga här, men det finns faktiskt BRA och KLOKA människor som inte automatiskt kopplar ett Judiskt Hebreiskt klassiskt mansnamn till någon film.
Jag vill utmärka de bra människorna som har förstånd och bildning
Citattecken blir frågetecken här av någon anledning, så jag får göra utmärkelselistan utan citat tyvärr. Men här kommer den!
1. Från en helt annan tråd, hallon80 sklriver
Leah och Ariel uppfattar jag som judiska namn.
Från denna tråden, i följdordning efter inlägg.
1. Butterfly80 skriver
Men klart att det klingar israeliskt/utländskt. Ariel Sharon, ditt eget exempel,
2. Seven Coanza skriver
Det är inte ett namn som förekommit i Sverige sedan länge, i motsats till de andra namnen du nämner, utan jag håller med om att det säkert kommer uppfattas som judiskt om det är på en pojke
3. fluu skriver
Nej, Ariel låter inte svenskt. Även om det är bibliskt och på så vis klassiskt så är det på inget vis etablerat som namn(i alla fall inte som mansnamn) i Sverige.
4. Rudbeckius skriver
Kör på Ariel! Det är ett vackert namn.
5. Embla twopointoh skriver
Ariel är, tvärtom vad många i denna tråden säger, både ett mans- och ett kvinnonamn på hebreiska, även om det är mycket vanligare nuförtiden bland män. Det ska uttalas Ari-ell, inte Aa-riel, alltså med betoning på E:et, inte på A:et.
6. Shoegal81 skriver
Om man skulle uttala namnet som du tänker det kanske det ska vara en accent på: Ariél. Annars läser nog många det som lilla sjöjungfrun i Sverige. Jag har för övrigt en vännina vars man är från Israel, deras dotter heter Ariel.
7. korv o mos skriver
Nej det är inte svenskt
8. trollhona skriver
Tyvärr räknas det inte som "svenskt". Det inns ju många bibliska namn som tex Isiah, Jeremiah eller Azariah som är vackra men som ändå aldrig fastnat i den svenska namnfloran.
Där kan du hitta namn som Natanael eller Uriel.
Namn som är klassiska, "svenska" och som inte har så många bärare idag.
Så kan ni alltid ge honom namnet Ariel i andra namn.
9. felix le chat skriver
Inte ett svenskt namn utan judiskt ( samma sak som hebreiskt i min värld )
9 svar av BILDADE människor som VET vad de pratar om! Inte 1 svar, utan 9! Stor respekt till er!
RESTEN är på fullaste allvar verkligen minst sagt obildade, oinstatta, icke världsvana Svenska korkskallar och rent ut sagt idioter!