Inlägg från: Anonym (Fydig!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fydig!)

Hans son slår och biter min barn

1234568 skrev 2019-07-21 22:24:43 följande:

Är du seriös?

Om barnet far illa då ja, då lämnar man. Den saken är väldigt svart och vit. Det ska inte finnas något allternativ.

Du kan inte stanna och försäkra dig om att barnen inte far illa. Inte när det är oprovocerade utbrott av våld. Våld som kommer utan förvarning och sätter skräck i barnen. OM barnet skulle bli bättre, så lär det ta lång tid innan det händer, kan hända det aldrig händer. Ska ts egna barn leva i skräck och låsa om sig i sitt eget hem, för att det andra barnet kanske ändrar sig någon dag?

En dag med våld är en dag för länge!

Jag bara visste du hade ett barn med diagnos, ni verkligen tror vi alla andra ska anpassa oss efter er. Och tydligen ska våra egna barn nu också anpassa sig i sitt eget hem, efter era våldsamma krävande barn.

Jag skulle aldrig släppa in en man med ett våldsamt barn i mitt hem, och utsätta mina barn för det. Oavsett hur synd om det kanske är för det andra barnet.

Däremot så skulle jag släppa in ett rullstolsbundet barn utan problem.

Efter att ha läst vad du skriver - som jag tolkar är väldigt svart eller vitt. Vad hade du själv gjort om du hade två barn varav ena barnet var utåtagerande?

Du verkar inte förstå att barn lär sig impulskontroll under uppväxten samt förmågan att visa och känna empati. Du kan inte jämföra ett barn med en vuxen människas våld mot en annan människa. Det låter jättefint att du aldrig skulle acceptera det och det är sunt, men du lägger skuld och fokus på fel individ.

Jag tycker inte att våld är okej eller att det ska accepteras. Men det är föräldrarnas ansvar, lägg inte det på ett barn.

Jag förstår inte hur du som förälder kan vara så fördömande som du är och kasta ur dig saker som att du visste att jraccon hade ett barn med npf, det är bara så lågt. Jag hoppas att du i din föräldrarroll blir riktigt riktigt utmanad ngn gång av dina barn så du får stå och skämmas. Ingen kan påverka vilket typ av barn man får och vilka egenskaper och svårigheter barnet får.

Att se ner på barn med en viss svårighet är omänskligt beteende, se ner på föräldrarna istället.

Och NEJ jag har inte ngt barn med npf. Mitt ena barn har en CP-skada så jag möter fördomar hela tiden.
  • Anonym (Fydig!)
    Solarn skrev 2019-07-24 03:38:45 följande:

Denna tråden handlar inte om vems fel det är, ingen säger att det barnet inte ska få hjälp, bara att just ts måste skydda sina barn från att bli slagna först och främst, det är hennes första ansvar som förälder till sina barn, oavsett att det inte är pojkvännens barns fel att han slåss.

Och btw, om man hoppas att något problematiskt ska hända någon annans barn har man förlorat högmarken.

Läs om och lätt rätt. Skrev ingenstans att jag önskade att ngt skulle hända personens barn. Jag skrev bli riktigt riktigt utmanad av sitt eget barn.
  • Anonym (Fydig!)
    Ess skrev 2019-07-24 09:02:33 följande:

Nu handlar det inte om två helsyskon, utan om ett utomstående barn som slår och biter ts barn. Dvs en situation som lätt kan undvikas antingen genom att enbart träffas barnfria eller genom att göra slut. 

Varför tycker du att ts barn ska va försökskaniner till hans barn och acceptera att bli slagna?

Det är bra förslag och lösningar du kommer med. Det jag reagerade på var att 1234567 la all skuld på barnet. Samt hoppade på jraccon.

Jag kan också läsa och som jag skrev till 1234567 så var jag nyfiken på hur denne skulle lösa det om den hade två barn och dessa problem, eftersom personen verkade ha alla svaren. Så lätt att vara kaxig om man aldrig haft barn med dessa svårigheter.
  • Anonym (Fydig!)
    Anonym (Jo) skrev 2019-07-24 17:31:29 följande:

Fast det blir ju en helt annan situation om det är sina egna två barn eller om det är någon ?utomståendes? barn. När barnet med problematik inte är ens egna, tycker jag man behöver backa undan för sitt egna barns skull. Pappan i detta fallet verkar ju jobba på att få en bra vardag för barnet med problematik, så det är ju helt klart inte ts ansvar. Sen är det klart att man får anpassa sig om det är sitt egna barn, men även då behöver barnet som blir utsatt komma ifrån. Kanske särbo och varannan vecka där med, växla barnen så de inte behöver bo tillsammans. Man har ett ansvar gentemot båda sina barn i så fall. Stötta barnet med problematik och skydda barnet utan.

Svår situation när barnen mår dåligt, men man får göra det bästa av situationen. Skulle jag vara i specifikt ts sits, skulle jag antingen lämna förhållandet eller aldrig flytta ihop/inte låta barnen umgås. Skydda mina barn och om man orkar, stötta pappan i sitt hårda arbete med sitt barn. Men jag själv skulle inte orka, utan lämna förhållandet. Tyvärr.

Ja det är en helt annan situation och det har jag inte sagt ngt om. Det jag ställer mig frågandes över är hur bestämd och fördömande 1234667 var och då var jag nyfiken över hur denne skulle löst det eftersom personen hoppar på en som försöker förklara situationen efter barnets synvinkel.
  • Anonym (Fydig!)
    Solarn skrev 2019-07-24 19:51:50 följande:

Jag läste innan jag svarade, du skrev utmanad av barnen så att 1234568 fick skämmas, det betyder knappast något positivt.

Ja, skämmas för sina åsikter
Svar på tråden Hans son slår och biter min barn