Hans son slår och biter min barn
Gud så mycket okunskap och felaktiga föreställningar om uppfostran och annat det var i den här tråden.
Låt oss slå fast vissa saker.
1. Barnet är inte ett monster, utan ett barn med funktionshinder och svårt med impulskontroll. Många barn har det, men med rätt bemötande, anpassningar och hårt arbete kan man faktiskt få vardagen och fungera. De kognitiva funktionerna kan börja fungera bättre när hjärnan har utvecklats mer och man ev. fått medicinskt stöd.
2. Det fungerar inte att möta våld med våld, eller att tillrättavisa såna här barn. Med vanliga barn kan man kanske göra såna saker utan att det blir stora negativa effekter (LAB fungerar bättre även där), men med de här barnen förstör sådant deras självkänsla, konfliktnivån ökar och kärleken mellan förälder och barn ruckas på.
3. Pappan har uppenbarligen missförstått psykologens råd och hela konceptet kring LAB. Våld är i alla sammanhang oacceptabelt. Ett barn som använder våld eller hot om våld behöver man omedelbart stoppa. Den vuxne får gå in och akut stoppa det om det händer, och också stoppa vid misstanke om att det kommer att hända. Våld är aldrig acceptabelt.
4. LAB handlar delvis om att hålla ner konfliktnivån. Det gäller därför att "pick your fights". Därför kan man lämna mindre missförstånd utan åtgärd i syfte att kunna skapa ett lugn för att inte i onödan accelerera en konflikt. Men är det något viktigt kan man visst sätta ned foten och förbjuda, men då ska man inte skrika eller vara konfrontativ. Man ska själv vara väldigt medvetet lugn och prata med ett normalt tonfall. Barn behöver veta vilka gränser som finns, oavsett om du använder LAB eller ej.
5. LAB är det bästa sättet att bemöta dessa barn. Genom att använda LAB kommer konfliktnivån minska, men det löser givetvis inte alla problem. Och i alla situationer behöver de vuxna ansvara för att inget barn kommer till skada, varken psykiskt eller fysiskt.
Jag är inte så säker på att TS behöver lämna mannen. Så fort ett problem dyker upp ropas det om att man separera här på FL. Att lämna sin partner tycks vara lösningen på alla problem. Min inställning är att problem är till för att lösas. Om partnerns kvalitéer är väldigt dåliga, ja, då kanske separation är en bra idé. I sällsynta fall kanske man behöver separera för att omständigheterna kring en relation är omöjliga. Men för det mesta kan man nog lösa problemen om man vill och är beredd att spotta i nävarna och sätta igång.
När det gäller ditt problem TS, tänker jag att du först och främst behöver diskutera igenom situationen med din partner. Du behöver övertyga honom om att man i LAB får och ska sätta gränser, och framförallt akut stoppa våld och liknande för att säkra så att ingen kommer till skada. Om han är vettig kommer han att lyssna och inse detta.
Jag tror visst att du kan låta barnen träffa hans son igen, efter att du har försäkrat dig om att pappan och du är överens om att se till att barnen inte blir utsatta för våld igen. Berätta för dina barn att ni gjort fel, och att de ska komma till dig så fort de blir rädda, och att det inte är okej att han slår dem eller biter dem. Förbered både dina barn och pappans barn på mötet. Se till att barnen får göra något roligt som de alla tycker om, att alla är mätta och låt inte mötet bli alldeles för långt.
Accelererar situationen och leder till våld, gå in och fysiskt hindra det, och vid behov avbryt och åk hem.
Pröva i så fall något annat. Håll hela tiden fokus på att alla ska känna sig säkra, att barnen är förberedda på vad som ska hända och att de har ätit och är mätta, etc. Försök skapa lite positiva stunder för att kompensera mot det som gått så illa tidigare.
Får ni det att fungera bra, öka tiden tillsammans och samarbeta när konflikterna dyker upp. Läs på mer om LAB, gå med i facebook-grupperna som handlar om LAB. Går det relativt bra kanske ni efter ett tag kan flytta ihop på prov och testa hur det går. Låt barnen vara med i det beslutet.
Funkar det inte bra eller om barnen inte vill, fundera över andra lösningar. Lägenheter/hus bredvid varandra. Andra typer av särbo-relationer. Vänta tills relationen mellan barnen har byggts upp genom korta positiva och roliga möten.
Om det är värt allt jobb och ansträngningar bestämmer bara du. Och eftersom du och mannen hela tiden lägger fokus på att barnen ska må bra, riskerar du inte deras hälsa eller mående.
Jag tycker det är synd att ge upp en lovande relation bara för att ni har ett problem - som man faktiskt kan lösa på flera olika sätt även om det krävs arbete och insatser från er båda.