Inlägg från: Zussie38 |Visa alla inlägg
  • Zussie38

Ariel Svenskt eller ej?

Tack för ditt svar! Så skönt att NÅGON känner igen namnet!
    Gamla testamentet och Ariels förekomst var nog före Disney....

Alla ni som tror att Ariel är allt annat än Judiskt, finns det NÅGOT namn på en pojke, som ni överhuvudtaget förknippar med Judendom/Israel?

• Zussie38

Det är några i tråden som förknippar Ariel rätt.

Men, nu har mannen fått välja ett av dessa Judiska namn som låter hur Svenskt som helst. Daniel.

Så nu när han har fått sin vilja igenom, så är det min tur att välja ett namn. Första eller andranamn får vi se. Men det ska iallafall, oundvikligen, vara allt annat än Svenskt.

Så tack så mycket för namnförslagen Thyr!
    Några av dessa namn hade jag nog inte tyckt vara utländskt eller förknippat med Isral/Judendom, exempel på namn som är för Svenska nu när det är min tur att välja, är: Benjamin, Simon, känner en helsvensk Aron, Ruben hade jag nog förknippat med Norge snarare än Israel.

Men jag är väldigt tacksam för namnförslag som NI tycker skriker Judiskt, Israeliskt!

• Zussie38

Med rätt menar jag namnets ursprung. Alltså om du söker efter fakta och inte eget tycke. Att Disney olyckligtvis tog ett klassiskt mansnamn som existerat långt innan lilla sjöjungfrun, betyder inte att ursprunget ändras.

Detta är från namnfakta, och inte efter vad jag tycker och tror.

Ariel is a given name from Biblical Hebrew ????? Ariel that literally means "lion of God". The female form is ?????? (transliterated as Ariela, Ariella, or the American modernized Arielle). In modern Hebrew, Ariel is primarily used as a male name.

Gender Unisex (Originally Male)
    Language(s) Hebrew

Word/name Ancient Israel
    Meaning Lion of God
    Region of origin

Ancient Israel där namnet har sitt ursprung, existerade nog tidigare än Disneyfilmen.

Ariel Sharon har ju alltid gått ihop som ett ord. Ingen som sagt Ariel, eller enbart Sharon.

• Zussie38

Jag kan garantera dig att om du döper barnet till Abba så kommer folk associera det med fisk-konserver och en svensk popgrupp, inte det arameiska namnet som betyder far. Som parallell.

Citerar jag så blir det frågetecken bara, så därför klipp och klistra!

Jag tror inte alla är så dumma att de automatiskt associerar Ariel med tvättmedel, eller Abba med fiskkonserver. När jag hör Abba så tänker jag delvis på popgruppen, men till minst like stor del på Abba som betyder något med Gud. Jag Googlar inte, utan det är vad som spontant kommer upp i tanken. Abba är något med Gud är stor, eller liknande.

Jag HOPPAS iallafall att någon har lite vett. Men svenskar verkar sakna det, så jag blir inte så speciellt förvånad.

Några som skrivit här i tråden är lite mer bildade. Ganska mycket till och med. Någon har svarat att Ariel med betoning på ELL låter Judiskt. Och några som förstår att Disneys kapning av namnet inte innebär att det gamla och riktiga betydelsen har ändrats.

Tänk om Disney skulle göra en liknande populär film, och döpa den i så fall berömda figuren till Frida. Då skulle alla knäppskallar efter några år säga att de absolut associerar Frida med -Ny populär Disney film-
    Antag att Frida är en man i filmen, då skulle alla obildade vara säkra på att Frida är och alltid varit ett mansnamn! Precis som i Ariel fallet.

Nä, LITE påläst får man kanske vara eller?

• Zussie38

BurningDiamond:

Ok, då ansluter jag mig till din okunnighet och säger alla som heter Ariel kommer att förknippas med Disneyfilm, eller tvättmedel.

Smart....

• Zussie38

Jaja. Det är ju bara att kika tillbaka lite i tråden, så ser man att folk som är lite mer pålästa än du också har svarat, och de är inte så dumma att de automatiskt i blindhet utan att ens fundera lite, kopplar ihop ett namn från gamla testamented med en 80- tals film.

Hör man namnet Abba som i exemplet, så måste man inte vara autist och tänka: Det är en konservburk!

Men är man så dum som du, så tänker man nog inte längre än pop grupp eller konservburk.

• Zussie38

Mycket märkligt.
    Jag undrar om folk i USA eller andra länder förstår bättre.

I Israel förstår folk iallafall. Kikade på vilka namn som var i top 10 för POJKAR 2019

The most popular Jewish name for a boy in 2019, for the third year in a row, was Noam, with some 1,505 boys given this name. Also making the list of the top 10 most popular names was David, Ori/Uri, Ariel, Yosef, Eitan, Daniel, Itai, Yonatan and Moshe.

Om någon heter Ali, då kopplar ni ihop det med Ali iBaba och de 40 rövarna? Jag menar det går ju inte att tro att det är ett namn eftersom Ali Baba och de 40 rövarna är en känd film!

• Zussie38

Namnet Ali, det namnet fick en av kungens hundar, vilket inte togs positivt av muslimer i Sverige.

Det visste jag inte, men det passar VERKLIGEN bra! :)

• Zussie38

Vissa är ju helt knäppa och okunniga här, men det finns faktiskt BRA och KLOKA människor som inte automatiskt kopplar ett Judiskt Hebreiskt klassiskt mansnamn till någon film.

Jag vill utmärka de bra människorna som har förstånd och bildning

Citattecken blir frågetecken här av någon anledning, så jag får göra utmärkelselistan utan citat tyvärr. Men här kommer den!

1. Från en helt annan tråd, hallon80 sklriver
    Leah och Ariel uppfattar jag som judiska namn.

Från denna tråden, i följdordning efter inlägg.

1. Butterfly80 skriver
    Men klart att det klingar israeliskt/utländskt. Ariel Sharon, ditt eget exempel,

2. Seven Coanza skriver
    Det är inte ett namn som förekommit i Sverige sedan länge, i motsats till de andra namnen du nämner, utan jag håller med om att det säkert kommer uppfattas som judiskt om det är på en pojke

3. fluu skriver
    Nej, Ariel låter inte svenskt. Även om det är bibliskt och på så vis klassiskt så är det på inget vis etablerat som namn(i alla fall inte som mansnamn) i Sverige.

4. Rudbeckius skriver
    Kör på Ariel! Det är ett vackert namn.

5. Embla twopoi­ntoh skriver
    Ariel är, tvärtom vad många i denna tråden säger, både ett mans- och ett kvinnonamn på hebreiska, även om det är mycket vanligare nuförtiden bland män. Det ska uttalas Ari-ell, inte Aa-riel, alltså med betoning på E:et, inte på A:et.

6. Shoega­l81 skriver
    Om man skulle uttala namnet som du tänker det kanske det ska vara en accent på: Ariél. Annars läser nog många det som lilla sjöjungfrun i Sverige. Jag har för övrigt en vännina vars man är från Israel, deras dotter heter Ariel.

7. korv o mos skriver
    Nej det är inte svenskt

8. trollhona skriver
    Tyvärr räknas det inte som "svenskt". Det inns ju många bibliska namn som tex Isiah, Jeremiah eller Azariah som är vackra men som ändå aldrig fastnat i den svenska namnfloran.

Där kan du hitta namn som Natanael eller Uriel.
    Namn som är klassiska, "svenska" och som inte har så många bärare idag.

Så kan ni alltid ge honom namnet Ariel i andra namn.

9. felix le chat skriver
    Inte ett svenskt namn utan judiskt ( samma sak som hebreiskt i min värld )

9 svar av BILDADE människor som VET vad de pratar om! Inte 1 svar, utan 9! Stor respekt till er!

RESTEN är på fullaste allvar verkligen minst sagt obildade, oinstatta, icke världsvana Svenska korkskallar och rent ut sagt idioter!

• Zussie38

Att Disney har valt att använda ett annars historiskt POJKNAMN från Hebreiskan är beklagligt. Hade de valt ett annat namn så hade ni gjort samma sak, förknippat ett annat valt namn med en film.

Hade de tagit Adrian, den lilla sjöjungfrun, så hade ni associerat Adrian med en tecknad sjöjungfru, och sagt att Adrian är minsann ett flicknamn från den lilla sjöjungfrun! Precis som med Ariel namnet.

Lite måste ni väl ändå tänka, eller?
    Vet ni att till exempel Nasser kan vara ett muslimskt namn, eller ni tror att föräldrarna döpt efter det Svenska uttrycket Nasse?

Jag tröstar mig i att nio personer har svarat med lite vett, och att Sveriges befolkning inte bara består av korkskallar.

• Zussie38

thyr är så dum så egentligen ska jag inte ens kommentera.
    Ja, du ser väl vad jag skrev? 9 personer som förstår saker även utanför Sverige.

thyr är dessutom en förkortning på thyroid problems i vissa medicinska sammanhang. Hade jag varit så dum som du, så hade jag envisats om att du måste tvunget ha sköldkörtelsproblem eftersom jag inte kan tänka utanför boxen.

sextiotalist: Är du lika kunnig om den finska kulturen, vet vilka namn som är vanliga i Estland. Kan på rak arm säga vilka namn som är manliga och kvinnliga i Ryssland?

Jag vill iallafall tro att om jag hör ett namn, finskt eller estniskt, så klarar jag förhoppningsvis av att fundera på var ett okänt namn kan komma ifrån, och inte vara så obegripligt dum att jag associerar ett personnamn till någon film, vara, produkt eller vad det nu är.

Får jag på något vis till mig att en person har ett namn, så måste jag väl begripa att det är MER än en film eller produkt med samma namn.

Om någon heter Stallone, då hoppas jag verkligen inte att jag är lika obotligt korkad som vissa här och förstår inte bättre än att personen med Stallone namnet MÅSTE ha tagit det från skådespelaren Sylvester. Är man inte helt borta med vinden, så kan man ju tänka aha, undrar om Stallone är Amerikanskt, Italienskt, eller vad man nu får för vibbar.

Det finns en bil som heter Ariel Atom. Är man så fruktansvärt dum som vissa här, då skulle man säga att bilen MÅSTE tagit namnet från Disney! Något annat GÅR ju inte att tänka på!

Mycket för svenska traditioner och trams har jag inte. Men att folket är så dumma överraskar faktiskt mig.

Familjelivforum representerar givetvis inte hela svenska folket. Men kanske vanliga Svensson, och deras inblick. Det säger ju ganska mycket om vad en del av de Svenskar som är här (inte) tänker och tycker.

Jag tänker inte bryta mot forumsreglerna och använda svordomar, även om det är närmast att ta till just nu. Så jag väljer att säga SKÄMS på er svenskar, åtminstonde de som kommenterat OTROLIGT korkat!

• Zussie38

thyr skrev:

De reaktioner du har fått på namnet här i tråden är nog hyfsat representantiva för ickejudar i Sverige.

Detta läste jag EFTER att jag postat inlägget ovan!
    Precis vad jag misstänkte och skriver i senaste inlägget!

• Zussie38

Aurora Borrea­lis skriver:

Du är i Sverige. I vår kultur kommer barnet uppfattas som en pojke som bär ett flicknamn. Det hjälper inte att du skriker om och om att alla är dumma. Namnet är i vår kultur här ett tjejnamn oavsett vad det är eller inte är i Israel. Döp barnet till vad du vill. Men enligt vår kultur är det inget namn vi döper våra pojkar till. Du vet var du befinner dig eller? Du måste ha missat vår namnkultur här där du befinner dig.

Är du så säker på det? Det är ändå åtta personer i denna tråden, och en person från en annan äldre tråd som förstår bättre.

Jodå, jag är medveten om er namnkultur, och jag vet att jag befinner mig bland folk som halvberusade dansar små grodorna runt en knepig stång iklädd blommor. Riktigt urlöjligt - riktigt svenskt.

Animerad skrev:

Just så enkelt och självklart! Hur svårt kan det vara för TS att ta in det?

Alla är inte lika förbaskat dumma, det är nio personer som svarat med huvudet istället för... någonting annat. Jag har gjort en lista lite längre upp med deras citat, om du vill passa på att lära dig något utanför den svenska så kallade kulturen, eller om du bara är nyfiken på en sammanställning av riktiga svar.

• Zussie38

Animerad:

Då var vi där med invektiv och förolämpningar igen. Bara för kännedom så är jag andra generationens invandrare. Har dessutom ett par familjenamn i släkten som är välkända i både USA och Israel. Du hade garanterat känt igen dem så var inte så snar med att döma.

I så fall hade du svarat klokt, och det har du knappast gjort, så det är snarare en skam om släkten är välkända i Israel och du svarar enormt idiotiskt så som de andra, Disneyfilm till tvättmedel......

• Zussie38

Jag hade inte höga tankar om de svenkar jag träffat på, men tänkte att det kanske var typiskt för en småstad.

Men ni har verkligen bekräftat mina misstankar!

Jag tänkte att familjeliv verkar väldigt aktivt, och här är sannolikt människor från olika städer, som kanske är lite mer bildade än här.

Ni har verkligen visat vilken okunskap och uppfattning ni har.
    Fortfarande är det nio personer i tråden som har lite vett, och det är tacksamt.

Men majoriteten är verkligen hemsk.

Om ni verkligen är så dumma att ni inte kan bättre än att skriva om en gammal Disney film och tvättmedel, eller om ni bara vill kränka och förlöjliga vet jag inte. Men illa vilket som.

Thyr gör återigen ett påhopp i sitt senaste inlägg och skriver bland annat:

Det jag faktiskt ville var att trycka till folk som inte har EXAKT samma syn på världen som jag, eller associerar allt till EXAKT samma sak som jag.

Just påhopp är du inte ensam att vara mästare på sedan flera tusen år bak i tiden!

Thyr avslutar sitt inlägg med en skopa sarkasm, eller hån.

Även Animerad skriver att han eller hon har ett utländskt arv, men är inte ett dugg bättre än andra som kallar sig svenskar. Så det där utländska arvet ger jag inte mycket för.

Om jag försöker bortse från ert hån ett ögonblick, så ser jag en röd tråd av totalt OINTRESSE att ens LÄRA sig något.

Någon skriver till och med rakt ut: dessutom anser att vi, som inte har satt vår fot i Israel, måttlig intresserade av den judiska kulturen

Vi? Ja, det är NI jag syftar till. NI här i tråden har er syn och den verkar inte ha förändrats från 1933 till omkring 1945!!

Då har ni visat vilka värderingar ni har (alla utom 9 personer hittills)
    Jag kan ju bara gissa mig till vad ni röstar på, och vilket styre ni önskar se iallafall här i sverige.

Jag mår nästan illa av allt detta!

• Zussie38

Återigen gjorde Thyr en fadäs,

Du vet väl inget om min ålder, förutom dina egna fördomar. Antagligen, resonerar man så, då är man inte så gammal. Eller hur?

Bott i Israel och vet inte var namnet härstammar ifrån?

Om inte jag talar om för okunniga människor vad namnet egentligen har för ursprung, hur ska då dumma folk som ni veta bättre än att det skulle vara ett tvättmedel?

Ni är så fruktansvärt, skrämmande idiotiska och totalt obildade som inte ens klarar av att tänka utanför boxen.

Återigen, bott i Israel men associerar ett av de absolut vanligaste och populäraste pojknamn med ett tvättmedel eller en film?

Nej usch för dessa människor som är så jäkla dumma rent ut sagt!

Kanske mina ord lär NÅGON idiotisk svensk, att nej. Ariel är faktiskt ett pojknamn, det är från Ancient Israel, gamla testamentet, och det är ett av de topp 10 vanligaste pojknamn i Israel,

Kan ni få in detta, ni jädrans människor som envisas om Disney, flicka, elelr tvättmedel???

• Zussie38

Sluta spränga palestinierna i bitar, säger jag.

Jaha, och här har vi en muslim eller muslimälskare också!
    Jag vet inte om jag ska bli förvånad längre??

Påstå att namnet är så himla svårt att förstå för er i sverige, sedan så hux flux kommer en helt ny idiotisk kommentar som inte har med namnet att göra:

Sluta spränga palestinierna i bitar, säger jag.

Idiot säger jag!!

• Zussie38

När Hamas inte längre har som uttalat mål (det står svart på vitt i deras stadgar, det är bara att läsa) att utplåna Israel och utrota alla judar, så kanske.

PRECIS!
    Jä-la svenskar säger jag bara! Fy f-n!
    Jag har väl blivit provocerad av er ett tag nu, men nu ska det klagas på LANDET Israel också?? VILL ni att jag tappar fattningen helt med era jäkla provokationer, eller MENAR ni på fullt allvar detta nya påhopp??

• Zussie38

Hela denna tråden är guld värd, jag kommer att printa ut den!

Varför?

Jo, för den visar att NI är HELT korkade, jäkla idioter, och obildade knäpp svenskar som ENBART verkar ha koll på den svenska kulturen!

Det är EXAKT som så kallade WT i småhålor i Alabama, som har NOLL koll på något annat än deras delstad, i bästa fall landet. Något annat finns inte för dem. NI är PRECIS likadana!

OM svärmor nu har judiska rötter så borde hon väl för f-n känna igen ett traditionellt Israeliskt namn som betyder Lion of God, och ÄVEN är en benämning av staden Jerusalem, kan hon inte detta utan associerar till en gammal Disneyfilm så är hon MER än totalt slut i batterierna. OM dem historian är sann det vill säga.

Jag gillade inte sverige innan, varken landet, vädret, politiken, folket, värderingar, traditioner och så vidare...

Nu AVSKYR jag det!!!

Hade jag skrivit vad jag tycker och känner om er just nu, då hade jag nog blivit avstängd från denna sidan för all evighet!

SKÄMS!!!

Svar på tråden Ariel Svenskt eller ej?